Annons:
Etikettsajten
Läst 421 ggr
Expat-Tokyo
3/26/17, 6:02 PM

Min programförklaring av denna sajt i version 1.0

Här är min programförklaring:

* * * pampiga trummor och trumpeter * * *

Jag är vuxen med ett gediget intresse för Japan, japansk kultur och "japanskhet". Tränar också den japanska kampsporten kendo. Tillbringa det mesta av min tid i Japan, men reser en hel del genom jobbet. Min kunskap om Japan är på sina håll gedigen, på många är den bristfällig. Ser därför mycket fram mot att lära mig mycket nytt samt skapa en plattform där vi kan dela med oss av frågor, funderingar, insikter och erfarenteter.

Steg 1: Skapa liv
Det som behöver göras med forumet är i första hand att skapa LIV här. Det har varit tämligen glest med trafik på det senaste och det skrivs knappt ett inlägg om dagen. Tonvikten har varit på ett fåtal populärkulturella specialintressen.

Det magiska Japan är ju så mycket mer!

Denna sajten drar faktiskt till sig väldigt många besökare, men det händer ju inget här för att hålla dem kvar.

Några steg mot ökad trafik så som jag ser det:
-> fler och bättre featureartiklar (Hoppas jag kunna få hjälp med!)
-> stuva om bland inläggsrubrikerna, ta bort några, ändra titel på några och lägga till några nya. (Genomfört i version 1.0!)
-> tvinga ett gäng av mina bekanta med japan-kunskap/intresse att skriva regelbundna inlägg och kommentera. (Work in progress!)

Steg 2: Skapa bredd
Då forumet lever, ser jag en mycket bra portal för alla former av medvetandehöjning av Japan, för både specialintressen men också för tex dem som planerar en resa till Japan:
-> Restips!
-> Bästa restaurangerna i Tokyo!
-> Bästa sightseeingmålen i Kyoto!
-> Hur du väljer bästa boendet i Japan!
-> Hur studera i Japan!
-> Saké, Shouchu och Umeshu - japanska drycker
-> Te och teceremoni (har inte kollat upp Te i Fokus, men kommer undvika göra dubbelarbete)
-> Kampsport / Budo (har inte kollat upp sport/kampsport iFokus, men kommer undvika göra dubbelarbete)
-> Alla japanska kulturyttringar!
-> Vad händer i Japan NU! (Allt från premiärer till Nyheter och politik)
-> Parlörer - lathundar
-> Uppdatera artiklar och lägga upp nya - vill hjärtans gärna rekrytera "skribenter" bland dem som hänger här
-> osv
Vi får helt enkelt testa många olika saker och behålla de bra.

Steg 3: Skapa stabilitet
Se till att hålla fast dem som börjar skriva på forumet så länge det går och samtidigt rekrytera nya, så att forumet fortsätter vara levande. En gång om året göra en genomtänkt ombearbetning av struktur, FAQ:ar, artiklar osv.

Vad jag inte kan bidra med:
Jag saknar kunskap (och intresse) för Manga, Anime, cosplay, mode, J-pop, enka, skvaller och några fler ämnesområden. Men det finns ju redan idag experter här på forumet som kan mycjet av detta. (Tvivlar dock inte en sekund på att det kommer komma fler.)

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
Upp till toppen
Annons: