Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 1164 ggr
Expat-Tokyo
9/11/17, 8:28 PM

Religion i Japan

Religion i Japan är en liten företeelse, trots att det verkar finnas fler små tempel och shrines här än det finns pubbar i London. Alla japaner är i princip existentialister och de allra flesta dessutom ateister. Ateism är inte är en religion. Jag menar, vi är ju alla ateister då det kommer till Tandfén och Tomten. Samtidigt som väldigt få av oss går och oroar oss över vilka straff vi kan tänkas få av Zeus och Oden för att vi inte följer deras traditioner. Japan är dock mer än bara Shintoism, Buddhism med en liten whiff av sekter som Happy Science, Horizon, Soka Gakkai mfl. Man återfinner också olika former av kristendom, judendom, islam och hinduism. Jag har stött på både mormoner, Jehovas och kreationister (från både USA och Australien). Så, det mesta finns, även om det är i små doser.

Men, de allra flesta har ingen religion. Wikipedia anger: ca 35% buddister, 3% shinto och 2% kristna. Religionens roll i Japan är väldigt annorlunda än i väst- och arabvärlden, där religionerna lagt sig i både politik och vetenskap, lagt sig i hur folk har sex med varandra (och på vilket sätt) och tycker om att straffa dem som inte tror på just deras religion. Naturligtvis alltid i den guds namn som de tycker bäst om. I Japan har man sluppit allt detta, och istället har religionen fått vara vid sidan av samhället, och funnit sig i det. Man har låtit religionen fokusera sina andliga sidor.

Då Tokugawa Ieyasu tog makten över Japan och japanerna i början av 1600-talet så slog man ihjäl alla kristna japaner för att bla underlätta fred i landet.

Och på den vägen är det!

Tre intressanta artiklar som ger en hyfsat bra bild över religionens roll i Japan (alla på engelska):

Behöver Japan religion? Var finner vi Budda idag?

Kristna bröllop i Japan - varför är nästan alla inblandade inte kristna?

Hur religiösa är japaner?

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
Plimme
9/11/17, 8:45 PM
#1

Det är fantastiskt skönt att läsa japanska tidningar, lyssna till samhällsdebatten och insändare och slippa all kristen bias (som jag var uppvuxen med).

Det är inte en enda buddist eller shintoist som på något vis förfasar sig över sex, ungdomar, fest, glädje, klädval, osv. Man får helt enkelt ha sina cirklar i fred. Det hade Archimedes uppskattat!

Religionen har en estetisk plats i Japan som är lätt att uppskatta. De serverar också ytor med lugn och ro, samt dit människor kan gå med sina bekymmer och önskningar. För att fokusera sina liv (typ: att be) och för att försöka få perspektiv på tillvaron.

Det är extra fint att världens säkraste land, med världens mest genuint artiga människor faktiskt i grund och botten är ateister.

Hejja Japan! ❤️

Tandtrollet
9/12/17, 9:18 AM
#2

2% kristna i Japan är ju en fantastiskt liten andel. Med tanke på antalet kyrkor man ser överallt och deras kristna skolor, konstanta marknadsföring på tåg och i tunnelbanor, så var jag tvungen checka av faktan. Den verkar stämma! Dessutom verkar det vara en rätt konstant andel japaner över tiden. Detta trots deras massiva insatser (som är väl finansierade - inkl egna kristna universitet) att rekrytera fler medlemmar.

Hittar följande siffror om Sverige på Religion Facts:

Kristna: 61% *** Ateister: 27% ***** Muslimer: 4,6% Ingen annan grupp över 0.5% 

Fascineras över hur mycket mediautrymme en grupp om 4,6% av Sverige får.

***)= antalet medlemmar i Svenska kyrkan, som uppskattningsvis är bra många fler än det faktiska antalet kristna. Religion facts anger en mycket högre siffra, som jag tror innehåller något mätfel.

*****)= jag har översatt "non-affiliated" till ateism.

fotnot:
antalet medlemmar i svenska kyrkan har varit en krympande andel av befolkningen sedan iaf 70-talet. Från 95% till 62% på 45 år. Kanske vi snart når Japans 2%, som ju verkar vara en lagom dos. Jag menar: Så att de inte stör samhällsdebatten. Om man extrapolerar en fortsatt minskning av antalet kristna i Sverige, så når vi 2% innan år 2100. 

fotnot:
antalet samer i Sverige är ca 0,4% av befolkningen. En andel som motsvarar andelen buddhister.

**fotnot:
**(Svenska data enligt funka.com)
0,5 % har diagnosen utvecklingsstörning (ungefär 40 000 personer).
6-7 % av befolkningen har låg begåvning.
2 % har mycket låg begåvning.

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Plimme
9/12/17, 10:24 AM
#3

Spännnande siffror!

Tack för grävningen!

Plimme
9/13/17, 5:07 PM
#4

På tal om siffror:
Hittade en skoj siffra på Tradera.

Du kan alltså köpa domänen LevandeJESUS.se för 666 kr  😈

Kan ju bara tycka det är så underbart. Borde köpa den själv!!!

Alltid kunde jag reta någon 😎

Upp till toppen
Annons: