Annons:
Etikettresor
Läst 787 ggr
Silver83
10/28/17, 1:33 PM

När ska man åka?

Som rubriken lyder så undrar jag när man ska åka till Japan, alltså vilken årstid som är bäst. Jag föredrar ju helst lite värme, men är det då bäst att åka på våren eller på sensommaren? Har hört att det kan bli ganska varmt under sommarmånaderna, så tänkte hålla mig borta från det värsta. Och vad är bäst ur turistperspektiv, när finns det mest att se, om man tänker sig träd, blommor osv? 

Har ingen bokad resa än, men funderar hejvilt på när och hur det är bäst att ta sig dit. Lite planering skadar ju inte :)

Annons:
Calcifer
10/28/17, 1:59 PM
#1

På våren skulle jag åka, i samband med att körsbärsträden blommar. Då är det ofta relativt varmt också. I juli och augusti är hettan outhärdbar då skulle jag aldrig åka. Även juni är otroligt varmt. Så i maj kanske?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Expat-Tokyo
10/28/17, 9:12 PM
#2

Körsbären blommar sista veckan i mars till första veckan i april. Då är Tokyo som vackrast. Men, det är redan ont om hotell i Toyko. Om du accepterar restider på ca 45 minuter så kan du lika gärna bo i Yokohama. Se bara till att hotellet du väljer, eller Weekly Mansion eller Ryokan, har tåg- eller T-banestation nära.

Japan har fyra distinkta årstider och varje månad har sin egen flora och fauna.

Några tips:

  • 2 dagar (evt 3) bör man absolut spendera i Kyoto. Se till att boka hotell där INNAN du bokar resandet dit! Det kan nämligen vara fullt… I Kyoto är det världskulturarv: tempel med underbara trädgårdar att besöka.

  • Finns 2 dagar att göra i Yokohama med omnejd (1 dag Minato Mirai, Pokemon Center, China Town och Sankei-En) och Kamakura (1 dag).

  • Hiroshima och Nara är två andra platser som absolut kan vara värda en dagstripp vardera.

  • Resten av tiden bör man nog nästan ge Tokyo. Finns hur mycket som helst att uppleva, upptäcka och äta/dricka. Jag rekommenderar verkligen denna intensiva stad för kultur och sevärdheter! Tokyo är dessutom som vackrast under sakura. (Kyoto räknas som världens vackraste plats, och som vackrast under hösten - med alla höstfärgerna.)

Njut som PHAN!

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Silver83
10/30/17, 10:30 PM
#3

Tack för svar! Jag har en kompis i Japan, så boendet är redan ordnat och gratis :) Men i och med att hon säger att jag får komma dit när jag vill så ville jag kolla när det var bäst att åka. Men körsbärsträden skulle jag gärna se! Hur länge rekommenderar ni att stanna?

Tandtrollet
11/1/17, 7:13 PM
#4

Kan du stanna två veckor, så gör det! Räkna med att en-två dagar går bort till att fixa jetlag. Sedan skall du absolut bege dig två dagar till Kyoto (inkl en natt) för att bese templen där.

Under körsbärsblomningen är det dock nästan omöjligt att ens få tag i hotell i Kyoto - så se till att du bokar hotell innan du bokar resan dit.

Dagsutflykter från Tokyo bör inbegripa:

  • Yokohama och Sankei-En och avsluta dagen med middag i Chinatown.

  • Kamakura

  • Fuji-Q (med världens snabbaste, högsta, brantaste osv bergochdalbanor samt Ejanaika)

  • Saké-bryggeri

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Upp till toppen
Annons: