Annons:
Etiketterköpessäljesbytes
Läst 1014 ggr
Tandtrollet
6/9/17, 10:04 AM

SUSHI-godis Sommarpyssel regniga dagar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Specialpris nu i sommar!

40kr per förpackning! 🥳

Frakt: 20kr per förpackning.

PM:a mig hur många du vill ha! Betalning via Swish.

Sushi-godis är bland det roligaste och mest kända Gör-Det-Själv-Godiset från Japan. Det finns många andra sorter också, men detta är den klassiska! Jag har många andra som jag också REAr ut pga det usla svenska sommarvädret. Liter med er!

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Annons:
Sindri
6/9/17, 10:54 AM
#1

Kan du berätta lite mer om vad det är och vad det innehåller.

Tandtrollet
6/12/17, 7:48 PM
#2
Tillverkning

1 BOX ger 5 olika sushibitar av: Ris original, Omelett, Tonfisk (Maguro), Laxrom. Du gör din godissushi med hjälp av olika sorters godis och vatten. Ju skickaligare du är, desto mer verklighetstrogna blir ditt sushigodis. 
Ingår också en "sojasås", som gör din sushimer delikat. Smaken kallas för: "fun Grape"!

Råvaror

Socker glukos, vegetabiliska oljor, stärkelse, majssirap, reducerad stärkelsesirap, mjölkprotein, gelatin, dextrin, äggvitepulver, modifierad stärkelse, aromämnen, gelmedel (alginat natrium), karbonat, kalciumsulfat, kalcium, surgörare, natriumbikarbonat, färgämnen (vegetabiliska färgämnen, gardenia, sepia, röd jäst, Benikihana-Spirulina blå), natriumkaseinat, emulgeringsmedel, förtjockningsmedel polysackarider, natriumpyrofosfat, glycerin, vitmedel (inklusive sojabönor som en del av råmaterialet).

Se bifogad video för skoj instruktionsfilm :-)

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Sindri
6/12/17, 9:18 PM
#3

Oj, det var mycket kemiskt! Inget för mig, tyvärr!

Expat-Tokyo
6/13/17, 7:24 AM
#4

Kemiskt?  🤔

Är ju ingen kemist, men jag ser bara naturligt förekommande salter, naturliga färgämnen, bakpulver och några sockerarter, proteiner och fett?

Hur menar du "kemiskt"?

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

LillaGideon
6/13/17, 7:40 AM
#5

Smaken var inte mitt godaste godis, men ok.

Vi hade roligt i pysslet att göra det under hela kvällen.

Kändes väldigt japanskt att göra sån Sushi.

Nästa gång vill jag prova andra sorter.

Sindri
6/13/17, 11:32 AM
#6

Nästan alla råvaror är processade, vilket ofta innefattar kemiska processer, även om råmaterialet är naturligt. Och man skall komma ihåg att allt naturligt inte är nyttigt.
T ex om Natriumkaseinat står det på http://www.aztechcenter.com/VlxxGpl6/
"Vissa människor är allergiska mot natriumkaseinat, och det har kopplats till vissa mänskliga sjukdomar, främst autism och gastrointestinala problem."
Det står inte att varken aromämnen eller emulgeringsmedel är naturliga. Även vissa färgämnen kan vara skadliga, hur "naturliga" de än må vara.
Fosfater är inte heller så nyttigt.
http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=124690

Inget av det är i alla fall något jag vill äta.

Annons:
Expat-Tokyo
6/13/17, 2:30 PM
#7

Sindri:

Då du äter godis, äter du då bara nötter och osvavlade torkade bär? Eller har du några andra saker att rekommendera?

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Plimme
6/13/17, 2:39 PM
#8

Ja, Stefan! Bra! Det är en relevant fråga!

Jag processar mina matvaror med en stavmixer, en hushållsassistent och en gasspis  Cool

Min gravlax är dessutom kemiskt processad, vilket också mitt hängmörade kött är. Faktiskt med kemikalier som är direkt dödliga i rätt måttliga doser!

Jag väljer ju själv noga vad jag vill vara rädd för. Jag är mer på min vakt mot rök (ved, grill, tobak, ljus) och pm 2,5, sockerintag, övervikt och bristande fysisk aktivitet än om någon pressat min köttfärs medsols eller motsols.

Bra luft, god vikt och rörelse gör ohyggligt mycket mer hälsonytta än om man föredrar biologiska lökar framför vanliga lökar.

Sindri
6/13/17, 4:29 PM
#9

Jag äter faktiskt inget godis alls nuförtiden. På sin höjd 90%-ig choklad, något egengjort julgodis utan socker och gluten. Någon färsk frukt ibland och en och annan torkad ekologisk dadel.

Äter inte charkvaror förutom någon enstaka gång, köper bara vilt eller gräsbeteskött, ekologiskt frukt och grönt. Bakar allt bröd, utan gluten, syrar kål och andra grönsaker. Det är som godis!

Eftersom jag känner mig både piggare och yngre nu än för 10 år sedan, och min nyss gjorda hälsokontroll modell större visade kanonvärden för en tant i min ålder, så fortsätter jag på den vägen. That's it!
Alla blir saliga på sin tro!

Tandtrollet
6/14/17, 10:53 AM
#10

Jag säljer godis men äter det nästan enbart för att prova ut vilka som är godast. Några små undantag unnar jag mig. Någon stackars högoktanig chokladbit blir det också ibland.

Eftersom jag under flera år tvingats lyssna till Dr Plimmes utläggningar om hälsa och hälsovinster i förhållande till ohälsa och kostnad för dessa hälsovinster (både på det personliga planet och globalt)  så blev jag nog lite hjärntvättad.

Slutade därför röka - det bästa jag gjort minus de första 2 månaderna. Låter också bli "naturvin" och allt biodynamiskt lurendrejeri.

Började sedermera också röra på mig. Springer numer Yokohama Maraton varje år. Otänkbart ens som idé för 6 år sedan.

Jag är rätt salig på denna tro  :-)

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Plimme
6/16/17, 9:17 AM
#11

Man kan ju vara renlevnadsmänniska på olika vis.

  1. Ett sätt är att studera fakta noga och djupt samt basera sina livsval på slutsatserna så långt det är möjligt.

  2. Ett annat sätt är att helt skita i att ta reda på fakta och istället "tycka sig till" en bra lösning.

  3. Ett tredje sätt är att ha alla fakta men ignorera dem…

Tandtrollets val att sluta röka, börja röra på sig och sluta äta socker var helt vetenskapligt korrekta och han är ett lysande exempel på att man med små medel (små kostnader i tid, pengar, inlärning, livsstilsomläggning) kan åstadkomma stor positiv impact!

Att ändra sin livsföring från att äta vanlig mat till att äta organiskt odlad mat ger i princip inga mätbara hälsoeffekter - mer än att det kanske känns bättre. Placebo står ju för mer än 10% av alla kurers, effekt. Och det skall man inte förringa :-)

En av mina goda läkarkollegor svär vid nyttan av att handla organiska grönsaker på en särskild "pop-upp-marknad" varje lördag ett par km från där han bor. Han tar bilen, handlar grönsakerna, tar sig en cigg, tar bilen hem… Då jag frågar honom om hälsovinsten i att sluta röka jmf med att byta vanlig vitkål mot organisk vitkål så skrattar han bara och säger att han gör vad han kan, gillar att röka och har definitivt inte tid att promenera till någonstans öht.

Även om han vet, så…

Upp till toppen
Annons: