Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 891 ggr
Expat-Tokyo
4/13/17, 6:25 PM

Släpa ut passagerare med våld?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hela världen reagerar på det orimliga som hände innan start ombord på United's flight i USA häromsistens, då en läkare bokstavligen misshandlades, släpades av flygplanet (ovärdigt!) samt att hans patienter blev lidande…

I Japan resonerar man så här på ANA och JAL, Japans två största flygbolag:

JAL and ANA say overbooking violence would never happen in Japan

JAPAN TIMES -- APR 13

The violent video of a passenger being forcibly removed from an overbooked United Airlines flight on Sunday has gone viral around the world, including in Japan, sparking outcry and concern that a similar incident could happen here.

In the incident on the Chicago to Kentucky flight, Kentucky physician David Dao was bloodied as he was forcibly removed from the plane, with the entire scene captured on video by passengers and posted on social media.

Major carriers All Nippon Airways Co. and Japan Airlines Co. said that in the case of an overbooking, they would continue asking passengers to voluntarily give up their seats in exchange for some form of compensation.

“We would never drag our customers out of our planes … that’s unimaginable,” a JAL spokesman told The Japan Times. “We ask passengers to voluntarily give up their seats. If nobody does, then we just keep asking until we find one. It’s not that difficult to find such volunteers in Japan.”

Läs mer här!

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
Huygens
4/15/17, 7:38 PM
#1

Bortsett från att han inte ville lämna sin plats, vad hade han gjort? Var han den sist bokade passageraren?

[RC1393]
4/15/17, 8:27 PM
#2

#1 Som jag förstått så valde de på måfå och han blev då vald. Han vägrade sedan lämna sin plats eftersom han hade inbokade patienter att hinna hem till (som han förklarade med fredlig argumentation) och då släpade man helt enkelt ut honom. Han bröt näsan, fick två tänder utslagna och till på köpet en hjärnskakning.

Expat-Tokyo
4/15/17, 10:05 PM
#3

Har detta synts i svensk media öht? Många japanska resenärer ställde nämligen omedelbart in sina egna resor (med japanska flygbolagen JAL och ANA) eftersom de blev livrädda för att råka ut för misshandel ombord. Och att undvika risk är japanerna experter på! …därför som ANA och JAL var tvungna gå ut med information om att de inte misshandlar sina passagerare.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Huygens
4/15/17, 10:59 PM
#4

#2 Undra om det ingick i avtalet för flygbiljetten…

tlover
4/16/17, 6:11 PM
#5

#2 Jag vet inte om det är i länken eller i en länk vidare men ja det ingår att flygbolaget kan göra så i alla biljetter. Du är bokstavligt talat i flygbolagets händer.

Men eftersom de flesta inte vill ha så dålig publicitet så sköter de flesta sig

l'm back

Expat-Tokyo
4/17/17, 9:59 AM
#6

Det normala är ju annars att bolaget vet om det redan innan check-in och redan där erbjuder passagerare pengar och en ny (senare) biljett + tillgång till lounge. Vid enstaka tillfällen sker denna urgallring vid boardingen. Men, det är ju helt sinnessjukt att de låter 3 (tre!) för många passagerare gå ombord och sätta sig innan de kommer på att: "wooops!" vi har släppt på för många.

Det är faktiskt anmärkningsvärt.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
Huygens
4/17/17, 10:12 AM
#7

Det är anmärkningsvärt att dom kunde få polisen att banka upp honom också.

.

Jag undrar om polisen i Sverige lagt sej i ett sånt här ärende. Det hade nog räknats som civilrättsligt och inte ett brottsfall.

Polisen hade frågat om mannen haft flygbiljett och när flygbolaget sagt ja, han har flygbiljett, då hade polisen nog dragit sej ur saken.

Ifall ett flygbolag i Sverige sagt till polisen att dom var överbokade och att polisen behövde släpa ut passagerare, hade svensk polis bara sagt att det kan polisen inte göra, utan saken måste göras upp i en civilrättslig domstol mellan flygbolag och resenär.

Vilket troligen resulterat i att planet inte kunnat lyfta.

Och så hade resenär/flygbolag ev fått lösa saken i domstol, med skadestånd mm, beroende på vad som gäller i avtalet för flygbiljettten.

Plimme
4/17/17, 11:28 AM
#8

De som har makt har också rätt att banka upp folk. Tycker de betedde sig mer som om de hade ADHD än att de skulle vara respekterande tålmodiga… Gillar Bamses sentiment: Om du är väldigt stark måste du också vara väldigt snäll.

Huygens: var det verkligen poliser och inte säkerhetsvakter anställda av flygplatsen?

Nästa gång så tycker jag nog de skall använda en fredlig Taser istället.

Eller varför inte katapultstolar för DE HEMSKA betalande kunderna… För vem vill väl sköta om sådana odjur på ett fint sätt?

Huygens
4/17/17, 11:46 AM
#9

#8 Ja, 100 % poliser.

En polis/säkerhetsman i civila kläder, har troligen befälet och släpar ut passageraren samt två poliser som lyder order i svarta jackor med texten "POLICE" på ryggen/överarmen, svansar efter. (YT-klipp, 2 min)

När passageren bankats upp lite, lyckas han fly och återvänder blödande från ansiktet, till planet.

Tandtrollet
4/17/17, 5:42 PM
#10

Huygens: Du menar som i ett slags Nordkorea där staten står för det mesta av den subversiva verksamhet som den vill beskydda dig mot ? ? ?

…eller som i Kina, där för några år sedan en undersökning visade att fler och fler kineser tappat förtroendet för de styrande. Vad gjorde politbyrån, om inte skalade upp polis och säkerhetspolis? För att skydda VEM från VEM?

Jag föredrar demokratier (de får vara hur instabila de vill) där alla journalister har rätt att att undersöka och skriva om vad-som-helst-de-önskar, där information är (nära) fri och där de styrande faktiskt måste stå till svars, även om det inte alltid blir ssk kännbara straff vid överträdelser.

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Huygens
4/17/17, 6:27 PM
#11

hmm, om journalister nu är så fria i Japan. En lag infördes efter Fukushima mot dem som sprider statshemligheter. Kanske för att en geolog hade publicerat radioaktivitetsdata på nätet och för att journalister hittat dokument som pekade på att regeringen ljög om Fukushimas strålningsnivåer och om uppstädningsarbetet. Universitetet satte geologen på undantag och han blev tydligen utfryst av kollegor för bristande lojalitet och "antijapanska" åsikter.

.

Den nya japanska lagen anger att journalister, politikeroch andra kan få 10 års fängelse om dom avslöjar statshemligheter som japanska staten vill hålla hemliga.

Tandtrollet
4/20/17, 7:38 AM
#12

Hyugens: spännande!

Detta skall jag absolut kolla upp. Japan innehåller ju en rejäl dos av "konformerat kollektiv utfryser alla andra". Avvikande åsikter osv kan få en Japan utfryst från vad som helst.

Bäst att man håller saker för sig själv.

Men, objektiv sanning kan man ju ändå tycka inte är något att smussla med, för det är ju ändå just bara sant. Oavsett hur man vill att det skall vara.

Mina erfarenheter (följer dock inte nheterna ssk intensivt i Japan) är att alla former av lögner bestraffas hårt. Även politikers lögner. Dock kan man ju förstå om statschefer som Erdogan, Kim Jon Um, Putin och Trump blir vansinniga av att tas med fingrarna i en smutsig syltburk och gärna stänger redaktioner, fängslar oliktänkande osv. Hoppas nog på att Japan är mer modernt än så.

Har några bekanta som råkar vara japanska journalister. Återkommer till denna tråd!!!

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Tandtrollet
4/20/17, 7:42 AM
#13

Läste precis vår Admins rapportering från Quorum "17 apr - Knorvliga saker i det jap…" om saker som är dåliga i Japan. Och sista punkten där är precis det du beskriver.

*huh*

Skall fråga mina journalistvänner också ändå…

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Annons:
Plimme
4/21/17, 5:43 AM
#14

#11 Det var en gammal artikel m en lag som (evt) skall träda ikraft. Hittar du ingen nyare artikel, från efter lagen trätt ikraft? Eller från någon som dömts enligt denna propåade lag? Liknar dock mest en lag som förbjuder landsförräderi, sådana lagar finns ju i alla länder jag känner till. Även i Sverige är det förbjudet och att sprida statshemligheter. Känns inte konstigt alls. 2015 i Tüskland hände tex detta… http://www.sydsvenskan.se/2015-08-12/landsforraderi-och-annan-journalistik Japan har fö inga politiska fångar och en helt fri press. Kanske de gjort som så många andra, och blandat ihop Japan med Kina? I Kina så finns ingen fri press öht och dem som tycker olika kan helt plötsligt 'försvinna'.

Tandtrollet
4/21/17, 10:52 AM
#15

Har nu läst Hyugens länkade artikel noga och tror Hyugens missförstår faktan i den så att hans slutsatser blir till ett slags fake news.

The law would apply to four areas – defence, diplomacy, counter-terrorism and counter-espionage – and gives officials the power to keep sensitive information out of the public domain indefinitely.

Och bildtexten: The state minister in charge of the bill has denied that it would affect the release of information about radiation leaks at Fukushima Daiichi.

Lagen beskrivs också som en anpassning till USA:s önskemål. Sverige har liknande lagar och det är naturligtvis dem som har makten som bestämmer vad som är hemligt och inte.

Citerar en viktig sanning från Plimmes inlägg: Japan har inga politiska fångar. 

Sedan är den japanska åsiktskorridoren minst lika trång som den svenska och här faller politiker om de ljuger. 

Sedan måste jag bara betona att detta med en geolog som blir utfryst från jobbet är bullying och har inget med lagstiftning att göra.

Avslutningsvis finns alla data om Fukushima tillgängliga på webben (och på japanska).

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Huygens
4/21/17, 11:04 AM
#16

Lag om landsförräderi har Japan haft i åtskilliga årtionden år, särskilt med dom spända och ibland hotfulla relationerna mot Kina och mot Sovjet/Ryssland.

.

#14 Smutskastningen som inträffade i Tyskland har inget med landsförräderi att göra, utan handlade om säkerhetstjänstens lagbrott och kriminella massövervakning av allmänheten.

Riksåklagaren tvingades avgå efter att ha trakasserat en liten nyhetskanal.

Det handlade om visselblåsning och rättvisa.

.

Edit: Min text har blivit redigerad i äldre inlägg ovan och är inte längre vad jag ville ha sagt. Betydelsen har ändrats.

Upp till toppen
Annons: