Annons:
Etikettstudier
Läst 2683 ggr
[EllenAlicia]
10/14/14, 10:10 PM

Studera i japan

Jag vill verkligen åka till Japan och lära mig om hur de bor och deras språk etc. MEN de kostar typ 80 TUSEN!! att åka och vara utbytes student där och de är ju otroligt dyrt, förstår faktiskt inte hur folk har råd, vet ni? Finns de nåt annat billigare sätt? för jag själv tycker de är överdrivet dyrt för de betalar ju nästan inget och vill ha så mycket pengar och sen måste man ju ändå betala för flyg och nöjes pengar :/ Ja kan ju åka dit med papa elr nåt men då känns de inte så kul för kommer nog inte stanna där länge då och kommer inte bli bättre på japanska etc, if you know what i mean (; btw ja är 15. Skulle oxå kunna ha en utbytes student bo hos mig men de är lite tveksamt för min mama..

Annons:
Frosstis
10/14/14, 10:15 PM
#1

Kolla in min bästis blogg, americandream, hon ska bli utbytesstundet i USA nästa år och hon har skrivit tips om pengar osv.

Ikajo
10/14/14, 10:16 PM
#2

Vänta tills du hamnar i universitetsålder. Du kan du söka pengar från csn för utlandsstudier plus att du kan studera japanska i Japan. Dessutom kan du lära dig mycket om Japan och språket medan du fortfarande är i Sverige. Kanske du kan övertala din familj om att bli värdfamilj och ta emot en utbytesstudent från Japan? Det ger definitivt en inblick i japansk kultur.

Du kan som sagt komma väldigt långt bara av att studera i Sverige. Jag har träffat en hel del japaner och åkte på en månadslång resa för 5 år sedan. Innan dess hade jag pluggat japanska i 2,5 år vilket är fullt tillräckligt för att kunna prata obehindrat. Även om det bara var en månad så förbättrades min japanska bara av att jag var i stort sett beroende av den för att kunna kommunicera.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[EllenAlicia]
10/14/14, 10:26 PM
#3

#2 tack de ska ja :)

#2 fast ja vill gå i skola där hehe. och oftast är de ju mellan 15-18 man åker tror ja ^^

men hur länge tror ni de tar att igentligen tjäna ihop ca 5 tusen D: Tog ju lixom ett år och hjälp av mina föräldrar att köpa en laptop för 6tusen tror jas de var.. :/

och de där med stipenduim förstår jag inte riktigt..

[PeterWem]
10/15/14, 8:37 AM
#4

Samlade ihop 200000 innan jag drog ner där ett år. Fick 25000 i bidrag av CSN. Hade 50000 kvar efter den resan. Jag slösade en hel del pengar, åt ute ofta och stack ofta ut på bergsvandring. Tänk på att man inte kan ta ett flyg ner där och sedan tillbaka ett år senare, utan tur och retur har en begränsad tid på 9-10 månader. Ska man stanna där i +1 år behöver man betala för två flygresor, men det kan vara behövligt att komma hem en gång under den tiden och hälsa på familj och dumpa av kilovis med souvenirer.

Mitt tips eftersom du är så pass ung. Tag alla sommarjobb du kan få och plugga så mycket japanska du bara kan göra här i Sverige.

AnnaMoonshadow
10/15/14, 9:14 AM
#5

Som många sagt så finns det lösningar.  Några tips på språkreseföretag att kolla på är:

blueberry

Studin

EF

STS

ESL

Då du är så ung måste du kolla efter Junior-resorna. De flesta resorna riktar sig nämligen till +18 år. Står inte kostnaden med på sidan brukar man kunna få hem ett uppskattat pris på det man är intresserad av. Dessutom brukar junior-resorna vara kortare och därmed billigare. 

Ett tips om du inte har råd att åka just nu är som de ovan säger att spara och vänta något år. Samtidigt kan du träna en hel del japanska här hemma på egen hand. Ett annat tips är att prata med en SYV (studie- och yrkesvägledare) som finns t.ex. på din skola. De brukar kunna hjälpa och tipsa massor om vad du måste tänka på och hur du skulle kunna lösa saker.  Du kan även börja kolla upp om det finns något stipendium att söka. Du kan kika på japanska ambassadens hemsida men det kan ju också tänkas att det finns stipendier i din hemkommun. Det borde också SYV kunna hjälpa dig med att kolla upp. 

Och som flera tidigare sagt, väntar du med att åka tills du kommer upp på universitet/högskola så kan CSN hjälpa till med studiemedel utomlands. Kanske har CSN något för yngre också, det vet jag faktiskt inte.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[EllenAlicia]
10/16/14, 3:59 PM
#6

Tack ^^

Annons:
TokyoWings
10/16/14, 4:51 PM
#7

Är det i gymnasiet du vill gå där? De flesta som åker dit och studerar språket är över 18, då de flesta språkskolor eller universitet som har japanskakurser bara accepterar folk som gått ut gymnasiet.

Själv åkte jag med Blueberry första gången, och genom stockholm unis utbytesprogram denna gången. Det krävs tyvärr mycket pengar för att vara här. Första gången hade jag som #4 samlat ihop runt 200.000 och var där i två år, tog CSN andra året. Skolan kostade ca 70.000 om året för mig.

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

[EllenAlicia]
10/16/14, 5:11 PM
#8

ja helst under gymnasiet. ja de är ju väldigt dyrt :/ men om ja ångar mig elr aldrig har råd så kan ja spara pengarna till nåt annat ju.

Upp till toppen
Annons: