Annons:
Etikettövrigt
Läst 1860 ggr
[Tilde]
2/10/14, 4:37 PM

Japan på besök

Hej alla! 🙂

Min japanska brevvän och kompis sedan många år tillbaka ska besöka mig här i Danmark en helg under mars. Hon åker runt i Europa och kommer direkt från Sverige ner till Köpenhamn.

Boendet är inga problem - jag bor i ett parhus på 120 kvm med min sambo (som dock ska vara bortrest det mesta av tiden), så vi har ett eget gästrum till henne.

Dock så har jag bara träffat henne en gång tidigare, när jag själv besökte Japan. Hon var då väldigt dålig på engelska, men detta var snart 4 år sedan. Sedan dess har hon faktiskt bott ett tag i Sverige som utbytesstudent, så hennes engelska är bättre… men jag vet inte exakt HUR bra. Min japanska är ju väldigt rostig, haha..

Jag vill ha alla tips ni kan komma på om vad vi kan hitta på under helgen! Jag tänker absolut visa henne runt i Köpenhamn, ta henne med till Ströget, Nyhavn, etc. Vi ska också laga mat ihop. Men det blir ju tråkigt att bara se på film om kvällen, eller liknande. Tycker ni inte? Hon är inte direkt en tjej som brukar gå ut och festa, så jag tänkte inte släpa med henne på en nattklubb eller liknande. 😛 Helst ska vi inte göra något dyrt!

Sen har jag en fråga också… När jag träffade henne i Japan så hade hon en liten present till mig, brukar man göra så? Ska jag köpa något till henne att ge när hon kommer till flygplatsen? :)

Tack på förhand alla kunniga och påhittiga personer! ^^

Annons:
Calcifer
2/10/14, 4:44 PM
#1

Om jag inte uppfattat det helt fel är det lite brukligt att man ger en liten present, ja. :)

Ett tips är att du ger något danskt, typ som lite fint danskt godis eller så. Det skulle hon nog uppskatta.

Sen angående vad ni kan göra skulle jag tipsa om så västerländska saker som möjligt, för det är ju en helt annan kultur. Nog för att hon bott i Sverige och sådär, men det kan ju vara kul att göra västerländska saker med dig också. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

appalpaj
2/10/14, 4:58 PM
#2

Tror också på att ge present. När jag var och hälsade på min japanska kompis fick jag uppfattningen att små presenter "hörde till" att få och ge då och då. Hon gav mig en present när jag kom, och på de olika platserna som vi besökte köpte hennes familj också ofta något till mig. 

Sen en "artighets-grej" som jag uppfattade fanns där, var att den som ex. bjuder ut till fika också betalar det. Vart förvånad att de utan att tänka betalade så mycket av det vi gjorde åt mig. efteråt har jag också läst att det hör till att göra så i Japan

Tror också att det kan bli lite segt att bara se film på kvällen. Är man på andra sidan jorden vill man nog se så mycket av omgivningen/ insuga så mkt av kulturen som möjligt. När jag var i Japan och hälsade på var det inte många lugna stunder. Tog inte många sekunder innan jag förstod att vi nog har lite olika "tempon" vanligtvis 😛

Det var nog det som jag kom att tänka på iallafall 🙂
Lycka till!

Medarbetare på Social fobi ifokus

[Tilde]
2/10/14, 7:40 PM
#3

Tack för era svar! :) Får försöka hitta något typiskt danskt godis eller liknande. Sist fick hon Ahlgrens bilar (några paket) och lite lakrits.. Lakritsen gillades dock inte, haha 😛

Hmm… det är så svårt att komma på aktiviteter när det förmodligen inte är varmt ute då. Sightseeing är såklart ett måste. Det finns några fina saluhallar vi kan gå till och kanske fika i också. 

#2 När jag var där betalade alla för sig själva, fast vi var såklart fler än bara en utländsk, så det hade nog blivit dyrt. 😉 Kan inte bjuda på allt, men hon får ju gratis boende och mat i alla fall. :)

AnnaMoonshadow
2/10/14, 7:42 PM
#4

håller med de andra om presenterna, ge henne något litet och typiskt danskt. Det är tanken som uppskattas!

När det gäller saker att göra kanske hon skulle vara intresserad av en umgängeskväll? bjud hem några av dina andra vänner, ät god middag (gärna svenksy/danskt/västerländskt) och ha trevligt tillsammans med andra? Alltså inget stort men något som får en minnesvärd kväll.

Kvällspromenader och utflykter kan jag nog också tänka mig uppskattas, speciellt om du bor ganska centralt? OCh att laga middag, äta och att umgås kommer man för övrigt långt med även om man bara är två. Jag bodde ihop med ett par kineser som var utbytesstudenter och vi hade många jättetrevliga stunder när vi åt och umgicks tillsammans. Vi försökte i största mån bara lära varandra om de respektive kulturerna så vissa kvällar bjöd de mig på kinesisk mat och andra gånger lärde jag dem göra köttbullar eller bakade sockerkaka eller så. Det var jätteroligt! och även om de var lite skakiga på engelska i början gick det att göra sig förstådd utan problem och skrattade väldigt mycket samtidigt som vi hade djupare samtal ;)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tilde]
2/10/14, 7:47 PM
#5

#4 Problemet är bara att mina vänner bor i Sverige, så det kan bli problematiskt. Men jag har en klasskompis som är dansk (bor utanför Malmö dock) och älskar Japan, osv.! Kanske vill hon komma över. 🙂

Vi kom i alla fall fram till att fredag kväll ska vi äta något typiskt danskt och lördag kväll ska hon laga något japanskt, med min hjälp såklart. :) Det blir spännande! 

Åh det låter kul! Ja kanske kan vi baka också! Får skriva upp en lista med förslag på aktiviteter och höra med henne också. ^^

Magnuzk
2/21/14, 3:09 AM
#6

För några år sen skrev jag en artikel om omiyage. Den kanske kan vara av intresse på något sätt: http://japan.ifokus.se/articles/4d715276b9cb4622390656c3-giri-och-traditionen-med-presenter-och-gavor?articles-10

👍

Annons:
[Tilde]
2/23/14, 8:51 PM
#7

#6 Intressant :) Nu vet jag ju inte vad hon kommer att ha med sig (om något, men jag tror hon har något litet med)… Men jag tänkte ha med något danskt godis eller liknande på flygplatsen. 🙂 Efter det åker vi hem med bagage och visar henne runt i huset, visar kaninerna och kanske området. 

Sen på kvällen ska vi laga typisk dansk mat! Om lördagen ska vi träffa min kompis inne i Köpenhamn och så ska vi visa runt min japanska vän, Ayaka, i stan.  Förmodligen lagar vi någon japansk maträtt om lördagskvällen. Kanske vill min danska kompis också vara med, det får vi se. 😛 Vet inte om man ska bege sig ut efter maten, eller om det är bättre med en myskväll hemma? Det vore ju kul att visa henne mer, men det mesta stänger ju om kvällen här! 🤔

Om söndag har jag inte riktigt några planer eftersom hon åker vid 15-tiden tror jag… och det tar ju ett tag att ta sig till Kastrup. Får fråga henne om det är något speciellt hon vill hinna med :)

AnnaMoonshadow
2/25/14, 7:10 AM
#8

Låter som en jättebra plan :D det är smart att lämna en del öppet också då man kan få tid med vad man än kommer på tillsammans där ^_^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Tilde]
2/25/14, 9:22 AM
#9

#8 Vad bra! :) Ja precis, jag vill inte ha ett helt fullbokat schema om vi då skulle komma på något mer vi vill hinna med. 👍

Upp till toppen
Annons: