Annons:
Etikettcosplay
Läst 949 ggr
wallizz
2014-12-01 20:27

Hjälp med cosplay!

Hej på er alla fina! :3

Under de senaste månaderna har mitt intresse för cosplay ökat väldigt mycket och jag har nu bestämt mig för att det är något jag själv vill hålla på med! Är väldigt sugen på att göra en dräkt med tillbehör från grunden och sedan ställa upp i en tävling! (Varför inte köra på direkt liksom?! x3)

Jag tänkte höra med er här på JIF ifall någon av er har varit med i en tävling förut, och hur det går till? Jag är medveten om att man ska ha skapat dräkten själv, så mycket som möjligt. Men hur går resten till? 

Hur noga är det med detaljer?

Om det är någon som skulle kunna hjälpa mig lite med detta skulle jag uppskatta det jättemycket! ^^

Jag har förövrigt funderat på att cosplaya Lightning från Final Fantsy då jag är ett stort fan av spelserien och vill väldigt gärna att Lightning blir min första ''riktiga'' cosplay! :3

Annons:
AnnaMoonshadow
2014-12-02 14:38
#1

Jag har själv aldrig deltagit i en tävling men har vänner som är insatt så har förhoppningsvis ändå lite koll :)  

Vi har en liten artikel om Konvent, där ett avsnitt handlar om just cosplay, där kanske du hittar lite information. Men jag ska ändå försöka skriva lite här också. 

Det hela börjar med att du hittar en karaktär du skulle vilja cosplaya som och sedan en tävling/event att delta i. Jag tänkte använda Närcon vinter som exempel då Närcon är det största konventanordnaren i Sverige och dessutom håller i Cosplay SM. 

Närcon har tre nivåer för sin cosplaytävling, beroende på hur rutinerad man är. De tre kategorierna är Novice, Intermediate och Master. Logiskt nog är Novice för nybörjare och Master för väldigt rutinerade cosplayare, Master är också de som kvalar till Cosplay SM. För att ansöka om en plats i tävligen fyller du i ett formulär som hittas på deras hemsida och mailar det sedan till arrangörerna. Formuläret handlar om dina tidigare erfarenheter samt skapandet av cosplayen och avgör sedan om du platsar i nivån du söker till. Svar på detta får du sedan när arrangörerna gått igenom anmälningarna.

Utöver den vanliga tävlingen, där hantverket är det viktigaste, anordnar även Närcon andra "deltävlingar" i cosplay, de har bland annat Cosplay Performance där det även läggs fokus på ditt uppträdande på scenen och detta kan även göras med en kompis. Åter igen handlar det om att fylla i ett formulär som mailas in till arrangören.  Andra Konvent kan kalla liknande moment för gruppcosplay och uppskattas ofta för den glädje det ger att göra något tillsammans. Uppträdandena är ofta också väldigt roliga att kolla på. 

Några saker som kan vara bra att tänka på till bedömningen av arbetet du lagt ner på din dräkt är att  du gärna samlar bilder under processen, detta gör att dommarna har ett tydligare bevis på det arbete som ligger bakom den färdiga produkten. Det är trots allt inte bara slutprodukten som är viktig utan även kreativiteten, försöken och all den tid och energi du lagt ner för att göra något du älskar.  

En annan sak som är viktig är att lyssna och läsa informationen man får från arrangörerna när man fått plats i en tävling. Det är nämligen viktigt att du faktiskt befinner dig på rätt plats på rätt tid eftersom bedömningen av din dräkt även kan ske bakom kulisserna och där dommaren/dommarna har möjlighet att se din dräkt på nära håll och ställa frågor. Är man inte där kan de inte göra det och istället  kan det tro att du inte bryr dig. 

som du förstår kanske det inte alltid ser likadant ut på alla cosplaytävlingar, det beror alltid på vem som anordnar det hela. Därför är informationen på internet det absolut viktigaste att du hittar för då har du tillgång till regler och information och ofta också någon att kontakta med frågor. Och glöm inte att ha roligt!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[ThisIsWheels]
2014-12-15 15:28
#2

Precis som Vea säger (#1) så är det viktigt att lyssna på informationen. Jag önskar dig ett stort lycka till med cosplayandet :D Ha det bra! 

// Wheels

Upp till toppen
Annons: