Annons:
Etikettsajten
Läst 1525 ggr
AnnaMoonshadow
2014-04-08 11:19

Om oss admin bakom JIF

Vi tänkte att för att få er som medlemmar att känna er säkrare här på sidan skapa en egen tråd för oss som arbetar bakom sajten så ni kan lära känna oss lite närmare. Här kommer därför en liten presentation av oss. 

**-----------------------------------------------
**

AnnaMoonshadow (Vea)

Jag går under användarnamnet AnnaMoonshadow som har följt med mig sedan begynnelsen av mitt internet/forumanvändande, på den tiden det fanns sidor som Lunarstorm och BCmanga. Jag kallas även Vea av mina vänner och inom spelkretsar så vilket namn man än väljer att använda på mig så är man välkommen, jag är van vid båda.

Vem är då jag? För närvarande är jag Sajtvärd här på Japan och har varit det sedan slutet av 2012. Före det har jag varit flitig medlem, artikelförfattare och Medarbetare sedan jag gick med i iFokus 2010. Mitt japanintresse är dock bra mycket äldre än så.

Allt började med att min kusin lånade ut några av sina dragon ball-böcker till mig (för fruktansvärt många år sedan) och sedan satt jag plötsligt fast i manga-träsket. Visserligen hade jag spelat Pokémon och sett Sailor Moon på tv innan dess men det var vid den här perioden jag verkligen fastnade. 

Historien därifrån är sedan rätt standard. Jag började kolla på Anime, lyssna på japansk musik, gick på Konvent och lärde mig utifrån intresset också väldigt mycket om japansk kultur.

Vid sidan av mitt intresse gick jag ut grundskolan, gymnasiet och gav mig i kast med högskolestudier. Det är här jag nu sitter idag, mitt i min femåriga utbildning till ämneslärare i religion och historia. Vardagen delas med min sambo och våra djur (en katt och en hund), skolan står självfallet i fokus, samt lite volontärarbete och så klart Japan.ifokus och mina intressen som fantastiskt nog fortfarande finns kvar! (mina föräldrar är nog rädd att jag aldrig kommer "bli vuxen"…) 

Då kanske ni vill höra lite om mina favoriter från Japan?

  • Anime: One Piece, Tsubasa: Reservoir Cronicle, Itazura Na Kiss… och en massa annat jag inte kommer på i skrivandes stund. 

  • Musik: Jag går väldigt mycket på humör när jag väljer musik, därför har jag väldigt mycket olika i mina spellistor. Men animemusik gör mig alltid på glatt humör!

  • Drama: Hana Yori Dango

  • Film: Howl's Moving Castle och Spirited Away (jag älskar Ghibli!)

  • Mat: Curry, Beef Bowl, ramen… Japan har så sjukt mycket god mat!

Jag hoppas vi tillsammans kan komma överrens och bygga vidare på forumet. Kram på er! /Vea

-----------------------------------------------

Bellatrix

Tjingeling! Mitt namn är Bellatrix, både som användarnamn och i verkligheten. Lätt att komma ihåg! Jag är 25 år gammal, har fånig humor, älskar barnsliga saker och sarkasm, är inte rädd för att säga vad jag tycker, har aspergers syndrom och har gjort en gastric bypass och är helt enkelt lite tokig. Jag heter alla möjliga olika namn på olika hemsidor men de innehåller ofta mitt smeknamn "Bella". Det är helt okej att kalla mig Bellatrix eller bara Bella. :)

Kan ju dra lite snabbt om vem jag är relaterat till denna sida, en djupare presentation finns om ni klickar på mitt användarnamn. Jag är i alla fall medarbetare här på Japan.ifokus och har varit det i några månader nu. Hur det kom sig var att jag såg att Vea sökte efter medisar och jag erbjöd mig. Är Sajtvärd för två andra sajter och Medarbetare på en annan. Fullt upp, med andra ord!

Utanför iFokus är väl det mest intressant med mig att jag faktiskt bor i Japan just nu. För tillfället i Tokyo men funderar på att ge Kyoto eller Osaka en chans. Jag studerar japanska här och lever livet till fullo! Det är alltid helt okej att skicka PM om man undrar över något eller vill ha hjälp med något relaterat både till Japan.ifokus och det japanska språket eller landet i sig. Jag har varit intresserad och fascinerad av Japan ungefär så länge jag kan minnas. Jag började kolla på Sailor Moon och Silver Fang (Ginga Nagareboshi Gin heter den på japanska) när jag var kanske 3-4 år och när jag blev lite äldre fick jag upp ögonen för att de faktiskt utspelade sig i ett helt annat land, som hette Japan, och sen var det igång.

Däremot är jag ett av undantagen i min skola då mitt intresse för Japan visserligen väcktes på grund av Anime men i grund och botten är jag inte så vidare intresserad av anime/manga. Jag älskar språket, kulturen, maten, det historiska, modet, musiken, och hela tanken på Japan. Innan jag kom hit var jag otroligt nyfiken på hur det skulle vara i jämförelse med Sverige och jag är definitivt inte besviken för fem öre.

Jag har varit här sedan oktober 2013 och jag vill verkligen aldrig mer åka till Sverige. Redan känns detta som mitt hem, och jag har aldrig känt mig hemma någonstans tidigare under mina 25 år i livet. Det känns konstigt men skönt, även om jag är nervös för hur jag ska lyckas hitta ett sätta att få stanna här efter två års språkstudier. Just nu bor jag som sagt i Tokyo men funderar på om jag vill prova på en mindre stad också. På fritiden (jag studerar japanska mellan 1.30-5 måndag till fredag) umgås jag gärna med mina nya vänner, utforskar Tokyo, provar ny mat eller hänger i mitt rum. 

Det går jättebra att kontakta mig om man har funderingar kring besök eller studier i Japan. :)

Mina japanska favoriter då:

  • Anime: Sailor Moon och Ginga Nagareboshi Gin har varit mina favoriter sedan barnsben. Men jag har på senare tid också blivit kär i Itazura Na Kiss och Lovely Complex.

  • Musik: NEWS, Ayumi Hamasaki och Arashi.

  • Drama: Har faktiskt ingen koll på namnen alls.

  • Film: Battle Royale och Kimi No Todoke.

  • Mat: Oj oj. Svårt att säga. Det mesta? Förutom kycklingbrosk, Sushi och röda bönor som japanerna älskar. Urk!

Kram från Bella!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

  • Redigerat 2020-12-21 13:26 av Pyttelite
Annons:
Upp till toppen
Annons: