Annons:
Etikettermatdryck
Läst 1371 ggr
Pyttelite
2017-10-28 16:37

Beaujolais Nouveau arrives in Japan

1st shipment of this year's Beaujolais Nouveau arrives in Japan

Så lyder titeln på dagens Japannyhet.  Härligt att även Japan står på tå för årets vinhändelse.

2640 flaskor anländer till Japan den 16:e November för att korkas upp vid midnatt för en kostnad av 3,325 yen per flaska - vad det nu kan bli i reda svenska pengar.

https://japantoday.com/category/national/1st-shipment-of-this-year%27s-Beaujolais-Nouveau-arrives-in-Japan?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Expat-Tokyo
2017-10-28 21:14
#1

Som gammal vinräv, så kan jag bara säga att det är förfärligt menlösa viner. Beaujolais är ju så sällan bra…

Generellt alldeles för lätta…

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Pyttelite
2017-10-28 22:09
#2

Jag håller inte riktigt med dig där.

Beaujolais Nouveau är mer ett jippo medans de "riktiga" Beaujolais-vinerna är betydligt mer varierade både till karaktär och smak. 

Det är där fyndvinerna finns!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Expat-Tokyo
2017-10-30 11:07
#3

Beror ju också på tycke och smak   😍

Håller självklart med att det finns riktigt bra Bojosar, ssk från Moulin-á-vent och Morgon. Svåra att skilja (blint) från Bgn är de också!

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Plimme
2017-10-30 14:30
#4

Men vaffan…

Beaujolais är ju sällan ens "vin" 😡

Dock, smaken är ju som baken. Hellre dricker jag pilsner än bojo. Det får vara hur skirt och elegant som helst, eller med hur mycket ladugård i som helst. Ramlar dock inte ned i min smaktunna. Finns ju så mycket bra från så många andra ställen!

…och att Nya Världen skulle ha sämre jord, sämre vinmakare eller sämre förutsättningar att göra suveräna viner, det är fö rent nonsens. 

Medmänniskor som kommit till sina slutsatser genom omfattande empiriska studier är värda all respekt! Dem som kommit till sina slutsatser med begränsade studier … bör studera mera 😎

Nu vet jag att vår Admin förmodligen är en av de mesta amatörvinprovarna (han har släpat med mig i det träsket) men jag vet ju inte var Pyttelite kommer ifrån. Har flera vänner i gamla Svedala som kan ALLT (och jag menar verkligen ALLT) om Champagne. Men de kan inget eller väldigt lite om andra områden, vinstilar, druvsorter och hänvisar dem till dasstunnan - utan att ens nödtorftigt ha studerat dem. Blir ju som läkare som delar ut diagnoser utan att ha undersökt sina patienter noga innan…

Svårt högakta sådant.

Pyttelite
2017-10-30 19:44
#5

#4 Hur var det nu med dina vänner som kunde ALLT men väldigt litet om andra områden, vinstilar och druvsorter och som hänvisar dem till dasstunnan är det inte just det som du själv gör just nu?

Kul att du provat igenom Beaujolais Cru-viner men himla tråkigt att de inte föll dig i smaken. Du får åka dit igen, kanske har de kommit på andra tankar sedan du var där.

När det gäller Nya och Gamla Världen tappade jag lite av intresset när rena kopior av Gamla Världen-viner producerades av Nya Världen till hutlösa priser. När Chabliskopian kostar mer än ett bra ädelt exemplar - då ger alla fall jag upp. 

Tyvärr är det nog så att Gamla världen fortfarande står som mall för många vinproducenter världen över. Vad jag önskar är att vinmakaren sätter mer en egen personlig prägel på vinet än att göra kopior. Det skulle i alla fall jag uppskatta.

En annan sanning är att få länder har den bredd när det gäller vinproducenter, vintyper och druvor som Frankrike har.

Varifrån Pyttelite kommer ifrån spelar ingen roll men Pyttelite har med åren lärt sig att vara ödmjuk till både sina egna och andras erfarenheter.

Så därför jag kan tipsa dig Plimme om några riktigt bra svenska  mikrobryggerier om du nu skulle ha oturen att stöta på ett vin från Beaujolais igen.  🤢


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tandtrollet
2017-11-01 19:19
#6

Plimme är *ähum* ofta både burdus och kantig. Hans smak drar sig åt fyllighet, dramatik och komplexitet med en förkärlek som stavas kallklimatsviner.

Sedan så, jag kan lova att han FÖRSÖKER bli vänlig och mindre bullrig. Det är i vart fall väldigt roligt att utforska ädla drycker tillsammans med honom. (Vi påminner honom ständigt om att vara VÄNLIG  ;-)

Sedan får man ju självklart gilla vilka viner och stilar man nu behagar 🤪

Var och ens gom är ju var och ens egengom.

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Annons:
Expat-Tokyo
2017-11-02 18:41
#7

Ja, vi får ta honom i örat (igen) imorgon!

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Pyttelite
2017-11-02 20:29
#8

#6 och #7, nu vill jag ju inte vara taskig mot er kompis men om ni ska straffa honom kan jag bidrag med nedanstående dryck som ni kan tvångsmata honom med. Levereras i tjusig tetra med inslag av skogsbär och  gräs. 

Säkert att alldeles tillräckligt straff för en läckergom som Plimme . Annars tackar jag er båda för supporten. 😉

  • Husets Röda (Nr 2796) -69kr

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/husets-roda-279601


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Expat-Tokyo
2017-11-03 08:32
#9

Vi försöker egentligen bara skrapa igång en massa trevliga dialoger om Japan och livet i Japan här. Plimme hjälper till. På sitt sätt :-)

Idag är det 文化の日 (Bunka no hi - Kultuirens dag) i Japan och många är lediga. Därför blir det fest i afton. Tyvärr (!?) så finns inte SB:s digra utbud av tetror i Japan. Det finns dock några enstaka drycker som inte riktigt faller den gode herr Plimme i smaken. Minst EN sådan skall vi se till att han får i sig. Förmodligen väljer vi antingen Red Nikka - en RIKTIGT dålig wirre (4 liters PET = 200 spänn) eller Mugi Shouchu Ocha Wari (shouchu gjord på korn och utspätt med grönt te).

….såsom varandes überadmin här, så vill jag hälsa dig varmt välkommen 👋

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Pyttelite
2017-11-05 20:55
#10

Tack för välkomnandet med förhoppning om att ni alla tre haft ett trevligt kulturfirande. Utgår ifrån att det blir en och annan parad under helgen …

Härligt att se att det finns andra mer informella helgdagar som kattens dag (22/2) och köttets dag (29/11).

Annars blir jag nyfiken på den allmänna dryckestraditionen i Japan både det som kan betecknas bra och dålig kvalitet.

Om vinkonsumtionen ökar i landet innebär det också att det traditionella Japanska köket håller på att förändras eller kombinerar man de nya vinerna med gamla rätter? Eller är det egentligen inte så stor skillnad mellan de traditionella Japanska vinerna/druvorna och de nya?

Och vad äter man till Mugi Shouchu Ocha Wari?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Plimme
2017-11-07 21:06
#11

Pyttelite: Du har ingen aning om vad jag måstat utstå i förfärlig dryckesväg… De hade gaddat ihop sig mot mig, och beställde in tre omgångar mumsig saké innan jag hajjade att de mutat personalen att ge DEM goda sorter och mig matlagningssaké. En vidrig dryck, som är nästan lika vidrig som Systembolagets Gekkeikan (Made in California). Men, jag fattade galoppen till sist… Oavsett, så finns det ett flertal unika vintyper utanför den traditionella ådran: Traditionell Bordeaux gjordes i huvudsak av Carmenière. Men, eftersom den druvan är så ointressant, så omfamnades både Merlot, CF och CS då de "uppfunnits". Tannat och Madiran är lika oklassisk som modern Chianti utan vitvin i sig (fö ett modernt recept.) Koshu ger ifrån sig vitviner som inte liknar någonting annat ur den klassiska portföljen. Australiska uttryck av Syrah och CS saknar fullständigt motstycke i den klassiska fåran. Australiska uttryck av PN får vilken burghead somhelst att kippa efter andan, för SÅ har man aldrig någonsin skapat AOC Bourgogne. Sydamerikanska viner har inslag av asfalt och gnuskit som gör dem helt unika. Hittar man inte ens i Jura! Chateau Musar gör ett vin som är så unikt att det är svårt att beskriva annat än som en elegant vettvilling som lämnar Unico som en fylligare och avsevärt dyrare tvillingsyster. Zinfandel som Californiskt uttryck saknar motstycke i "klassicismen". Blushwines och blue wines har inte setts tidigare i Europa. Att säga att Ata Rangi kopierar Bourgogne i sina PN och Chard viner är lika knäppt som att säga att Range Monte Bello kopierar Bordeaux. Faktum är att de gör DET BÄSTA de kan (passion, kompetens, klimat, terroir) med vad de har och överkommer till bråkdelen av priset… Österrikes PN, Riesling mfl räknas sällan in bland klassikerna, men biter många i rumpan. Champagne (och dess nördar) hävdar gärna att resten av världens klimat och terroir är sekunda. Men, de stora husen har gett sig ut i världen, och VOILA! skapat fantastiska underverk till bubblande drycker som inte fallerar vid blindprovningar. Inte kopior, bara bättre än originalet. Och bättre prissatta. Sådant åstadkoms inte per modell kinesisk fabrik kopy-päjst och extra runs. Nej, stora viner gör sig aldrig själva, och kräver mänskligt engagemang. Utan excellenta druvor och extrem kompetens kommer man aldrig upp i graderna. Horse Heaven Hills samt ~8 terroirs i Kina har samma typ av fantastisk jordar som Bordeaux och samtidigt liknande klimat… Om jag har ett fantastiskt läge för att ta fram det BÄSTA ur PN, så vore jag ju knäpp om jag inte. Och detta oavsett om min adress är Vosne Romanée eller Nya Zeeland. Osv… Jag äter gärna upp mina ord om Bojo. Allra ödmjukast. Välkomnar alltid en Bojo-provning. Ser med nyfikenhet fram emot vad du gör med dina ord om att världen utanför den modernt klassiska beskrivningen av vin är … kopior och annat ointressant trams.

Expat-Tokyo
2017-11-10 16:28
#12

Plimme: Ett av dina mjukare inlägg, men… Nog kan du liiiite bättre? Om du anstränger dig lite mer? Bara en armhävning till?

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Pyttelite
2017-11-10 19:41
#13

Plimme med sådana vänner behöver du inga ovänner!

Jag får ta och stödköpa en flaska av rävgiftet Gekkeikan för att bilda mig  en uppfattning om hur hårt straffet blev, börjar nästan tycka synd om dig men bara nästan. 😉

Annars har du naturligtvis rätt i att det finns guldkorn ute i stora världen både avseende enskilda vinmakare och distrikt. Det finns också ett och annat sensationsvin som till exempel de blåa vinerna.

Fast jag vidhåller ändå att Frankrike är det stora vinlandet framför andra. Just för att där finns det både bredd och djup.

Då tänker jag på hela skalan, från blå till gröna druvor, från vita till djupt röda viner, söta till snustorra, stilla till mousserande och därtill lokala specialiteter och egenartade distrikt som Jura.

Vin är ju inte bara ett stort nöje i provningssammanhang. Inte bara en vätska som man kan dissekera till minsta beståndsdel.

Ett vin har ju också en omgivning både avseende geologisk  grund i form av terroir, geografisk placering men även ett kulturellt sammanhang i kombination med ibland  hundraåriga gastronomiska traditioner. Ett vin har ju ett syfte, en måltids- eller sällskapsdryck men också en själ.

Vinkunskap är dessutom inte en absolut vetenskap i den meningen att den är oföränderlig. Vinkunskapen befinner sig i ständig förändring i kombination med klimatförändringar, årgångars variationer och revideringar av vinlagar.

Det är det som gör det så intressant med att prova viner man blir aldrig fullärd!

Plimme med tanke på hur många PN du nämner i din text ovan har vi kanske ett gemensamt intresse.

Ska bli spännande att läsa dina fortsatta vinkonklusioner framöver.👍


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: