Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 1300 ggr
Tessan01
2015-09-06 20:58

Shinto skapelsmyter?

Hej på er! 👋

Har fått i uppgift från skolan att ta reda på Shintoismens (Shinto tron?) skapelsemyt, alltså hur människan och jorden blev skapade enligt Shinto. 

Har googlat runt lite, men vill gärna också höra med er här på Japan iFokus om någon vet och kan berätta mig? 🙂

Tack på förhand!

Annons:
AnnaMoonshadow
2015-09-08 08:22
#1

Oh, det måste vara myten om Izanagi och Izanami? De stog på en bro i himlen och lyfte ett spjut. Från spetsen föll en droppe som bildade den första ön i havet under dem. De steg ner till ön och gifte sig. Tillsammans skapade de först fler öar och därefter gudar och gudinnor. När Izanami skulle föda eldguden blev hon svårt bränskadad och dog slutligen av det. Izanagi, som sörjde sin fru, tog sig ner i dödsriket för att försöka hämta henne men fick då se att hon bara var en ruttnande kropp nu och ångrade sig.

Tror jag kommer ihåg det hela ungefärligt rätt ^_^ Borde faktiskt börja skriva ett par artiklar om det här så det finns på sajten 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

DiamondIce
2015-09-08 20:22
#2

Vi har en artikel om det här 🙂

Tessan01
2015-09-08 20:37
#3

Tack för svar både #1 & #2! :) Då verkar det stämma, det som jag läst på andra ställen. Ville vara extra säker bara ^^ Tack så mycke för hjälpen båda två! (^.^)

AnnaMoonshadow
2015-09-08 21:11
#4

Ingen orsak! Du är välkommen att ställa fler frågor vid behöv 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Tessan01
2015-09-09 22:05
#5

#4 Tack, det skall jag absolut göra! :)

Upp till toppen
Annons: