Annons:
Etikettsajten
Läst 1192 ggr
[Wheels]
7/16/14, 2:05 PM

Hur blev du intresserad av Japan?

Heej! Jag undrar hur ni blev intresserade av just Japan

Jag blev intresserad av Japan efter att min lillebror mer eller mindre tvingade mig att läsa några Dragon Ball böcker. Sedan var jag fast i Manga och anime-djungeln. För något år sedan blev även en nära vän till mig intresserad av Cosplay och la upp bilder på Instagram när hon var på olika event. Detta fick mig att bli lite nyfiken och nu är även jag helt nere i cosplay-världen! :)

MVH

Wheels (Sally)

Annons:
kigon
7/16/14, 2:10 PM
#1

Min vän flyttade dit så då fick jag upp ett nytt intresse för deras språk och kultur 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

KaiPon
7/16/14, 6:22 PM
#2

Började med musiken. GazettE var första bandet, och efter det blev det bara mer och mer och här är jag idag, typ sju år senare. XD

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[RedHood]
7/16/14, 6:28 PM
#3

För flera år sedan så hade jag en kompis som kollade väldigt mycket på Anime, bland annat One Piece, och jag tyckte verkligen inte om det då haha men älskade intron! Hade väldigt många på mobilen och lyssnade nästan bara på de. Dock fastnade jag inte mer än det.

Nu det senaste halvåret så började jag kolla upp animeserier som jag såg för flera år sedan jag fastnade. Sedan eskalerade det jättefort! Är väldigt intresserad av kulturen, språket, och ALLT! Sedan så den senaste månaden måste jag nog säga så har jag blivit intresserad av cosplay också, vilket jag tidigare bara tyckte såg tråkigt ut men nu tycker jag det ser helt underbart ut! 😮 Även så för två år sedan så introducerade sambon mig för Sushi och det fastnade och nu det senaste året 😃

Azmaria
7/16/14, 7:01 PM
#4

min Japan beroende böjade helt udda, iaf från de flesta historier jag har hört från mina vänner o bekanta som är Japan tokiga XD.

Det första jag får tacka är landet kina som är grunden för mitt intresse för Asien i allmänhet. Kina restauranger, små festivaler, Disney filmen Mulan etc var jag helt besatt av är jag var en liten tös.

Sedan i lågstadiet, hade vi en historie skriv uppgift där vi skulle skriva om en vardag hos en familj. Jag valde en kinesisk familj i kina. Men min lärare gav tips  till mig(för att få historien mer kryddig och intressant) om att skriva att flickan i familjen har en släkting/vän i Japan(observera att jag inte vissteett dryft om Japan, lol inte ens vart de fanns i Asien) som de skulle besöka. Jag skrev det med stor passion och småningom frågade jag mer min lärare och föräldrar om Japan föratt få en bild i huvudet om landet. Sedan var jag fast.

Senare när jag började högstadiet började manga/anime/musik komma ini mitt liv, och jag blev super beroende av Japan och dess kultur. Efter gymnasiet började jag cosplaya och intresset sitter stark kvar än idag. Jag var även på semester till Japan i vintras. Super roligt och annorlunda,  det landet har mer överraskningar än vad man sku kunna tro. ;)

Make Pasta not War, Vee~

tlover
7/17/14, 9:53 AM
#5

Mitt intresse för Japan började med mitt intresse om Te.

Jag har studerat Te i mer än 10 år nu (hemma inte via kurser) och då började jag ju studerat teets historia. Eftersom jag tycker om Japanskt Te mer än Kinesiskt så blev jag mer intresserad av den Japanska tehistorien.

Blandannat därför så såg jag ofta på Japanska skräckisar med några vänner och gick med i en studiecirkel för att studera Japanska.

Eftersom chado (teets väg) är likt budo (kampkonstens väg) så började jag med karate och där träffade jag min man och vi började efter ett tag att se Anime (Naruto och Bleach).

och så har det fortsatt, jag har efter det gått både en endagskurs i cha no yu och gått kurser i Japanska och Japans historia och kultur men det är fortfarande i teet som mitt intresse har sin grund.

l'm back

[WiresInABox]
7/17/14, 4:50 PM
#6

Mitt intresse började med Sailor Moon-animen när den gick på svensk TV för jag älskade teckningsstilen och att det var en lite mörkare story än andra tecknade TV-serier jag sett. I början var det bara Sailor Moon och delvis Pokémon som gällde (jag älskade Team Rocket) och jag började utforska runtom själva animen - mangan, musiken, fanart, fanfiction mm. Så jag stötte på lite andra Anime också men det var inte alls så lätt att få tag på som det är nu (detta var runt millenieskiftet). Min systers kompis hade ett par kusiner som vi fick låna Anime av och jag köpte även på piratkopierad VHS via nätet ( det är preskriberat nu). Så sakta men säkert började jag hitta fler serier och tillhörande musik. Via animemusiken kom jag även in på jpop och jrock.

Annons:
[EllenAlicia]
7/18/14, 6:06 PM
#7

alltid tyckst de är rätt awesome men de senaste året har jag verkligen blivit mer intresserad. Ja börja kolla på Anime (vne inte direkt vrf hade säkert tråkigt) och har kollat på en youtuber i några år nu som är väldigt inspirerad av Japan så ^^

Calcifer
7/18/14, 11:14 PM
#8

Sailor Moon och Silver Fang. Det var så jag upptäckte att Japan ens fanns, och jag var rätt liten och minns att jag tänkte att dit måste jag åka någon gång. Och den drömmen fastnade och jag ångrar absolut inte att jag åkte dit!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AilyAdams
7/29/14, 10:42 AM
#9

Träffade en kille som var intresserad av Japan. Han när fortfarande en dröm, 22 år senare, om att lära sig smida japanska svärd.

Det som lockat mig mest är nog konst och litteratur, även om jag läst förhållandevis väldigt lite japanskt senaste åren.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Gur4m1
8/1/14, 4:56 PM
#10

Runt 2000-talets början hängde jag på en chatkanal där andra var väldigt insnöade på Japan och pratade lite japanska, Manga, animé osv. Då fick jag upp ögonen för det och började se Naruto (som jag fortfarande tittar på), men det var först när Ghiblis "spirited away" kom ut på bio i Sverige som mitt intresse för att glo animé, med japansk röst (uppvuxen med Silver fang och starzinger på svenska) och bara på det sättet lär man sig ju _lite_lite japanska iaf ;)

Genom filmerna lär man sig ju även lite om kulturen, man blir nyfiken och kollar upp.Jag gillar att Japan lyckas vara väldigt utvecklande, moderna och samtidigt så avvikande, unika och traditionella. Jag vill inte vara Japan eller flytta till Japan men Japan är absolut ett ställe jag vill besöka under min livstid. Då främst för att äta Sushi och besöka tempel…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Wheels]
8/2/14, 11:46 AM
#11

#10 Åh, vi såg Spirited Away i skolan i åttan! Jag gillar den verkligen :D

TokyoWings
8/2/14, 12:44 PM
#12

Min bror dumpade 20 stycken One Piece mangor på svenska i mitt rum efter att ha tröttnat på dem när jag gick i 6an tror jag det var. Jag läste igenom dem och började kolla runt efter fler OP och fler andra mangor. När jag började 7an så hittade jag en tjej som också gillade manga/anime och vi tittade tillsammans.

Det var inte förrän jag började i gymnasiet dock som jag på riktigt blev intresserad av Japan och inte bara av manga/anime. En tjej i min nya klass berättade för mig om NEWS och Radwimps och jag totalfastnade, vi tittade på olika program, tv-serier etc tillsammans och började med att försöka lära oss japanska. Vi pratade med rektorn och frågade om det var möjligt att få japanska till skolan. Han sade till oss att om vi lyckades få fram åtminstone 15 personer som var intresserade så skulle han se vad han kunde göra. Vi mailade hela skolan och fick ihop över 20 personer och han ordnade en lärare. 

De lektionerna var jätteroliga och jag började få smak för språket, i mitt sista år sökte jag till en skola i Japan och kom in, där jag sedan spenderade två år :) Nu pluggar jag kandidat i japanska på universitet och ska på utbyte till Tokyo i september :D

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

TatsuOni
8/4/14, 5:29 PM
#13

Började med att en kompis lät mig lyssna på några japanska band. Sedan fortsatte det med att jag fick låna en Anime av en annan kompis och därifrån har intresset växt enormt🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
uz00x
8/10/14, 1:48 AM
#14

målade Manga som liten, vilket sedan gjorde mig intreserad av Japan och dens kultur c:

hannalh
8/12/14, 11:15 PM
#15

Jag vet inte riktigt, jag har alltid tyckt om Japan typ! jag tittade på mycket Manga som barn. :3

[Outlawly]
8/13/14, 9:02 AM
#16

Pokemon på lördagar tv4 haha ;) Sen när vi fick bredband typ 2004 satte det fart med Kenshin. Har svalnat av med Manga och Anime ca 2011. Är nyfiken på cosplay nu

Upp till toppen
Annons: