Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 3019 ggr
Wanzel
2013-05-09 13:39

När man skriver hiragana/katakana

Hej och hå!
Har tänkt att spendera mina två lediga dagar, plus helgen, till att råplugga japanska. Jag åker på språkresa till Tokyo om 43 (!!!) dagar, och tänkte att det alltid är bra att ha förkunskaper, trots att det inte är ett krav.
Jag gick i en japanskakurs under hösten 2011, och har en hel hög med papper därifrån, som nu kommer väl till hands.
Just nu sitter jag alltså och pluggar Hiragana. Efter det blir det Katakana, och sedan går jag över till "fraser och ord".

Nu till en liten fundering:
Alla skriver ju lite olika. Nu tänker jag på sättet som man skriver bokstäverna på, när man skriver för hand. Vissa gör kantiga, vissa runda, vissa har hjärtan över sina i och så vidare.
Hur "accepterat" är det att skriva tecknen (för Hiragana & katakana) på sitt eget sätt? Självklart ska man ju se vad det är för tecken, men är det okej om man kanske gör lite rundare än vad som är tänkt? Så länge det inte blir ett helt annat tecken då..

Sedan har jag märkt att det skiljer sig lite beroende på om man skriver tecknen på datorn eller för hand. Ett exempel är き & さ, när jag skriver det för hand (enligt mina papper) så går inte den där runda snirkeln undertill IHOP med strecket i mitten.
När man skriver för hand, ska man skriva som tecknen ser ut ovanför, eller ska jag skriva så som det står i mina papper?

Det blev kanske lite rörigt nu!
Men kort sagt; Hur exakt måste man vara när man skriver tecknen, och ska jag skriva som det står i mina papper - eller som tecknen ser ut på datorn?

Annons:
Apootie
2013-05-09 21:05
#1

Ki och sa är nog inte så jättenoga hur du väljer att skriva. Men om man hellre skriver "rundat" istället för "kantigt" i t.ex. Katakana, så kan det ju bli en annan bokstav. Där ska man vara noga med i vilken ordning man skriver och så. Självklart kan man skriva lite "eget" sålänge det inte ser ut som en annan bokstav… Iallafall vad jag har lärt mig på japanskalektionerna… Dock brukar JAG vara löjligt noga med att göra rätt.

EDIT: självklart är det alltid viktigt i vilken ordning man skriver, både i Hiragana och katakana…

Wanzel
2013-05-09 21:23
#2

Jo, det är ju självklart viktigt att det inte blir någon annan betydelse!
Men Te.x om man ska rita strecket vid お (O), spelar det stor roll om man gör det lite längre/kortare eller kanske vinklat lite åt fel håll?

Tänker mest på sådana småsaker som kan vara lite svårt att få till 😊

Apootie
2013-05-10 00:01
#3

Just den bokstaven tror jag inte spelar så stor roll, iallafall inte längden och om man _råkar_ vinkla det lite fel. För just den bokstaven har ju inte en annan som liknar den. 

Skillnad vore t.ex. i katakanans shi och tsu (vet ej hur man gör tecken på datorn, så det får räcka med att jag stavar dem, hehe), de är enligt mig fruktansvärt lika, och man kan endast se skillnad på streckens ordning och hur de är vinklade…

Wanzel
2013-05-10 09:40
#4

Oj ja, det var väldigt liten skillnad!

Ja, just vid sådana tillfällen är det ju självklart viktigt att strecken är riktade rätt..

Apootie
2013-05-10 12:35
#5

Ja, så annars tror jag inte att det spelar så stor roll, sålänge man verkligen ser vilken bokstav det är! 😃

xcotte
2013-05-10 22:24
#6

Jag var på språkresa i Japan med sts sommaren 2012, Förkunskapsprovet vi hade hängde ju inte precis på hur man skrev tecknena eller så, utan hängde mer på att man kunde tecknena alls och förstod meningar :) Men är säkert olika från ställe till ställe. Om inte annat så kan du ju lära dig det när du är i Japan :) 

Men det var en underbar upplevelse dedär 3 veckorna i Japan, vill bara tillbaks! ^^

Hoppas du får lika kul.

Annons:
Wanzel
2013-05-10 22:36
#7

#6 Jag åker faktiskt också med sts, haha! 😂

Aily
2013-05-13 12:04
#8

Jag tror det är bäst att se till att linjer korsar varandra och fäster vid varandra korrekt, innan du börjar experimentera med personlighet i din skrift.

Lycka till!

 

Wanzel
2013-05-13 12:55
#9

Försöker självklart få det så likt som möjligt! Men en del tecken är extremt knepiga, och blir gärna lite utdragna haha!

xcotte
2013-05-21 17:33
#10

Åh, vad kul! om du undrar något ang resan eller vad som så e det bara att fråga. :) Antar att ni också ska gå i skola på national olympic youth center? Isåfall får du gärna hälsa från Anna san :D

Wanzel
2013-05-21 17:51
#11

#10 Det stämmer bra ja! 😂
Skickar iväg ett pm direkt!

[PeterWem]
2013-05-25 23:13
#12

Skriver き såhär. さ skriver jag såhär.

Apootie
2013-05-25 23:55
#13

Jag gör som #12.

Annons:
Wanzel
2013-05-26 00:00
#14

Okej! Det gör jag med :)

Upp till toppen
Annons: