Japan iFokus

Japan

Etiketter: köpessÀljesbytes
LĂ€st 1014 ggr
Tandtrollet
4

SUSHI-godis Sommarpyssel regniga dagar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Specialpris nu i sommar!

40kr per förpackning! đŸ„ł

Frakt: 20kr per förpackning.

PM:a mig hur mÄnga du vill ha! Betalning via Swish.

Sushi-godis Àr bland det roligaste och mest kÀnda Gör-Det-SjÀlv-Godiset frÄn Japan. Det finns mÄnga andra sorter ocksÄ, men detta Àr den klassiska! Jag har mÄnga andra som jag ocksÄ REAr ut pga det usla svenska sommarvÀdret. Liter med er!

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffÀr har september-REA!
BÀstsÀljare: Godislera!

Sindri
1

Kan du berÀtta lite mer om vad det Àr och vad det innehÄller.

Tandtrollet
3

InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.

Tillverkning

1 BOX ger 5 olika sushibitar av: Ris original, Omelett, Tonfisk (Maguro), Laxrom. Du gör din godissushi med hjĂ€lp av olika sorters godis och vatten. Ju skickaligare du Ă€r, desto mer verklighetstrogna blir ditt sushigodis. 
IngÄr ocksÄ en "sojasÄs", som gör din sushimer delikat. Smaken kallas för: "fun Grape"!

RÄvaror

Socker glukos, vegetabiliska oljor, stÀrkelse, majssirap, reducerad stÀrkelsesirap, mjölkprotein, gelatin, dextrin, Àggvitepulver, modifierad stÀrkelse, aromÀmnen, gelmedel (alginat natrium), karbonat, kalciumsulfat, kalcium, surgörare, natriumbikarbonat, fÀrgÀmnen (vegetabiliska fÀrgÀmnen, gardenia, sepia, röd jÀst, Benikihana-Spirulina blÄ), natriumkaseinat, emulgeringsmedel, förtjockningsmedel polysackarider, natriumpyrofosfat, glycerin, vitmedel (inklusive sojabönor som en del av rÄmaterialet).

Se bifogad video för skoj instruktionsfilm :-)

/Anders aka Tandtrollet

Sindri
0

Oj, det var mycket kemiskt! Inget för mig, tyvÀrr!

Expat-Tokyo
1

Kemiskt?  đŸ€”

Är ju ingen kemist, men jag ser bara naturligt förekommande salter, naturliga fĂ€rgĂ€mnen, bakpulver och nĂ„gra sockerarter, proteiner och fett?

Hur menar du "kemiskt"?

/Stefan S.
Vill du hjÀlpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

LillaGideon
1

Smaken var inte mitt godaste godis, men ok.

Vi hade roligt i pysslet att göra det under hela kvÀllen.

KÀndes vÀldigt japanskt att göra sÄn Sushi.

NÀsta gÄng vill jag prova andra sorter.

Sindri
0

NÀstan alla rÄvaror Àr processade, vilket ofta innefattar kemiska processer, Àven om rÄmaterialet Àr naturligt. Och man skall komma ihÄg att allt naturligt inte Àr nyttigt.
T ex om Natriumkaseinat stÄr det pÄ http://www.aztechcenter.com/VlxxGpl6/
"Vissa mÀnniskor Àr allergiska mot natriumkaseinat, och det har kopplats till vissa mÀnskliga sjukdomar, frÀmst autism och gastrointestinala problem."
Det stĂ„r inte att varken aromĂ€mnen eller emulgeringsmedel Ă€r naturliga. Även vissa fĂ€rgĂ€mnen kan vara skadliga, hur "naturliga" de Ă€n mĂ„ vara.
Fosfater Àr inte heller sÄ nyttigt.
http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=124690

Inget av det Àr i alla fall nÄgot jag vill Àta.

Expat-Tokyo
2

Sindri:

DÄ du Àter godis, Àter du dÄ bara nötter och osvavlade torkade bÀr? Eller har du nÄgra andra saker att rekommendera?

/Stefan S.
Vill du hjÀlpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Plimme
1

Ja, Stefan! Bra! Det Àr en relevant frÄga!

Jag processar mina matvaror med en stavmixer, en hushĂ„llsassistent och en gasspis  Cool

Min gravlax Àr dessutom kemiskt processad, vilket ocksÄ mitt hÀngmörade kött Àr. Faktiskt med kemikalier som Àr direkt dödliga i rÀtt mÄttliga doser!

Jag vÀljer ju sjÀlv noga vad jag vill vara rÀdd för. Jag Àr mer pÄ min vakt mot rök (ved, grill, tobak, ljus) och pm 2,5, sockerintag, övervikt och bristande fysisk aktivitet Àn om nÄgon pressat min köttfÀrs medsols eller motsols.

Bra luft, god vikt och rörelse gör ohyggligt mycket mer hÀlsonytta Àn om man föredrar biologiska lökar framför vanliga lökar.

Sindri
0

Jag Àter faktiskt inget godis alls nuförtiden. PÄ sin höjd 90%-ig choklad, nÄgot egengjort julgodis utan socker och gluten. NÄgon fÀrsk frukt ibland och en och annan torkad ekologisk dadel.

Äter inte charkvaror förutom nĂ„gon enstaka gĂ„ng, köper bara vilt eller grĂ€sbeteskött, ekologiskt frukt och grönt. Bakar allt bröd, utan gluten, syrar kĂ„l och andra grönsaker. Det Ă€r som godis!

Eftersom jag kÀnner mig bÄde piggare och yngre nu Àn för 10 Är sedan, och min nyss gjorda hÀlsokontroll modell större visade kanonvÀrden för en tant i min Älder, sÄ fortsÀtter jag pÄ den vÀgen. That's it!
Alla blir saliga pÄ sin tro!

Tandtrollet
1

Jag sÀljer godis men Àter det nÀstan enbart för att prova ut vilka som Àr godast. NÄgra smÄ undantag unnar jag mig. NÄgon stackars högoktanig chokladbit blir det ocksÄ ibland.

Eftersom jag under flera Ă„r tvingats lyssna till Dr Plimmes utlĂ€ggningar om hĂ€lsa och hĂ€lsovinster i förhĂ„llande till ohĂ€lsa och kostnad för dessa hĂ€lsovinster (bĂ„de pĂ„ det personliga planet och globalt)  sĂ„ blev jag nog lite hjĂ€rntvĂ€ttad.

Slutade dÀrför röka - det bÀsta jag gjort minus de första 2 mÄnaderna. LÄter ocksÄ bli "naturvin" och allt biodynamiskt lurendrejeri.

Började sedermera ocksÄ röra pÄ mig. Springer numer Yokohama Maraton varje Är. OtÀnkbart ens som idé för 6 Är sedan.

Jag Ă€r rĂ€tt salig pĂ„ denna tro  :-)

/Anders aka Tandtrollet

Plimme
2

Man kan ju vara renlevnadsmÀnniska pÄ olika vis.

1. Ett sÀtt Àr att studera fakta noga och djupt samt basera sina livsval pÄ slutsatserna sÄ lÄngt det Àr möjligt.

2. Ett annat sÀtt Àr att helt skita i att ta reda pÄ fakta och istÀllet "tycka sig till" en bra lösning.

3. Ett tredje sÀtt Àr att ha alla fakta men ignorera dem

Tandtrollets val att sluta röka, börja röra pÄ sig och sluta Àta socker var helt vetenskapligt korrekta och han Àr ett lysande exempel pÄ att man med smÄ medel (smÄ kostnader i tid, pengar, inlÀrning, livsstilsomlÀggning) kan Ästadkomma stor positiv impact!

Att Àndra sin livsföring frÄn att Àta vanlig mat till att Àta organiskt odlad mat ger i princip inga mÀtbara hÀlsoeffekter - mer Àn att det kanske kÀnns bÀttre. Placebo stÄr ju för mer Àn 10% av alla kurers, effekt. Och det skall man inte förringa :-)

En av mina goda lĂ€karkollegor svĂ€r vid nyttan av att handla organiska grönsaker pĂ„ en sĂ€rskild "pop-upp-marknad" varje lördag ett par km frĂ„n dĂ€r han bor. Han tar bilen, handlar grönsakerna, tar sig en cigg, tar bilen hem
 DĂ„ jag frĂ„gar honom om hĂ€lsovinsten i att sluta röka jmf med att byta vanlig vitkĂ„l mot organisk vitkĂ„l sĂ„ skrattar han bara och sĂ€ger att han gör vad han kan, gillar att röka och har definitivt inte tid att promenera till nĂ„gonstans öht.

Även om han vet, sÄ