Annons:
Etiketteraktuelltnyheter
Läst 1272 ggr
Huygens
2016-04-16 10:39

Jordbävning Kumamoto, Kyushu

Bilder från jordbävningen i Kumamoto, Kyushu i södra Japan. Det som känns lite bekymmersamt med jordbävningen är det stora jordskred som följde. Jag trodde att jorden i Japan var relativt säker, om bara husen höll. Skalvet var halvhårt med japanska mått, 6,5 - 7,3 på Richterskalan.

I Kumamoto har husen dragits med av jorden. Kan var något att tänka på om man hamnar i en liknande situation.

Dessutom står det i artikeln att Japans enda två kärnkraftsreaktorer i Sendai som är igång just nu, finns 110 km från Kumamoto.

Annons:
[AnimeV4]
2016-04-16 16:28
#1

Otäckt! Läste igår att det var risk för tsunami också😕

Mina tankar går till alla drabbade🌺

Huygens
2016-04-16 23:58
#2

Mystiskt skum vällde upp på gatorna i Fukuoka efter jordbävningen.

[AnimeV4]
2016-04-17 16:17
#3

Men oj! Det ser ju ut som snö!😮

Huygens
2016-04-18 16:27
#4

Påstående om hamstring i samband med jordbävningarna. Kan var en tidningsanka.

Pillerfrö
2016-05-27 09:17
#5

Jag råkade befinna mig i Tokyo vid den stora jordbävningen, och det var minst sagt en chockartad upplevelse med åtskilliga efterskalv av dignitet. Det blev sprickor i asfalt, såg en gräsmatta som fått fasförskjutning och tapeten i hotellrummet sprack… Alla tåg/tunnelbanor stängdes, motorvägarna stängdes (de som står på pelare) och mobilnätet regelerades så att man fick en gnutta bandbredd i timmen (så att det iaf gick skicka/få sms/mail till/från nära och kära).

Hade tidigare läst om den stora jordbävningen i Haiti där väldigt många dog i kollapsade byggnader, men att ändå fler dog i de kravaller och galenskaper som rasade i efterdyningarna av jordbävningen.

Så jag var nog mest rädd för laglösheten… Pillaging and looting!

MEN!  😍

Jag var ju i Japan. Och i Japan så är alla tålmodiga, artiga, respektfulla på ett nästan obegripligt vis. Även om svenska tidningar gärna ville få det till att det var katastrofkrischock, så märktes egentligen ingenting mer än att köerna blev längre, att batterier och toalettpapper tog slut i butikshyllorna och att färdigmatssortimentet krympte.

Alla stod artigt i kö och väntade tålmodigt på sin tur. Utan armbågar och utan trängselchock.

Intressant fotnot: Efter den stora jordbävningen i Kobe så förekom en inbrottsstöld i ett snabbköp. (Inte mycket till kravaller, men iaf ett litet försök.) De tre förrövarna greps och visade sig vara amerikaner…

Intressant fotnot2: En av de återvändande amerikanska soldater som var med i hjälparbetet berättade på CNN med tårar i ögonen om det äldre par som inte hade fått mat på flera dagar och skyndade sig att bjuda på vatten med ett leende och brydde sig mer om att soldaterna var trötta och utarbetade än att de själva var hungriga…

Intressant fotnot 3: Koreansk media rapporterade att Japan sjönk. BBC's journalister fick sig en rejäl känga från parlamentet pga deras helt galna nyhetsrapportering (gissningar och propaganda istf fakta).

[AnimeV4]
2016-05-27 15:58
#6

#5 Intressant att höra från din sida! Tack för det🙂

OT: Är väldigt intresserad av boende i Japan. Går det bra att fråga lite i ett PM? ^^

Annons:
Pillerfrö
2016-05-30 10:20
#7

Fråga på :-)

Upp till toppen
Annons: