Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 691 ggr
Margo
2014-02-26 20:13

Skolor med japanska som språkval

Hej! Jag fick hem en broschyr från Skolverket om språkval inför högstadiet och i den stod det att det fanns skolor runt om i landet med t.ex. japanska som språkval.

Jag skulle väldigt gärna vilja gå på en av de skolorna och undrar om ni känner till någon? Jag är ute efter japanska som språkval, inte några japansklektioner på fritiden (skulle gärna vilja gå på det också men har tyvärr inte tid).

Själv hittar jag inga skolor med japanska som språkval, men jag vet inte riktigt heller vad jag ska söka på. Det kvittar var i landet skolan ligger.

(Jag vet inte om jag lade inlägget i rätt kategori)

Annons:
nadilda
2014-02-26 20:15
#1

Menar du högstadieskolor eller gymnasium?

Lia
2014-02-26 20:15
#2

Prata med någon studievägledare i närheten så kan de hjälpa dig!

Margo
2014-02-26 21:13
#3

#1 Högstadieskolor!

#2 Det är snart öppet hus på högstadieskolan i min kommun. Ska jag fråga där?

Lia
2014-02-26 21:29
#4

#3 Ja, passa på att fråga där! Och boka in ett möte om de inte kan svara med det samma 🙂

Vilken tur du har för övrigt! När jag skulle börja högstadiet fick man minsann inte välja, det var bara att ta den i kommunen. Nu för tiden finns det faktiskt rätt många som har tagit till sig kinesiska och japanska, så jag tror inte att det kommer bli speciellt svårt. Förmodligen samarbetar nog skolan med ett gymnasium, och delar på läraren mellan skolorna ^^

AnnaMoonshadow
2014-02-27 14:40
#5

om du går in på gymnasium.se och söker på språk hittar du den här listan över skolor. Då kanske du kan gå in och titta på deras egna hemsidor och kolla vad för språkprogram de har? 

Annars rekomenderar jag dig som flera andra att boka ett samtal med SYVen, deras jobb är att hjälpa dig i sådan här frågor och ofta kan de väldigt mycket. Vet de inte tar de reda på det åt dig 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Lia
2014-02-27 14:53
#6

#5 Nu var det ju högstadium hon skulle börja i, det utredde vi i tråden, och det står även i inlägget.

Annons:
AnnaMoonshadow
2014-02-27 17:37
#7

Aha! sorry, min hjärna fungerar inte så väl som den borde efter en full arbetsdag! Då blir det nog svårare att hitta. Kan ju fråga om högstadiet som skulle ha öppet hus har möjlighet till det, men tror det är mycket ovanligar på den nivån.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Lia
2014-02-27 17:42
#8

#7 Nejdå, nu är det oftast lika lätt att välja danska, kinesiska och japanska som tyska, spanska och franska - så länge det ligger en gymnasieskola i närheten med det språkvalet (så att läraren får tillräckligt med lektioner) eller om läraren även lär ut andra ämnen (och även då får tillräckligt med lektioner)

Min gymnasieskola samarbetade mycket med högstadiet bredvid. De fick välja samma språkkurser som vi 🙂

AnnaMoonshadow
2014-02-27 19:17
#9

#8 det visste jag inte! När jag gick i grundskolan fick vi vara glad att ha tre språk att välja på 😛

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Margo
2014-02-27 19:22
#10

Tack för hjälpen allihopa! Jag ska fråga om det finns tillgång till japanska som språkval på någon annan skola.

Upp till toppen
Annons: