Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 1726 ggr
Henrik93
2015-01-09 14:28

Japanska Orkidéer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag tänkte att jag skulle skriva lite om en Japansk Orkide vars namn är:

Neofinetia falcata.

 Det är en orkide som bokstavligt talat har sina rötter i Japan, men även i kina och korea, dock så är det i Japan som den här orkidéen har slagit igenom.

De första fynden eller bevis på fynden utav den här orkiden var på 1600-talet, då den ansågs vara mycket värdefull pga av sina många rariteter.

Man började hitta olika former utav den här arten, vilket man nu vet är naturmuteringar som inträffar på ca 1 utav 100 000 inom en art. Under storhetstiden kunde vissa varianter utav Neofinetian vara värd så mycket att man kunde köpa ett hus med en stor gård för endast ett skott. och de var ofta skyddade med ett guld eller silver nät för att man inte skulle andas på den. och det var då den som ägde orkideen som fick ta av nätet när den ville avnjuta den här fantastiska skapelsen.

efter många år blev den lite vanligare, och förhållandena i Japan förändrades. Neofinetian blev "bortglömd".

Men i början på 1900 talet, då Japan återigen blommade, gjorde så även den här orkidéen. och man uppskattar idag att det finns ca 25000 olika naturmuteringar utav Neofinetia falcata.

Nu kanske ni undrar, "vad utmärker neofinetian?

Den är småväxt, och finns i många varianter. där både form och färg på blad, bladfästen(tsuke), rötter och blommor finns i stora olikheter.

vissa har så kallade pine needle leafs (som liknar gran blad), bean leaf (mindre runda blad) princess leaf(större och längre blad), och vissa varianter har rosa, röda, gröna eller lera-färgade, vita rot toppar.

Neofinetians blomma är vit i grund och botten, men vissa varianter har deformeringar, eller är röda, gröna och gula blommor.

och idag har neofinetian ett eget "rank" i Japan, som kallas "Fuukiran Meikan".

I Japan kallas neofinetian "Fuukiran"- the orchid for the rich and noble, med tanke på historian. de högst rankade är dyrast och de som är mindre rankade ligger i under nivåer.

men det finns många andra varianter som inte finns med på listan eftersom vissa bara räknas som Fuukiran, och resten är Furan- wind orchid.

allt som allt är det en vacker, småväxt liten orkide, vilket också gör att man kan skaffa många!

Och ett varningens ord, börja med en.. så har du snart 20! haha

De tre första bilderna är mina egna bilder, den sista har jag fått tillåtelse att låna utav fotografen Lise Bausejour ifrån USA.

på bilderna ser ni 4 olika varianter, som är följande-

1, Neofinetia f. Senzai

2, Neofinetia f. Aojiku Fugaku

3, Neofinetia falcata (standard) + Neofinetia f. Houmeiden (som står som nr 4 i topp på Fuukiran Meikan)

4, Neofinetia f. Manjushage

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
AnnaMoonshadow
2015-01-09 19:00
#1

Ohh! massa intressant om något jag verkligen inte kunna sedan tidigar 🙂 tack så jättemycket!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Henrik93
2015-01-11 20:40
#2

Det var så lite så!:D

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Henrik93
2015-01-11 20:42
#3

Det är inte så känt i europa, men både Japan och USA har speciella neofinetia "society's". Försöker att få fler intresserade för att det ska bli större och mer lättillgängligt här i eu:) eftersom orkidéer omfattas av CITES så är det svårt och dyrt och själv köpa plantor utanför eu:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

AnnaMoonshadow
2015-01-12 13:24
#4

Det är ett lite speciellt intresse, hur kom du in på det?

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Henrik93
2015-01-13 16:32
#5

Jag har samlat på orkideer sedan jag var 16,sedan en dag fick jag syn på dessa och vart helt förbluffad när jag läste historien om denna vackra orkidé,sedan köpte jag en, vilket snart blev två och nu har jag ca 20 olika varianter. :)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

AnnaMoonshadow
2015-01-13 21:18
#6

vad häftigt :)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Upp till toppen
Annons: