Annons:
Etikettresor
Läst 4355 ggr
AnnaMoonshadow
2015-03-18 11:00

Osaka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Osaka är japans tredje största stad med ett invånarantal på 2,3 miljoner människor.

Osaka ligger i regionen Kansai och sägs vara Japans näst viktigaste stad (Tokyo är den viktigaste). Just på grund av dess storlek och läge har Osaka (tidigare kallad Naniwa) flera gånger varit viktig både för handel och politik. Under 600-talet och 700-talet var faktiskt platsen ett par (korta) perioder huvudstad.

Osaka har också varit en viktig hamnstad som också lett till att mycket handel och fiske ägde rum här. Idag ligger flera stora industrier och företagskontor i Osaka och staden räknas ofta in på topp 20 av världens viktigaste städer när det gäller den globala ekonomin.

Osaka är också känd för sin mat och dryck, här hittar vi ursprunget till maträtter så som okonomiyaki, takoyaki, udon och oshizushi (pressad sushi) och några av landets bästa Sake kommer också från trakten. 

Bild:  Type specimen  [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
DiamondIce
2015-03-18 12:58
#1

Jag har alltid velat åka till Osaka 😍 Synd att man är så flygrädd 😃

AnnaMoonshadow
2015-03-18 13:18
#2

#1 jag brukar sova mig rätt igenom flygresorna. Sist jag reste skrattade mitt sällskap åt mig för jag somnade innan vi ens hann lyfta 😛 är du riktigt rädd för att flyga?

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

DiamondIce
2015-03-18 13:31
#3

#2 Haha så brukar min pappa göra hela tiden, gärna snarkar han högt också 😃 Jag är inte rädd för själva flygningen egentligen, men jag är rädd för att flyga över vatten efter som jag är rädd för att drunkna… 😮

AnnaMoonshadow
2015-03-19 09:45
#4

#2 haha då har jag och din pappa något gemensamt då :P Jag kan lite förstå den där rädslan, det är ju inte direkt någon drömdöd precis :/  Men det är ju väldigt ovanligt att flygplansolyckor sker

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

DiamondIce
2015-03-19 13:22
#5

#4 Sant… Men det är svårt att inte tänka på flygolyckor när man själv är i ett plan 🤦‍♂️ Förhoppningsvis går det över i framtiden 🙂

AnnaMoonshadow
2015-03-19 20:05
#6

haha du får kanske ta och resa mycket så du får öva på att flyga? :P

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
DiamondIce
2015-03-19 20:11
#7

Helt klart, måste bara övertala någon att finansiera det först! 😃

TokyoWings
2015-03-20 17:02
#8

Att flyga är säkrare än att åka bil sägs det! (No DUI! Och liknande haha) Nä men jag kan förstå det lite.. Dock är jag mer rädd för flygplatser… Usch vad jag hatar dem! Flyga har jag noll problem med, men flygplatser… så mycket som kan gå fel! 

Osaka är så mysigt! Lite Tokyo fast lugnare. Typ som Stockholm och Göteborg x) Spenderade ett tag där förut, kanske kan slänga upp lite foton därifrån senare!

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

DiamondIce
2015-03-20 21:10
#9

Jag får helt enkelt åka tåg! 😃

Det låter ju perfekt! Jag älskar storstäder som inte är "för storstädiga"! 😃 Det finns minst lika mycket att se i dem! 🙂

TokyoWings
2015-03-20 21:53
#10

Haha ja varför inte! Båt till Finland, tåg till Ryssland och därifrån Sibiriska järnvägen, genom Kina och båt till Japan :D Nagasaki ligger nog närmast… Min lärare åkte så, skulle gärna vilja göra det någon gång! Tog ett bra tag, men han sa att det var värt det! Dessutom stannade han till då och då för att kolla runt i dem olika städerna de passerade.

Ja eller hur^^ Dock älskar jag Tokyo av hela mitt hjärta!

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

DiamondIce
2015-03-21 22:05
#11

Det låter ju jättespännande! Kanske vore något att göra efter studenten, en roadtrip till Japan! ^^

Upp till toppen
Annons: