Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 1364 ggr
One.Gibbis
2017-12-07 21:19

Om partiklar och grammatik, igen...

Hejsan! Nu har det snart gått ett halvår av min japanskakurs. Jag förväntade mig väl inga underverk - men jag trodde att jag skulle lära mig språket snabbare än såhär. Har nött in Hiragana (påväg att lära mig katana), och kan använda mig av partiklarna "wa" och "no", samt känner till hur man återger/transcriberar japanska ljud (dock endast med Hiragana, osäker på katakana/kanji). Det är främst meningsbyggnaden och användandet av partiklar som jag inte får grepp om. Det verkar så avskalat, på något vis. Uppfattar många ord som väldigt lika varandra. Blandar ständigt ihop sore/kore/are och "dore" med sono/kono/ano respektive "dono". Nu är inte detta partiklar, utan pronomen (såsom jag förstått det). Har försökt leta redan på hur många partiklar det finns, men inte kommit fram till något svar. Har ni någon gissning? Antar att jag kanske behöver lite peppning, haha. De som jag går kursen med verkar ha så himla lätt för språk. Jag är inte dålig, det är väl ingen, men det tar tid för mig att nöta in glosor och få en "känsla" för språket. Har gjort memory för glosorna som jag ska lära mig. Vill förstå grammatiken på riktigt, så jag letar förklaringar från så många håll som möjligt. Ni som vet, var tycker ni att jag ska prioritera? Eller skriv vad som har hjälpt er - under tiden ni läste japanska? :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
Expat-Tokyo
2017-12-15 07:22
#1

Repetition är kunskapens Moder!
…och jag är dess Fader  😍

…det som hjälpt mig mest är insikten om att:

Ifall 130 miljoner japaner kunnat lära sig japanska, så borde ju jag också kunna lära mig. Och traggla. Och nöta in. Och kämpa på!

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

One.Gibbis
2017-12-31 23:45
#2

#1 Tack, ska påminna mig själv om det. :D Synd bara att jag inte har någon pluggkompis inom just detta ämne, det brukar hjälpa mig mycket. Men jag får väl hitta andra alternativ :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Sommarek
2018-01-02 13:48
#3

Det finns en lista på partiklar här (fatta mod, de är ganska många).  ;)

Vad gäller själva språket är det bara att nöta. Försök använda det där du kan - ett tag skrev jag ALLT som inte skulle läsas av andra med antingen Hiragana eller katatana, för att få in det. För min kusin hjälpte det med lappar på saker, där man skriver namnet på saken på japanska - att se det varje dag hjälpte till att hamra in det. Sedan lär sig ju alla olika (min bättre hälft lärde sig matteformler genom att tonsätta dom till sånger från Les Miserables, till exempel), så det gäller nog att hitta något som funkar för just dig och japanska.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Cribba Chaos ä
2018-03-10 15:52
#4

Använd www.ankirs.net eller memrise, och ha boken remembering tour Kanji jämsides när du pluggar Kanada…men dem nämnda e bra SRS tills (space remembering tills ) IMIWA OCH JDIC.COM

Upp till toppen
Annons: