Annons:
Etikettövrigt
Läst 2508 ggr
[Bearclaw]1
2014-09-21 17:54

Hund i japan?

Jag blev nyfiken på hur hundvänligt Japan är? Är det många som har hundar? Får hundar åka med på bussar/tåg? Vad för sorts hundar är vanligast i Japan?

Annons:
AnnaMoonshadow
2014-09-21 18:49
#1

Det är i alla fall inte ovanligt att ha hund i Japan även om jag inte helt kan svara på hur det är med buss och tåg m.m.. Det är mycket folk på många ställen i Japan och det kan säkert vara svårt att ha bra platser att rasta och leka och träna med sina djur. Inne i storstäder så som Tokyo är det nog smidigare att ha små hundraser så några sorter som är populära är chihuahua, spetsar,  pudlar m.m. Jag har också hittat uppgifter på nätet att ägandet av hundar i Japan har ökat sedan 2000 och att det uträknat på befolkningen är vanligare att ha husdjur som  hund och katt än barn. Så det borde ju gå att lösa problemen om man vill ha en hund 🙂

Det finns dessutom några hundraser som avlats fram i Japan som visar på hundens långvariga popularitet. En av nutidens mest populära raser, utöver de små hundarna, är akita, en spetsras som har sitt ursprung i landet. En av anledningarna till akitans framväxt har att göra med historien om Hachiko, en sann historia som berättar hur akitarasen anses vara väldigt trofasta. Du kan läsa om den på wikipedia.  Rasen Shiba Inu är en annan stor hundras som är populär i Japan och som kommer därifrån. 

Här är en annan wikilänk som kanske är intressant för dig. 

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

TokyoWings
2014-09-22 01:02
#2

På tågen så måste man ha hunden (eller katten) i en mjuk väska (sån som finns just för hundar), eller en mindre hundbur. Att ha en hund i koppel på tåg/bussar är inte accepterat som i Sverige så därför kan stora hundar kan vara rätt svåra att ha om man bor i större städer som Tokyo och Osaka men de mindre raserna brukar inte vara så stora problem. 

Det finns en del hundparker, hunddagis och liknande där man kan rasta eller lämna sin hund om man skulle behöva.

Som #1 säger så är Shiba och Akita hundarna väldigt populära, och även Chihuahua och mindre hundraser.

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

[PeterWem]
2014-09-22 07:51
#3

Har aldrig sett så många hundar i barnvagn som i Japan.

sweetgum
2014-09-24 13:41
#4

#2 Ja herregud…. Jag såg bara de två förstnämnda raserna i Matsudo!

Medarbetare på Sydkorea iFokus

TokyoWings
2014-09-24 13:55
#5

#4 Jag har sett en del större raser som golden och sånna, men nästan uteslutande på landet. För folk som bor i Tokyo eller liknande tätort så är det svårt att ha stora hundar och många lägenheter tillåter bara små hundar eller katter. Eller inget.

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

sweetgum
2014-09-24 17:55
#6

Ja. Hum undrar hur svårt det är att hitta ett boende som tillåter utlänningar med husdjur? Där jag bodde fick vi inte ha husdjur eftersom det var ett guesthouse så jag har ingen aning.

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: