Annons:
Etiketterdesignmodearkitektur
Läst 1235 ggr
KPD
2015-04-21 12:39

Overaller

Är mode inspirerat av arbetskläder populärt i Japan? Ett intryck jag har fått är att overaller, snickarbyxor etc. ofta säljs på japanska sidor. Inte sällan tycks det handla om modeller som funnits tidigare.

Priserna förefaller höga, och ofta är det produkter som inte säljs i andra länder, även om det är kända varumärken. Därför undrar jag, om detta är ett speciellt japanskt mode? Här är några exempel:

Jeansoverall

Lee uniform (overall)

Lee overalls (snickarbyxor)


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
AnnaMoonshadow
2015-04-21 13:05
#1

Hmm… jag skulle nog svara både ja och nej på din fråga. I Japan kan man hitta en oerhörd blandning av stilar och trender. Under de senaste hundra åren har landet gått från att så gott som endast ha sina egna traditionella kläder (så som Kimono och yukata) till att ta in väldigt många influenser från västvärlden och bli väldigt nyskapande. 

Japansk street fashion är ett begrepp man ofta använder och då syftar på en väldig blandning av stilar och inspriation och det är här jag skulle placera in intresset för overaller och hängselbyxor är som störst. I begreppet japanese street fashion räknar man in allt från Lolita (kläder med dock-feeling inspirerad av victorianskt mode), Fairy Kei och shironuri till stilar så som punk, emo och hipster som vi känner igen även här i väst. Det finns stilar med hårda klädesregler och sedan finns det de som inte har någon tydlig beteckning mer än att det kan klassas som "annorlunda". Street fashion kan också bara syfta på ett kreativt och speciell personlig stil som kanske inte delas av så många andra. 

Saker så som hängslen är i de flesta av dessa rätt vanliga. Snickarbyxor och "snickarshorts" är kanske inte lika vanligt men finns även representerat. Jag kan inte säga att alla som har någon form av street fashion-stil vill ha dem i sin garderob men däremot att de inte är ett omöjligt inslag i viss sorts street fashion. 

Här är några exempel jag hittade på pinterest som kan förklara hur plaggen kan användas: 

exempel 1

exempel 2 

exempel 3

exempel 4 

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

AnnaMoonshadow
2015-04-21 13:09
#2

i övrigt tycker jag att hängselbyxor även här i Sverige har blivit ett vanligare inslag i modet, det kan ju visa på en mer globalt växande trend som också kan bidra till japans intresse för plaggen 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

KPD
2015-04-21 13:39
#3

Tack för ett utförligt svar! 

Snickarbyxor brukar vara populärt då och då, åtminstone bland kvinnor, men jag fick ändå en känsla av att trenden var starkare i Japan.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: