Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 472 ggr
Expat-Tokyo
2017-04-10 20:31

Japansk miljöpolitik

Japan är ju unikt på många sätt. Så också deras miljöpolitik och -debatt. Elproduktionen i Japan har en central position i debatt och beslut sedan Fukushima-katastrofen. En annan fascinerande aspekt är hur de gått från att för inte så länge sedan bränna ALLA sopor i stora sop-brasor, till att ha inrättat ett av världens mest effektiva system för återvinning. Tex återvinns i princip alla PET-flaskor och Alu-burkar trots att man inte använder sig av något pant-system. Undrar om DET skulle fungera i ett annat land…

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
Tandtrollet
2017-04-12 18:22
#1

Jag minns, för något år sedan, så var det stora diskussionsämnet "engångs-ätpinnar-av-trä". Att det skulle utgöra någon slags miljöskadlighet. Det är ju ändå bara trä som i sitt naturliga kretslopp tar en liten (nyttig) omväg via att agera ätpinne för en dag.

…och sedan blir till energi i en av sopbränningsstationerna…

Den debatten har tystnat och man får väl hoppas att dem som vill något bra numer ägnar sig åt sådant som verkligen kan göra skillnad.

/Anders aka Tandtrollet

Min japanska godisaffär har september-REA!
Bästsäljare: Godislera!

Plimme
2017-04-14 22:37
#2

Efter vad jag förstått är norska Tomra här och skall försöka hitta någon vinkel att tjäna pengar på. De är Norges återvinningsbolag och stjäl väl emellan på alla panter. Men, i Japan så finns ju inget pantsystem och inga planer på att införa då man redan har en extremt hög procent återvunnen PET, Alu, plast, cardboard, papper osv. Kanske Tomra är pantat?

Upp till toppen
Annons: