Annons:
Etikettmusik
Läst 1432 ggr
[Victoria93]
8/29/13, 6:03 PM

Hur gamla är ni som lyssnar på jrock?

Känns som att 90% av de man sett på konserterna är mellan 13-15.

Jag lyssnar inte alls på lika många band som jag gjorde när jag var yngre (15-16) men fortfarande ett par stycken jag tycker om mycket.

Är 20 och ser inte ut som ett emo med v-lugg längre 😎

Annons:
Gurky
8/29/13, 6:08 PM
#1

Lyssnade en del på det när jag var 16-19. Blir fortfarande X Japan ibland, är 27.

Lumina - 留美奈
8/29/13, 6:51 PM
#2

B'z är en favorit och jag är sjuttiotalist… 😊

Men det räknas kanske inte riktigt till Jrock… det är bara rock helt enkelt. :P

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

TatsuOni
8/29/13, 7:20 PM
#3

Jag är 22 och lyssnar lika mycket på det idag som jag gjorde på högstadiet🙂 Jag med vänner känner oss dock gamla när vi har gått på konserter dem senaste åren. De flesta är som du säger ganska unga. Vi är några få som passerat 20XD Senast jag var på konsert så räknade jag ut att de flesta där gick på lågstadiet när vi började lyssna på artisten:) Men det är ju kul att yngre blir inspirerade av bra musik😃


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Victoria93]
8/29/13, 7:46 PM
#4

#3 fast frågan är varför det inte finns lika många äldre på konserter som yngre? Visst är det kul att fler unga hittar band men vad händer med de som redan vart insatta ett tag? Min teori är att de tröttnar med åldern..😐

Azmaria
8/29/13, 8:17 PM
#5

jag lyssnar fortfarande på jrock och är själv 21 år. Lite har det bleknat för mig, men de största favoriterna hålls ännu kvar för mig; bland annat:

LMC, The Gazette, Versailles och Vistlip.

sedan övrig japansk musik så är Sound Horizon fortfrande nummer ett bland favoriter >u<

Make Pasta not War, Vee~

[PeterWem]
8/29/13, 8:32 PM
#6

28. Ska visst fota Yohio nu i höst med, om man räknar in det.

Annons:
AnnaMoonshadow
8/30/13, 7:20 AM
#7

Jag lyssnar tyvärr inte lika mycket som förr, eftersom jag gått över till k-pop i stor utsträckning, men har ju fortfarande några favoriter jag hittar tillbaka till med jämna mellanrum. Är då 23 år :P  Jag tror att #4 är inne på något när det gäller varför det främst är yngre som lyssnar, tror att många känner att de måste "växa upp" och ägna sin tid åt allt annat i livet. Tyvärr!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Victoria93]
8/30/13, 8:43 AM
#8

#7 Fast att man måste växa upp och ägna sin tid åt annat verkar ju konstigt, man lyssnar ju på musik i alla åldrar? :o

AnnaMoonshadow
8/30/13, 8:46 AM
#9

Haha ja, jag håller med :) men som det låter på en del av mina vänner som lagt av så har det att göra med en ungdomsfas om man säger så. De går inte sminkade och klädda som tidigare längre heller, och J-pop/rocken har varit lite av en livsstil för dem när de var yngre. När de då "växte upp" och utvecklades från den stilen så försvann musiken också och ersattes av annan musik m.m. Så de lyssnar på musik fortfarande men de ser det japanska som ett stadie i livet liksom, som de gått ifrån nu.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Victoria93]
8/30/13, 9:11 AM
#10

#9 så ser jag det också som fast jag lyssnar fortfarande på vissa band :p

Lumina - 留美奈
8/30/13, 9:34 AM
#11

Jag kan bara tala för mig själv, men många skaffar familj och barn när de når en viss ålder, och då finns det inte lika mycket tid och pengar för att gå på konserter längre. Det prioriteras helt enkelt bort. Sen kan vi ju fortfarande lyssna på musik vi gillade när vi var yngre även om vi inte gör det live.

Om man sen ser till Sverige, så är det bara att inse att Japansk musik inte är särskilt stort. De flesta känner inte ens till B'z, som är en av världens bäst säljande artister. Det kommer mer och mer, men då bland yngre människor. Äldre lyssnar oftast på det de gillade när de var yngre, och när de äldre var yngre var inte The Gazette rankat som ett av världens bättre rockband… 😛

Sen är det bara att inse att det är naturligt att K-pop tar över i Sverige, då det är "Svensk musik" i termer av svenskt sound. I Korea gillar man helt enkelt Svensk musik och många av deras låtskrivare är svenskar eller utbildade i Sverige eller av svenskar. Den koreanska musikindustrin har en hel del svenskar i kulisserna.

Själv har jag alltid haft svårt för just det svenska soundet, och därmed har jag lite svårt för det koreanska… men Monster är bra ändå. 😉

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

tesushie
9/1/13, 11:19 AM
#12

började när jag var typ 11 och är nu 18 om nåra månader kommer nog fortsätta med det i många år fram över med

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Apootie
9/1/13, 3:47 PM
#13

Jag fyller 18 om ungefär ett halvår, och har lyssnat sen jag var 12/13. Men då mest på dir en grey, girugamesh, mucc, phantasmagoria och liknande. Vet inte om det räknas till j-rock. Men det är strunt samma :D

Annons:
Aily
9/11/13, 9:55 AM
#14

Som skrivs i #11, dels lyssnar inte äldre på J-rock därför att det inte varit så populärt när de var tonåringar dels så har de en annorlunda livssituation med familj och barn. Nu åker jag själv på en del konserter även med barnen, men det handlar ju om prioriteringar.

 

[Victoria93]
9/11/13, 2:47 PM
#15

#14 oj, hur gamla är dina barn?

Aily
9/11/13, 5:46 PM
#16

#15  De är 15 resp. 17. 😊

 

Calcifer
10/1/13, 6:43 PM
#17

Jag är 25 och har nemas problemas med J-rock. ^^


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Henni-Chan
11/23/13, 2:35 PM
#18

22 och många hårfärger och sprängda högtalare senare är 90 % av alla musik som ligger på datorn fortfarande asiatisk 😉

Men håller med, märker själv att man kommer "normalt" klädd till konserter och står lite längre bak och diggar lite gammalmodigit och analyserande med vännerna till musiken. Det där med att stå längst fram och skrika sig hes, känns som den perioden är över hihi.

Är så nördig att alla djuren här hemma har japanska/kinesiska namn. Bara katten jag inte fick namnförslaget igenom. 😛

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

KaiPon
11/24/13, 6:47 PM
#19

Är hela 21 år och lyssnar nästan mer på japansk musik nu än vad jag gjorde när jag var 15-18 år. XD
Visst, nu har jag mest kollat på Youtube (markiplier ftw <3) de senaste dagarna så SÅ mycket musik har det inte bilvit, men när jag tar fram musiken så blir det 9 gånger av 10 Alice Nine, SuG eller GazettE som det lyssnas på först.

Blev jättefangirlig när jag hörde att Alce Nine kanske tar sig ut i värden nästa år, samt att SuG kommit tillbaka från sin hiatus. Har dessutom en kompis som jag blev jätteavundsjuk på, för när hon var i Japan träffade hon tydlgen på Hiroto. 😕

Men jag lyssnar även på band som Overworld, Kerbera och BatAAr.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: