Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 7441 ggr
missemel
2013-01-29 20:59

japanska!

Någon här som lärt sig japanska själv?

Sitter hemma nu med böcker, CD-skivor, hemsidor och youtube och försöker lära mig lite enkla saker. Någon som har tips på hur man ska lära sig rätt utan att det blir helt knasigt? Ska gå kurs i sommar(förhoppningsvis) men ville bara ha lite koll innan :)

Något jag inte har koll på är vad de olika "sätten att skriva på" heter. Någon som kan? ;)

:)

Annons:
ChristianK
2013-01-29 21:14
#1

Hej :)

Sätten att skriva på är ju lätt att googla fram, hehe ;)

Hiragana och Katakana. Romaji är japanska ord med västerländska bokstäver enkelt utryckt. Jag läste en nybörjarkurs på Medborgarskolan för några år sen. Kommer inte ihåg mycket nu, höll inte upp japanskan efter kursen, men jag ska börja igen. Var en snäll japansk tjej som lärde ut.

Vi hade en bok och en CD till. Vi svarade på frågor tillsammans utifrån boken och diskuterade när det är lämpligt/olämpligt att använda vissa fraser och så.

Lyssnade på Pimsleur mp3s annars på engelska, de är är rätt bra. Kolla på japanska dramaserier och filmer kan ju vara ett tips. Man lär sig en del på det. Lycka till :)

missemel
2013-01-29 21:22
#2

har försökt googla men det gick inte så bra ;) hehe

men är Hiragana och Katakana de två sätten som man inte fattar något at och romaji är vanliga? ;)

men om jag kollar på japanska dramaserier och så. Jag hör ju att de pratar men förstår inte så mycket. Är det bara för att höra språket så mycket som möljigt då? ;)

ChristianK
2013-01-29 21:44
#3

Hehe, ja, Hiragana/Katakana är kinesiska tecken. Hiragana är de första tecknen man bör lära sig, och är de enklaste. det man kan lära sig av serier/filmer är att (som är hyfsat normala alltså) ;) t.ex. när personer använder hälsningsfraser regelbundet och säger vissa ord gång på gång i vissa situationer, så börjar man känna igen orden, och man hör också hur orden uttalas på rätt sätt. Det är lite lättare att fixa uttalet på japanska ord när man hört dom innan och känner igen dom.

Titta både med och utan undertext om du kan, först utan, sen med, för att förstå vad orden betyder och så..värt att testa kanske?

Kolla upp språkprogrammet "Rosetta Stone". En gammal klassiker som ska vara bra vad jag hört. Testat det lite grann bara själv.

missemel
2013-01-29 22:07
#4

okej tack :) ska leta efter någon bra film eller serie å kolla på ;)

ska plugga japanska i sommar om det går någon kurs i göteborg men ville vara lite förberedd ;)

ChristianK
2013-01-29 22:39
#5

http://d-addicts.com

Där hittar du en massa japanska serier..det är helt lagligt att ladda ner dom..kanske..hrmm… ;)

missemel
2013-01-29 23:06
#6

ska kolla på dom :) :)

Annons:
Aily
2013-01-29 23:59
#7

Kanji heter de tecken som härstammar från kinesiskan. Hiragana är ett system som utvecklades för att förtydliga hur Kanji skulle uttalas och används idag i all form av gramatisk böjning i japanskan. Katakana är skrivsystemet som används för utländska låneord.

Hiragana är som sagts tidigare det första skrivsystem japanska barn lär sig, men tidigt börjar de drillas i Kanji, något som är svårt att lära sig även för japanska barn. De som vill läsa på universitet måste kunna ett visst antal Kanji för att få studera.

Japan på japanska:

日本 - Kanji

にほん - Hiragana

(ニホン - Katakana) - Nihon (Japan) skrivs inte med katakana

Nihon - Romaji

Alla fyra läses Nihon.

 

FunkyShrimp
2013-01-30 04:11
#8

#3 Hiragana och Katakana är japanska tecken, inte kinesiska.

Kanji är gamla kinesiska tecken.

Aily
2013-01-30 07:06
#9

Glömde nämna att Hiragana och Katakana följer ett liknande system som vårt alfabet, dvs varje tecken motsvarar ett ljud.

 

AnnaMoonshadow
2013-01-30 09:13
#10

Utmärkt, ni har rätt ut detta. Precis som Aily skriver så är det tre system där Kanjin är den som härstammar från Japan och är det svårtaste att lära sig.

Vad man ska lära sig först varrierar lite men oftast är det Hiragana och katakanan för då kan man sedan lättare lära sig Kanji och därmed ord.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

ChristianK
2013-01-30 11:41
#11

Glömde nämna Kanji ja. Låter experterna ta över nu Skrattande

Linzha
2013-02-06 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hej  :D Jag sitter med google-översätt ibland och kollar upp ord som jag inte kan :) Sedan skriver jag upp dem :) Under tecknen finns det en text som det står i bokstäver hur det sägs på japanska :) Cool

[PeterWem]
2013-02-07 17:30
#13

#12

Är det där meningar på din bild? Om så är fallet ser det mer ut som kinesiska och inte japanska p.g.a. avsaknaden av Hiragana.

Annons:
Upp till toppen
Annons: