Shinto skapelsmyter?
Hej pĂ„ er! đ
Har fÄtt i uppgift frÄn skolan att ta reda pÄ Shintoismens (Shinto tron?) skapelsemyt, alltsÄ hur mÀnniskan och jorden blev skapade enligt Shinto.
Har googlat runt lite, men vill gĂ€rna ocksĂ„ höra med er hĂ€r pĂ„ Japan iFokus om nĂ„gon vet och kan berĂ€tta mig? đ
Tack pÄ förhand!
Oh, det mÄste vara myten om Izanagi och Izanami? De stog pÄ en bro i himlen och lyfte ett spjut. FrÄn spetsen föll en droppe som bildade den första ön i havet under dem. De steg ner till ön och gifte sig. Tillsammans skapade de först fler öar och dÀrefter gudar och gudinnor. NÀr Izanami skulle föda eldguden blev hon svÄrt brÀnskadad och dog slutligen av det. Izanagi, som sörjde sin fru, tog sig ner i dödsriket för att försöka hÀmta henne men fick dÄ se att hon bara var en ruttnande kropp nu och Ängrade sig.
Tror jag kommer ihĂ„g det hela ungefĂ€rligt rĂ€tt ^_^ Borde faktiskt börja skriva ett par artiklar om det hĂ€r sĂ„ det finns pĂ„ sajten đ
Vea <3
[SajtvÀrd pÄ Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare pÄ Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3
Vi har en artikel om det hĂ€r đ
Tack för svar bÄde #1 & #2! :) DÄ verkar det stÀmma, det som jag lÀst pÄ andra stÀllen. Ville vara extra sÀker bara ^^ Tack sÄ mycke för hjÀlpen bÄda tvÄ! (^.^)
Ingen orsak! Du Ă€r vĂ€lkommen att stĂ€lla fler frĂ„gor vid behöv đ
Vea <3
[SajtvÀrd pÄ Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare pÄ Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3
#4 Tack, det skall jag absolut göra! :)