Annons:
Etikettermatdryck
Läst 3022 ggr
AnnaMoonshadow
2015-01-10 17:25

Kakigori

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Nu ska jag berätta om något som jag verkligen lärde mig älska när jag var i Japan. Kakigori (かき氷), eller shaved ice som det kallas på engelska. Det här är en traditionell japans sötsak som är perfekt varma sommardagar och kan liknas vid glass. 

Kakigori består av is som flisas för hand eller  i en maskin (finns både handvevade och elektriska kakigori-maskiner). Flisorna ser nästan ut som en hög med snö när de läggs upp i en skål. Därefter dränker man in isen i smaksatt sirap och kondenserad mjölk. Sirapen kan ha alla olika sorters smaker men i Japan är Matcha (grönt te), jordgubb och melon några av de vanligaste men det finns många fler. Vissa ställen kan till och med erbjuda flera olika smaker i samma skål så att isen blir regnbågsfärgad. Ibland serveras kakigori även med frukt, glass och röda bönor så det blir en riktigt spektakulär efterrätt. 

Bild 1:  k14 (Flickr) via Wikimedia Commons

Bild 2: king nikochan from Nara, Nara (Flickr) via Wikimedia Commons

Bild 3: By veroyama (Flickr: Miyajima) via Wikimedia Commons

Bild 4: okänd, via Wikimedia Commons

Har du ätit kakigori eller skulle du vilja testa? 

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Huygens
2015-01-10 17:30
#1

Hyvlad glass, idén är suverän. Undra om det skulle kunna etablera sej i Sverige?

Cireea
2015-01-10 17:43
#2

Bild 3 ser ut som maskinerna vi har för Ice Slush i Sverige 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

tlover
2015-01-10 17:52
#3

Jag har sett recept på nått liknande för att göra en glass på Te men det är utan sirap och kondenserad mjölk så den är väl mer nått för mig (jag tål inte mjölk tyvärr)

l'm back

AnnaMoonshadow
2015-01-10 18:00
#4

#2 haha ja, nu när du säger det :D men det är de smaksatta sirapen. På det stället tror jag du får en skål med isen och så får du gå lös på kranarna själv :) 

#3 det är säkert en version av kakigori. Just teet är ju väldigt populärt som smaksättning i Japan och jag kan tänka mig att det är ett "enklare" recept som gör att man slipper köpa sirapen ^_^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

tlover
2015-01-10 18:06
#5

#4 Det kallades visst granita så det låter ju inte likt. Men det kan ju ha kommits på på flera ställen.

l'm back

AnnaMoonshadow
2015-01-10 18:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

kom på att jag hade egna bilder på kakigori också :)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Cireea
2015-01-10 18:08
#7

Så man kan väl säga att vår Ice Slush här i Sverige är en version av detta? Då är ju isen redan smaksatt när man får själva muggen… 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

AnnaMoonshadow
2015-01-10 18:12
#8

#7 jo, det kan man nog! vissa likheter ser man ju.  Men slushen dricker du och kakigori äts med sked. Dessutom tycker jag det är en del skillnad i smak, jag gillar inte slush alls ;)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Cireea
2015-01-10 18:15
#9

Jag brukar dock äta min slush men ja :) Lite likt är det, man kan ju kanske säga att idén kanske kommit från kakigori från början? 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

AnnaMoonshadow
2015-01-10 20:17
#10

Det skulle jag kunna tänka mig ja :)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Kakigori Rullator
2016-03-28 00:40
#11

Kakigori i Sverige 😉 **>>> https://www.facebook.com/kkgri/**

Upp till toppen
Annons: