Annons:
Etikettermatdryck
Läst 710 ggr
Plimme
10/27/17, 7:36 AM

Japans vinproduktion fortsätter öka!

Bra artikel här!

För tre år sedan var japanernas snittkonsumtion av vin (per capita) under 2 flaskor per år. Men, det ökar stadigt.

KOSHU (甲州) är en fantastisk grön druva som lämpar sig för alla typer av vitt vin. som en lite syrligare version av Chenin blanc. Åstadkommer fantastiskt långlivade viner som djupnar i både färg och karaktär.

Muscat Bailey A är en blå druva som bara ger onödigt lätta och "lättdruckna" viner.

Inhemskt odlade druvor har tidigare inte premierats, utan viner har räknats som "made in Japan" så länge bara själva jäsningen skett i Japan. Både druvor och druvmust importerades till Japan för att göra japanska viner. Men, numer så måste druvorna dessutom vara odlade i Japan för att få kallaas japanskt vin.

Har fö besökt Mercians fina anläggningar i Yamanashi. Drack då två av deras topp-merloter som var riktigt, riktigt, riktigt jäkla bra!
Dit vill jag återvända!
Värt en resa! (~2 tim från Tokyo).

Annons:
Pyttelite
10/27/17, 7:30 PM
#1

Låter mycket intressant med både Japanska viner och lokala druvor. 

Jag får uppfattningen att det är stora aktörer på marknaden mer än små vinbönder. Är det så?

Tack för en intressant artikel!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Expat-Tokyo
10/28/17, 12:14 PM
#2

Såsom varandes vinnörd av rang (iaf förr om åren, innan jag upptäckte saké) så har jag naturligtvis rest runt i Japans olika vindistrikt och njutit av hängivenhet, pionjäranda, viner av alla de slag och olika terroirs.

Det är i Japan väldigt likt övriga jordens vinproduktion:

Mängder av små passionerade vinbönder och några riktigt stora aktörer. Båda sorterna behövs.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Pyttelite
10/28/17, 4:53 PM
#3

Låter väldigt intressant. Jag har snarare krympt området för vinintresset än att utvidga det till fjärran platser.

Tyvärr är det nog så att Frankrike och faktiskt även Tyskland med sitt breda utbud övertrumfar den "klassiska" Nya Världen dit förmodligen även Japan hör.

Det skulle vara intressant att höra om landets vinlagar. Hur utvecklingen kring dom har varit under de senaste 20 åren. Om det skett några förändringar både avseende klassificeringar och utbud.

Jag ser när jag tittat i vinstatistiken att andelen importerat vin ökat mer än tiofalt sedan 80-talet men även att konsumtionen har ökat precis som du tidigare nämnt.

Själv har jag bara stiftat bekantskap med ett Japanskt vin gjort på en av Japans klassiska druvor, Koshu.

Tyvärr gjorde detta vin inget större intryck eftersom jag faktiskt inte kommer ihåg så mycket av det. Min uppfattning var att priset var högt jämfört med vad vinet gav i smakupplevelse men å andra sidan är vinet en raritet eftersom det är det enda Japanska vinet på bolaget om man nu undantar andra drycker från Japan.

  • Grace Koshu Nr 90239 - 179 kr

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/grace-koshu-9023901


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Expat-Tokyo
10/28/17, 9:20 PM
#4

Det priset är inte alls farligt i överkant. Kostar ungefär samma här. Det vinet skall absolut lagras en 5-7 år (räknat fårn idag) så att vinet får bygga upp sig lite. Deessa flaskor genomgår en liknande metamorfos som tex Muscadet de S&M: Från ett ljust, ljust, väldigt syrligt lätt vin till ett rikt, balanserat vin med gulnad färg.

Bäst är fö att prova vin blint, dvs att man inte har en minsta aning om vad som finns i glaset. Extra skoj att se Champagnenördar missta Graham Beck för en bättre Champagne. Och extra trevligt att höra Bourgognofiler bre ut sig om en outstanding och djup dyr fin Bourgogne som sedan visade sig vara en Irony Pinot noir    😂

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Plimme
10/30/17, 2:38 PM
#5

Pyttelite:

Att du dissar japans vinproduktion efter att ha provat EN flaska vin i medleklass…

Som det står skrivet i Eddan: Liten sjö har liten strand.

Pyttelite
10/30/17, 8:02 PM
#6

#5 Plimme jag hade nog snarare förväntat mig att du skulle ge mig en färgrik beskrivning över Japans vinlagar med tillhörande klassificeringssystem och kvalitetsklasser än att får tillbaka att jag dissade Japanska viner.

Vilket jag faktiskt inte alls gjorde. Jag skrev att det enda vinet på Systembolaget, som jag dessutom provat inte gjorde ett bestående intryck. Vinet var alltså varken exceptionell bra eller dåligt.

En bra förklaring fick jag av Expat-Tokyo, att druvan har många skepnader och förändras med tiden precis som många andra druvor och viner. Något jag har svårt att få erfarenhet av själv eftersom inflödet av Japanska viner till Sverige är ganska magert.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: