Annons:
Etikettövrigt
Läst 1711 ggr
Wanzel
2013-05-26 21:44

Lite frågor inför Japan!

Tiden går galet fort. Nu är det bara 26 dagar kvar tills jag åker på min 3 veckor långa språkresa till Tokyo!
Nu har jag samlat på mig lite frågor som hade varit bra att få svar på innan jag åker. Hoppas jag kan få lite svar här 🙂

**1. Internet?
**Googlade lite angående kontantkort, för jag tänkte att det borde vara enkelt att köpa ett kontantkort när man väl är där - och ha internet på det. Upptäckte ju ganska fort att det inte var så enkelt. 
Men kan man köpa Te.x mobilt bredband? Vet att när vi är i Polen så kan man köpa ett slags mobilt bredband i form av kontantkort. Så sätter man in den i mobilen och kan dela internetet, så att mobilen blir som en wi-fi hotspot.
Finns det något sådant att få tag i smidigt? Typ bara gå in och köpa det. Vill inte behöva krångla, hahah.

**2. Inför flygresan
**Finns det någonting som man INTE får ha med i resväskan? Vet att man inte får ha vätskor i handbagaget, men finns det något som man inte får ha i det incheckade bagaget? Te.x som om man ska till Australien så får man inte ha med mat.

**3. Kläd- & skostorlekar?
**Det kommer självklart bli en del shopping. Men hur ligger det till med storlekar? Läste någonstans att när det gäller skostorlekar så tar de små oftast slut ganska fort, vilket slutar med att många går i för stora skor. Så har man ha någon chans att hitta skor och kläder som passar?

**4. Do's & dont's?
**Har ni några smarta tips på saker man bör, och inte bör göra? Gärna lite ovanligare sådana som inte brukar stå på alla do's & dont's-listor!

Om jag kommer på några fler frågor så tänker jag att jag kan posta de här också, istället för att skapa en ny tråd 😛

Annons:
AnnaMoonshadow
2013-05-27 08:05
#1

1. internet vet jag inte så mycket om. Vet att en kompis till mig skaffade ett abonnemang, men hon stannade där längre än tre veckor också. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med den. Men  någonannan kankse kan ;)

2. inga vätskor i handbagaget om de är större än 100 ml (även flyatande smink m.m) och de ska placeras i förslutningsbara enliterspåsar. Brukar ibland finnas plastpåsar att låna på flygplatsen. Denna påse måste dessutom plaseras på sidan av handbagageväskan vid checken, brukar gå att lägga i den lilla låda man får vid kontrollen ^_^

utöver vätska får du inte ha farliga ämnen eller vassa saker i handbagaget men annars finns det inga speciella regler för en japanresa vad jag sett. Det är de allmänna reglerna som gäller ^_^

3. Det vet jag inte heller något om, kanske beror det på vart och vad man handlar? känns i alla fall så :P

4. Nu vet jag inte om du tänker på saker att göra/utforska eller mer i beteendekategorin? Om det är det sistnämnda tror jag inte man ska oroa sig så mycket, man är utlänning och jag tror de har överseende med det. Om det är saker du vill upptäcka/göra så ska jag och min sambo försöka ta oss till Ghiblimuseet när vi är där, försöka hitta någon festival att gå på eftersom det är sommarmånaderna det gäller samt äta allt roligt vi kommer över! ;)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Wanzel
2013-05-27 09:19
#2

#1 Låter ju bra med bagaget! Sminket och annat sådant får bo i det incheckade bagaget. 😛

Tänkte inte på något speciellt, lite både och helt enkelt! Ghiblimuseet har vi faktiskt bestämt att vi ska besöka. Och mat blir det självklart massor av! 

Just det med kläderna tänker jag på eftersom de flesta japaner är mycket "mindre" än vad de flesta här i Sverige är. Men det kan nog bero på lite vart man handlar också.

AnnaMoonshadow
2013-05-28 07:29
#3

mm, det kan nog vara lite problem. Själv är jag inte säker på att jag kommer kunna köpa så mycket i klädesväg när jag åker dit, eftersom jag hört samma sak och jag inte direkt är liten och petit. Men kan tänka mig att det beror rätt mycket på vart man handlar. Ska man köpa märkeskläder (oavsett vart) så brukar de ju alltid vara mer begränsade i storlekar än kläder som inte är lika "speciella". Får kanske se det som tur när man hittar något man kan ha? xD Jag vet att min vän som bor i Japan för tillfället har hittat på andra lösningar. Hon är inte tjock alls men däremot är hon lång så när hon handlar tröjor t.ex. brukar hon satsa på kortärmat eller 3/4-ärmar eftersom långärmat nästan alltid är för korta i armarna på henne. Du får berätta om du hittat något roligt när du varit iväg ^_^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Ulricke
2013-05-28 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

1. Internett på data kommer ann på hvor du skal bo. Wifi er ikke utbredt i Japan, og det går mest på 3G. Bor du på hotel kan du leie det der. Det er veldig kostbart, rundt 80kr døgnet. I min japanske leilighet leier jeg dette gjennom utleie byrået og det koster meg 5000yen i mnd. Du kan leie deg en telefon gjenom f.eks softbank og få internett på denne måten. Hør med skolen og der du skal bo :)

2. Jeg kommer ikke på noe i farten, som Anna sa kan du ikke ha mer enn 100ml flytene væske. Ellers er våpen, narkotika og slike ting også ulovlig.

3. De fleste butikkene jeg handler i har kun klær i "One Size". Disse passer de fleste størrelser mellom S-L :) I Japan bruker de S,M og L i sko. Jeg bruker L (24cm - 38/39) og har ikke hatt problemer med å finne riktig størrelse. Systemet kan være litt forvirrende i starten, men hvis du spør en ansatt kan hun finne sko som du selv ikke klarte å finne. Eventuelt ringe til en annen butikk, de er veldig hjelpsomme så ikke vær redd for å spørre! :)

4. Ta toget til en random stasjon og utforsk, du finner mange små flotte perler som ikke er oppgitt i turistbøker. Anbefales!
Ikke spis mens du går, og ikke snyt deg offentlig. Observer hva de andre gjør og ikke gjør :)

Instagram of my dogs, ferret, fashion and Japan!

Wanzel
2013-05-28 18:31
#5

#4
1. Jag kommer ju bo på campus, och där KAN man köpa internet. Kostar 500yen för 24h. Dock räcker inte internetet till rummen, så det blir lite osmidigt.

Min faster hittade den här sidan. Gillar förslaget som finns på "Data only". Kommer ju mest kolla facebook och blogga, så 1GB räcker ju en bit. Alternativt får man köpa två.
Förstår dock inte riktigt delen med att man ska bli uppringd för att få det aktiverat? Vill ju ha något så smidigt som möjligt, då jag inte har några språkkunskaper…

2. Okej, låter bra!

3. Det låter ju bra med skor. Själv ligger jag på runt 39, så nu vet jag ju till och med vilken storlek jag "bör" ha 😛

4. Vill absolut åka runt lite! Gäller bara att få med en större grupp som vill åka med, då man inte får åka kollektivt utan en ledare.

Ulricke
2013-05-28 19:59
#6

#5 Hvilken skole skal du studere på?

Japan er et av verdens tryggeste land, så syns det rart at dere må gå i gruppe. Jeg går selv ute midt på natten i Tokyo uten problemer.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men om du har mulighet ta turen til Kabukicho etter klokken 12 om kvelden. Veldig mye artig å se på, blant annet host og hostesser. 

Shibuya 109 er shopping mekka! Harajuku er også et must, der har de billige og fine klær.

Instagram of my dogs, ferret, fashion and Japan!

Annons:
Wanzel
2013-05-28 20:20
#7

#6 "National olympics memorial youth center" i Shibuya!

Jo jag vet det. Men eftersom det är språkresa så har ju ledarna ansvar för alla elever och så. Jag hade nog kunnat åka med ett par stycken, men det blir ju ledarna som får skit om det händer något.

Vi ska till båda ställena 😉

[PeterWem]
2013-05-30 12:12
#8

Internet finns inte i kontantmodell så som i Sverige. Man köper ett abonnemang på två år. Jag hade internet i rummet. När jag var ute på stan hijackade jag trådlösa wifi-nät med min mobiltelefon och använde facebook för kommunikation.

Förbjudna saker att ha med sig i incheckat är bland rått kött, olika frukter och fröer. Diverse müslisorter med. Är du osäker på något visar du upp det direkt efter att du hämtat din väska på flygplatsen i Tokyo. Står några japanska kontrollanter som checkar ditt bagage. Visar du upp något frivilligt och det är förbjudet händer inget. Kollar de din väska utan att du visat upp det frivilligt och det finns förbjudna grejer kan du nog få återvända till Sverige istället direkt.

Wanzel
2013-05-30 13:01
#9

#8 Okej! Ja, något mataktigt lär jag inte ta med mig på vägen dit iallafall. Vet du hur det ligger till på vägen hem igen?
Typ att ha med sig godis och lite sådant. Framförallt Nerunerunerune om du vet vad det är 🙂

Rakhyvel borde väl vara okej så länge den ligger i det incheckade babaget va?

Repostar en grej jag skrev ovanför, då jag glömde att ta med länk!

Min faster hittade den här sidan. Gillar förslaget som finns på "Data only". Kommer ju mest kolla facebook och blogga, så 1GB räcker ju en bit. Alternativt får man köpa två.
Förstår dock inte riktigt delen med att man ska bli uppringd för att få det aktiverat? Vill ju ha något så smidigt som möjligt, då jag inte har några språkkunskaper…
Någon som vet hur det funkar?

[PeterWem]
2013-05-30 13:22
#10

#9

Hem är inga problem. Rakhyvel låter du ligga i incheckat.

SIM-kortet har jag ingen aning om, men folk i butiker som Yodobashi och Bic Camera förstår ingen engelska om du inte råkar stöta på någon som varit utomlands.

Att bli uppringd tolkar jag som en ID-koll, d.v.s. att de vet vem som använder datatrafiken. Du behöver då en kompis med en japansk telefon som kan fixa det åt dig. Du ska bara vara i Japan i tre veckor, så det är ingen ko på isen precis om du inte får tag i Internet.

Wanzel
2013-05-30 14:16
#11

#10 Alltså jag kan ju klara mig utan internet. Inte så att jag kommer lägga mig ner och dö!
Mest är det väl för att kunna hålla lite koll på vad som händer här hemma, eller kanske kunna prata lite i skype och så.

På själva campuset finns det möjlighet till internet. Bara att då får man sitta i loungen, och det känns lite osmidigt. Och så kostar det 500yen för 24 timmar, så det känns som att man "förlorar" massa eftersom att man inte sitter med datorn hela tiden.
Sedan finns det också så att man kan betala 100yen för 15 min. Men om jag förstått det rätt så får man isåfall använda en dator som finns där..

[PeterWem]
2013-05-30 14:23
#12

De gånger det var strömavbrott slog jag på mobilen för att söka efter trådlösa nätverk. Därefter fann jag några i en park och drog igång datorn där. Alltid en utväg om det krisar.

WiFi Manager som app är kalas när man söker efter öppna nätverk.

Wanzel
2013-05-30 14:27
#13

#12 Läste på någon sida att det inte fanns så mycket sådana gratis wifi-platser. Och att hacka är inte riktigt ett alternativ för mig 😛

Annons:
[PeterWem]
2013-05-30 14:45
#14

Finns alltid någon som inte slagit på krypteringen på sitt trådlösa. Ska du däremot knäcka WEP-kryptering är det relativt lätt med rätt nätverkskort, men det var inte det jag syftade på utan just öppna nätverk.

Det finns även betalnätverk så som Telias motsvarighet i Sverige.

Står litet här om just Tokyo.

Freespot finns med. Checka kartan.

Du kanske kan hyra en MiFi med vid flygplatsen du landar vid?

Wanzel
2013-05-30 15:14
#15

#14 Tackar för länkarna! Har försökt mig på den där kartan, men vet inte riktigt vad jag ska välja i menyn.
Att hyra på flygplatsen kan bli lite svårt. Vi kommer förmodligen att åka direkt till campus när planet har landat, så vet inte om det finns tid för sådant.

AnnaMoonshadow
2013-06-01 18:55
#16

Kom att tänka på att det alltid är värt att se lite videos om diverse kulturella regler m.m. inför en resa. Vi har ju några samlade på youtube-listan om culture, manners and tips bland annat denna:

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Wanzel
2013-06-01 19:08
#17

#16 Intressant! Jag visste det mesta i videon, men inte det med att man inte bör "skicka" mat med ätpinnarna!

AnnaMoonshadow
2013-06-02 08:17
#18

Det kan vara bra att ha lite koll på "manners" innan man åker, dock har man som sagt lite förståelse om man gör fel när man är utlänning ;) finns fler intressanta videos i våra spellistor på youtube som sagt ^_^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Wanzel
2013-06-02 09:03
#19

#18 Ja, det fanns en del intressanta!
Klickade in på den med hon som går runt i en affär.. Eh, räcker det med att säga att jag gärna vill åka NU?

AnnaMoonshadow
2013-06-02 10:44
#20

Haha jag förstår precis hur du känner! Jag vill åka nu på en gång jag också!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Aily
2013-06-02 15:12
#21

Tänk på att ta av dig skorna! De för dig mest underliga ställen tar man av sig skorna på i Japan. Är du uppmärksam så kan du se var. En vän till mig klampade in i en provhytt i en klädbutik utan att ta av skorna. Det var inte populärt där. :P

Se till att inte ha så bråttom och titta hur andra gör så minskar du risken att göra bort dig, men som sagts, de har överseende med att turister inte begriper bättre. ;-)

 

Wanzel
2013-06-02 17:00
#22

#12 Oj! Gäller det även i vissa provrum? Trodde det bara gällde när man kom hem till någon. Finns det något sätt man kan se det på, förutom att småspionera på alla andra? 😛

Wanzel
2013-06-05 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

En ny fråga! Såg i någon sådan där "manners"-video att det inte riktigt är okej med urringat. Eller att det iallafall att linnet/toppen ska gå i samma höjd som armhålorna. Vad säger ni om dessa två klänningar? Okej eller inte?

Ulricke
2013-06-05 22:17
#24

#23 Jeg syns de ser bra ut, har aldri hatt noe stort problem med å gå med utringet overdeler :)

Instagram of my dogs, ferret, fashion and Japan!

AnnaMoonshadow
2013-06-06 09:25
#25

Tror det också är en såndär sak som man kanske inte ska ta åt sig jättemycket av. Japanska stilar i sig brukar ju vara mer "benvänlig" än axlar och bröst, men tror inte att någon tar illa upp om du kommer i någon av de klänningarna ^__^de var ju jättsöta btw!

Vill man vara på den säkra sidan så kanske man ska ha med en kofta eller tröja som du kan dölja axlarna med om du själv skulle känna dig för avklädd i sällskapet  :P

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Wanzel
2013-06-06 14:16
#26

Ja, benen visar de ju gärna! Men då vet jag! Hade varit trist att lämna de hemma. Och tack :3

Upp till toppen
Annons: