Annons:
Etiketterdesignmodearkitektur
Läst 2982 ggr
MorganJack
5/1/13, 7:56 PM

våga ändra stil?

Alltså jag kanske inte är på rätt forum, så förlåt. Jag är en tjej på 13 år som varit intresserad av Japan jättelänge. Jag har väldigt länge velat ändra stil till typ visual kei. Hela mitt liv har jag Haft typ väldigt tråkiga/vanliga kläder men jag vill inte ha det längre! Jag har liksom aldrig haft smink på mig och alltid haft väldigt ouppseendeväckande kläder. Mina föräldrar är ganska gammeldagsa och stränga, och jag är säker på att de inte kommer att gilla stilen jag vill ha. Jag vet inte hur jag ska förklara det för dom… Jag vet inte vad jag ska göra! Jag vill verkligen ha den här stilen. Hur ska jag introducera det för mina föräldrar? Snälla, behöver hjälp!

Annons:
Azmaria
5/2/13, 1:11 AM
#1

Hmm, jag minns när jag var i gymnasie åldern och ville ändra till visual kei stil. Jag hade också samma  problem faktiskt. Men mest var jag rädd att klassen och mina kompisar skulle reagera konstigt.

Så jag ändrade stil med "steg för steg" grejjen. Jag köpte t.ex. visual-kei releterade smycken och hade på dem i skolan. Sedan började jag fixa till håret, färgade det, klippte det kort. Sedan började jag använda visual kei inspirerande skjortor, senare byxor och sist alltihop på en o samma gång. På det viset fick omgivningen ingen "shock" till min nya stil vändning, utan den växte lite fram o min klass blev van med den o min ändring. ^^ 

Förstås frågade de om den nyväxta stilen jag började skaffa till mig, men jag var bara sakligt och berättade att jag tog inspiration från ett japanskt "gatu/musikmode" kallad visual kei.

Men börjar dina föräldrar nagga och argumentera mot dig för att de tycker du skall bära "vardagliga kläder" så är det bara att vara lugn och säga att du har full koll på att bära vad du vill, och säga kanske åt dem att de skall ge dig en chans att du skall prova på stilen. Vem vet kanske de gillar den trots allt? ^^

Lycka till~visual kei är en fin stil, så bara att köra igång med den :D

Make Pasta not War, Vee~

[Skymning]
5/2/13, 7:15 AM
#2

Lyssna på Azmaria. En sak i taget tror jag också är en jättebra idé. Ta det lite pö om pö så kommer alla i din omgivning vänja sig, lite i taget och det blir inte så konstigt för dem när du väl står där helt och hållet på det sätt du känner att du vill.

👍

AnnaMoonshadow
5/2/13, 10:59 AM
#3

Självfallet är det precis rätt ställe att fråga om sådana saker om! :P

Jag håller med de övriga. Liksom väx in i det hela ^__^ testa dig fram själv och gör inte så stor grej av det om inte någon frågar om det. Det är ju också mer skonsamt mot plånboken att börja långsamt än att byta hela garderoben på en gång 😉

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

MorganJack
5/2/13, 3:25 PM
#4

Tack alla, men mina föräldrar går nog inte med på att jag köper visual kei kläder… min mamma låter mig typ inte köpa saker som inte hon tycker är fina….

MorganJack
5/2/13, 3:27 PM
#5

Och jag lägger till att min mamma verkligen inte gillar webbshopar. Hon tycker typ att man ska köpa allt på h&m och där kan man inte direkt hitta så mycket visual kei kläder…

dinamnam
5/2/13, 3:54 PM
#6

Tycker du ska förklara exakt det som du skrev här ovanför för dina föräldrar! En dag kom jag bara ut med visual kei stilen och pappa kollade väldigt konstigt på mig och då sa jag såhär "pappa jag klär mig och sminkar mig hur jag vill, du ska inte bry dig" och efter ett tag la han av och numera sätter jag på mig det jag vill ha! Fast jag blandar lite för olika dagar…du behöver ju inte ha visual kei stilen varje dag eller hur? :)

Med vänliga hälsningar 

Annons:
[Skymning]
5/2/13, 3:56 PM
#7

Kanske du har någon annan vuxen i din närhet som kan hjälpa dig att handla via internet?

Var bor du? Kanske det finns någon butik i din närhet som inte kräver köp via internet?

MorganJack
5/2/13, 8:48 PM
#8

Tack alla Mn hon kommer att säga att jag är för ung förnatt få ha smink och allt såntdär :(

AnnaMoonshadow
5/2/13, 9:43 PM
#9

du får försöka prata med din mamma och komma överens med henne. Kanske måste du gå med på att inte köra fullt ut till en början utan istället prata om att testa genom att köpa vissa saker som du väljer och inte hon?  Föräldrar är oftast lättare att handskas med om man öppet och lugnt och vuxet diskuterar med dem och inte bara kommer med "jag vill" och "jag måste" liksom ;)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

xcotte
5/3/13, 12:06 PM
#10

När jag var 13 år började jag också min transformation. Jag har ingen direkt 100% stil utan mixar nästan alla alternativa stilar och även de japanska. Har tatueringar och flera piercingar i ansiktet osv. 

Nu är jag 20 år

Mina föräldrar är också ganska gammaldags, jag minns hur jag tyckte att det var svårt när jag insåg att jag inte ville gå i vanliga tråkiga kläder. Minns att det första jag köpte för att ändra min stil var ett nitbälte. Jag var ju för ung för att direkt få lov att handla på internet jag med i den åldern, jag ville verkligen men det ville inte mamma. Istället så granskade jag stilen noga och försökte shoppa utefter stilen jag ville ha i de vanliga affärerna som hm osv, jag vet inte vilken typ av visual kei du vill ha, men menar typ plagg som puffiga kjolar eller kanske vita/svarta skjortor. Det är ju mycket svårare men man kan faktiskt hitta plagg som passar stilen om man har tur. Och angående smink så börja med att skaffa en mascara om du inte redan har det. Som alla andra säger i ovanstående inlägg så får man göra det stegvis. Det första jag hade var mascara och en tid senare när de vant sig skaffade jag en svart kajal och sedan en foundation. Nu har mina sminkningar växt till att jag vill sminka så långt utanför ögonen så jag rakar bort ögonbrynen och ritar nya längre upp och så har jag låånga lösögonfransar både uppe och nere. Haha, låter jättefult när jag skriver ut det sådär. Men jag tycker iallafall att det är fint :)

Samma ''stegprocess'' fick jag göra med mina piercingar, min första var en pytteliten pärla under läppen. Då var mina föräldrar jättearga och det var superjobbigt men jag förklarade så mycket jag kunde och väntade ut resten av kaoset. Nu har jag metall på de flesta tänkbara ställena på kroppen :P

Men risken finns ju att dina föräldrar aldrig kommer vänja sig helt. Jag menar, jag är 20 år och nästan dagligen klagar de på min rätt stora ring i näsan som är piercingen jag har som de gillar minst :P Och ibland när jag ska gå ut med mitt smink som sträcker sig en bra bit utanför där ögonbrynen borde vara och peruk så kan det vara många som reagerar, negativt eller positivt, det varierar starkt.

Men efter att ha kämpat för min stil i så många år och att äntligen få känna att jag är den jag vill vara så har jag nu modet och styrkan att aldrig backa för att någon annan inte gillar vad de ser när de ser mig. Sådant biter inte på mig längre. Vill jag göra något så gör jag det och allting började med ett nitbälte och en mascara ;)

Med andra ord, kör på din stil, gör vad du kan av situationen. Tror nästan alla med annorlunda stilar har det svårt, speciellt i början, men det är verkligen värt det. Jag själv har aldrig mått bättre. :D

Lycka till!

MorganJack
5/5/13, 10:20 AM
#11

Hej! Tack så supermycket för alla svar! Det har verkligen peppat mig. Idag samlade jag mod till mig och gick till mamma och visade ipaden. På den hade jag en sida öppen med en tröja jag länge velat ha. Den är från Super Lovers, en japansk affär och en var ganska billig. Det första mamma sa var "jag tycker den är förfärligt ful och ser för hemsk ut" typ, och jag ba "men jag kan ju inte bara ha saker som du tycker är fina". Och då gick hon med på att köpa den! Hon fyllde i sitt namn och adress men när hon skulle fylla i sitt kort unket blev hon plötsligt jättesur och ba "nej, jag kommer aldrig aldrig att lämna ut mitt kortnummer till hemsida speciellt inte om den är japansk!!!!" och blev jättesur och sa typ att vi aldrig skulle köpa den! Så kom pappa in i rummet och när han hörde att vi hade tänkt beställa en grej från Japan blev han jättesur och sa att jag aldrig skulle få köpa något från en webshop! Dom blev jättesura :( :( Jag vet inte vad jag ska göra! Det kommer aldrig att gå! Jag kommer få gå tråkig och vanlig i hela mitt liv och ha kläder jag absolut inte trivs i :(

Apootie
5/5/13, 5:26 PM
#12

Det verkade ju iallafall som att din mamma förstod att du faktiskt är stor nog att välja själv hur du ser ut. Du kanske ska sätta dig ner med dina föräldrar och prata med dem ordentligt. Berätta att du är tretton år, och tonåringar vill kunna utforska och "bläddra i böcker" om man säger så. Man vill hitta sig själv och testa nya stilar. Det är så för väldigt många, och det bästa vore nog att prata lugnt och sansat med dem på en vuxen nivå (alltså inte tjata och skrika och börja bråka, vilket jag inte tror att du kommer göra).

AnnaMoonshadow
5/5/13, 7:18 PM
#13

#11 håller med föregående, dessutom lät det främst som om dina föräldrar mest var emot att beställa på nätet och inte emot att du testar nya stilar? Kanske kan du göra på något annat vis istället? hitta kläder i butiker som ni vanligtvis handlar i men att du ber din mamma att du får bestämma själv vilken tröja eller byxor du köper?

och kanske kan du fråga dem om de kan testa att beställa från en affär i sverige istället? som kanske kan betala med faktura istället för med kort online? Kanske kan Kawaiidesign eller shock ha något som passar? Det som är bra med faktura är att man får med den hem med kläderna/köpet och betalar det via sin egen bank, då vet man att man får sakerna man betalar för liksom och  affären får inte tillgång till kortuppgifterna 😉

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
emmanavy
6/6/13, 10:08 AM
#14

Jag beställde nyligen en tröja från Superlovers på rakuten, och allt funkade bra med betalning och så… beställt mycket från Japan den senaste tiden men har aldrig haft problem!

MorganJack
6/10/13, 5:49 PM
#15

#14, jo precis jag har ju hört också många som beställt från dem men det är min mamma som inte tror mig! T_T

[Måra]
6/16/13, 6:12 PM
#16

tycker att du ska strunta i vad andra tycker helt! du får ha på dig vad du vill och se ut hur du vill och det får helt enkelt dina föräldrar acceptera. Min mamma och mina vänner vart helt chockade då jag började klä mig i sweet Lolita men har vant sig nu! 😂  angående beställa mm vet jag hur det är, hittar nya saker jag vill ha varje vecka 😉 Men om du "behöver" något tex byxor och får köpa det, köp ett par visual kie byxor då! Så har jag gjort och det har mamma gått med på. eller använd dina egna pengar. ett anat alternativ är att sy sälv :) Paypal är pålitligt och jag är väldigt säkert på att superlovers är det också! har dock alldrig handlat där 😕 men dom har superfina kläder 👍 😉

Upp till toppen
Annons: