Annons:
Etikettcosplay
Läst 1437 ggr
tusstuss
2/25/14, 9:54 PM

Cosplay! :D

Heii! \(^o^)/ Heii allesammans! Jag är ny här, och undrade om det finns några cosplayare här? :D Själv är jag ganska ny till ämnet, var nyss på mitt första con, Närcon Vinter, slutade i söndags. :) Jag var Rainbowdash, den yngsta av alla Rainbowdashar på hela conet. :D (13) så jag fick namnet Mini-Dashie. Gillar du cosplay? :D

Portal Is Love, Portal Is Life.

Annons:
parsee
2/25/14, 10:26 PM
#1

Vad kul! 

Jag ÄLSKAR cosplay! MEN, inte cosplayat så mycket ännu men tänker satsa på några dräkter till Närcon i sommar! Och förhoppningsvis delta i tävlingen då också. Har inte varit på Närcon tidigare heller men det verkar grymt! 😃

Azmaria
2/25/14, 10:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej på dig och välkommen till cosplay livet~! Så vad tycker du om att cosplaya? :D Berätta, berätta och visa bild om du vill. Nyfiken é jag~ :D

Jag cosplayar också, har gjort det sen sommar 2011 när jag första gången gick på konventet finncon-animecon samt sommar Närcon.

Cosplay är härligt, en ack så mycket streeeetas och knogas och jobbas och drömmas och längtan…för att inte glömma att pengarna går åt något rejält då man väl satsar stort på en cosplay. Men trots all arbetande så ärt det totalt värt när man väl har fått cosplayen klar och kan visa upp den för andra folk. Vilken ljuvlig känsla, att vara ens favoritkaraktär för en dag~ Jag bara älskar det. + att det är en kreativ grejj och att man kan på fritiden göra en konstnärlig "performance" av dräkterna är bara ett plus(för mig som studerar bildkonst för tillfälle hahah XD). Men hur som helst. hur situationer än vrider och vänder sig om vad andra folk har för åsikt om cosplays, kom alltid ihåg att cosplay är till för att ha roligt. Ingen tävling (undantag om du går med i en cosplay tävling) Ingen skall säga hur du skall klä dig eller vem du klär dig som, du gör på ditt sätt som är bekvämt för dig och att du kan ha roligt med den.

Det är tyvärr den grejjen som många ooofta glömmer bort när de befinner sig på ett Konvent. jag har stött på folk som kommenterat och kritiserat andras cosplays pga, att de tycker de inte är tillräckligt bra eller att de cosplayar från en anime/show de inte tycker om. Tragiskt enligt min åsikt att man orkar se ner på andras cosplays. Men men,  fjantar finns överallt. Sååå~ ha skinn på näsan och ignorera såa typer och vad nöjd med den cosplay du har lagat/eller köpt. :D

Råkar du få jämförelse kris(blir väldigt avis på andras cosplays som verkar gudomliga och tycker att din inte är något vidare( och jaa, jag får också denna kris lite nu som då hahaha)), bara att komma ihåg; Ju mer cosplays man gör, desto mer erfarenhet får man med att laga sin outfit. De cosplayare som du ser upp till har också varit nybörjare och har kämpat sig upp till det de är idag. Så yeaaaah~ never giive uup~ :D

Lycka till med framtida cosplay projekt.

Jag kan ännu tillägga att jag möjligen kommer till Närcon i sommar med min cosplay som kommer att vara General Kenren från Saiyuki Gaiden och White Cloak från ps3 spelet Journey(bild).

:D

Make Pasta not War, Vee~

parsee
2/25/14, 11:31 PM
#3

#2 Åh, det där med pengar ja *suck*. Stressade som tusan till Kultcon:13 men hann dessvärre inte klart. Det klantiga var att man inte planerade så mycket heller utan spontan köpte de flesta tyger vilket resulterade att mycket pengar förlorades i onödan. Vill också att min dräkt ska vara så bra som möjligt för att jag ska känna mig bekväm i den🙂 

Håller helt klart med dig med att cosplay är till för ALLA! Storlek, kön, hudfärg spelar ingen roll alls! Mitt motto är att man ska känna sig bekväm och ha roligt med det man gör ( ´ ▽ ` )ノ   

När det gäller cosplay tävlingar dock tycker jag att en likhet med karaktären ska finnas. Vilket innebär sömnad, hantverk ev. sminkning osv. Kan bli lite irriterad på när många domare ser props eller rustning som + poäng när sömnad är minst lika i viktigt! ( Tycker personligen sömnad är svårare så att en halvdan rustning gjord på dekorgummi skulle vinna över en häftig klänning med broderier och perfekta sömmar…, nja…) Men hursomhelst allt räknas! 

Om man ser dig på Närcon, får man komma fram och hälsa? (om jag vågar, är rätt så jäkla blyg av mig)  (*´∀`*)

Azmaria
2/26/14, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 hahah sånt har hänt åt mig med flera gånger med att vara slarvig och inte planera så noga xD

Och med tävlingar håller jag med, jag menar det måste ju finnas kriterier som man skall uppfylla, så det lönar sig o ha tävling inom cosplay XD

Och jajamän jag tycker faktiskt att sömnad e super svårt så det borde som du sa, få lite mer uppmärksamhet XD. Fast jag minns att på en cosplay tävling  på ett finskt Konvent, så fanns det en vinnare som hade super fiina sömnader och broderingar på sin dräkt. Såå som tur är att inte endast de med rustningar vinner XD haha :D

Och jajamän fullt tillåtet att komma fram till mig. :D Alltid kul att träffa iFokus människor på Konvent. :D Jag kommer då som sagt att klä mig i General Kenren Cosplay från saiyuki gaiden(infogad bild från google: han med svarta kläder på högra sidan)

Make Pasta not War, Vee~

tusstuss
2/26/14, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag på Närcon :3

Portal Is Love, Portal Is Life.

parsee
2/26/14, 7:17 PM
#6

#4 Ja! Hoppas jag hinner se dig bland alla konventare, kommer förmodligen ansöka som volontärarbetare själv  ( ´ ▽ ` )ノ 

#5 Nej men så söt! Vilken fin peruk du hittat också! Fryser lite när jag ser att du har shorts på dig men man kanske mest var inomhus? *brrr* 🥶

Annons:
tusstuss
2/26/14, 7:59 PM
#7

#5 Vi var mest innomhus, men vi gick up på stan och handlade mat på dagrna, så det var SKITKALLT. XD

Portal Is Love, Portal Is Life.

Yen-Chan
2/26/14, 10:21 PM
#8

#5 hahah vad sööt ^^

Sajtvärd SydKorea Ifokus

Upp till toppen
Annons: