Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 3733 ggr
Aily
2012-08-22 14:30

Trångt och Tätt i Tokyo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tidningen Hem & Hyra har en repotage-serie som heter "Titta in i min bostad". I numret som kom idag har de tittat in hos en tjej som bor i Tokyo.

Dyrt och trångt, minst sagt. Förvånad

 

Annons:
AnnaMoonshadow
2012-08-28 15:36
#1

jag såg också den :) Fast min sambo bestämde sig för att jämföra med en annan artikel i samma tidning, om en tjej som bor på 8 kvm här i sverige. Den i Tokyo var på 19. Fast att betala nästan 8000 svenska kr för 19 kvadrat är ju riktigt jäkla läskigt! ;)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Aily
2012-08-28 22:30
#2

# 1

Hehe… ja, testlyorna här i Lund är pyttesmå, men de är extremt billiga också. Studenterna är nöjda, så lite synd att det inte får byggas fler.

Men tydligen så får man inte bygga mindre än 25kvm i Sverige. Det är vad man minst ska bo på. Konstigt tycker jag, men men…

 

[Tilde]
2012-08-28 23:36
#3

De måste väl ta så mycket betalt med tanke på hur extremt överbefolkat Tokyo är. :P Man undrar då hur mycket alla lyxlägenheter där kostar! Helt galet!

FunkyShrimp
2012-10-17 19:50
#4

För det första, så skulle jag vara glad över att ha en lägenhet som hon har.
För det andra, så skulle jag vara glad över att ha spisplatta och toalett i mitt rum, dvs en lägenhet.

Hon har det inte litet om hon har det så, JAG har det litet, sisådär 5kvm och sedan såklart delat kök, toalett och dusch.
Att hon inte kan ta hem mer än en eller två personer stämmer ju inte, jag kan ha det i mitt rum, som ja, är väldigt väldigt litet.

"I Japan finns det nästan aldrig någon gemensam tvättstuga"
huh?
Jag vet många ställen som har gemensamma tvättstugor. Gästhusen har alltid det! och det finns MÅNGA av dom.

Sedan så säger hon att det är så dyrt, ja men inte undra på.
Hon bor i Ebisu, som är ett de dyraste ställena att bo på. Jag betalar nästan halva det priset för att jag bor en bit ifrån innerstan.

Så allt är en fråga om hur kräsen man är, inget annat.

FunkyShrimp
2012-10-17 19:57
#5

#1 visste inte att den var på 19kvm.
19kvm för det priset är isf BILLIGT i ebisu!

Du får betala ca 7-7500 för en "lägenhet" (inte ens alltid med spisplatta och toalet, dvs ett rum bara oftast) för mellan 6-13kvm i Tokyo på gästhusen.
Och gästhusen är de som oftast är billigare.

Tycker seriöst hon är en gnällspik om hon grinar över hur dyr sin lägenhet är.
Flytta isf till ett billigare ställe. Man måste inte bo i bland det dyraste området i Tokyo. >_< snark.

2# vart har du hört det?
finns ju en massa studentlägenheter som ligger från 14kvm och uppåt.

[Tilde]
2012-10-17 20:21
#6

#4 Hon har det visst litet, du har det bara sinnessjukt litet! Flört

Jag har hittat (lagom små) lägenheter man kan hyra av en slags förening för ca 15 000 kr för ett halvår, inte så illa :D

Annons:
Aily
2012-10-17 21:42
#7

#5 Nu skriver jag om lägenheter som har "kök", toa och bad/dusch. Studentbostäder i korridor brukar nog räknas annorlunda.

Boverkets regler om tillgänglighet och handikappanpassning gör att en etta ska vara runt 25 kvadratmeter.

När ett Studentbostadsbolag här i Lund ville bygga fler små studentlägenhter, likdadana som testlägenheterna, fick de avslag av just den här anledningen.

Jag kan tycka att det både är bra och dåligt. Självklart ska man bygga även för handikappade, men måste alla lägenheter vara handikappanpassade? Kanske man kunde ge handikappade förtur till passande lägenheter i stället. Men vad vet jag?

Och jag tycker nog att 420 kr per kvadratmeter är mycket pengar. Med den prissättningen skulle jag betala nästan 45000 kr i hyra.

Om inte annat så gäller det att ha ett välbetalt jobb. Skrattande

 

FunkyShrimp
2012-10-19 18:34
#8

#6 nej hon har det INTE litet.
Ursäkta men har du ens varit i Japan?
19kvm är STORT i Japan.
jag känner en del här och japanerna själva tycker att 8kvm är rätt stort, så vad tror du de tycker om 19kvm?!

Jag tror jag har bättre koll, för jag bor i Japan och jag har japanska vänner.
Jag har inte hört en enda person (japan eller icke japan) som bor här som har mer än typ 8kvm.

Jag har det väldigt litet, men det är MÅNGA som bor såhär litet, så du kanske borde kolla lite mer på hur folk faktiskt bor här än att jämföra med Sverige(?!?).

En förening som hyr ut lägenhter för 15.000 för ett halvår är rena skämtet.
Vet du ens reglerna osv när man hyr lägenheter i Japan?
15.000:- inte en chans, inte nånstans nära en chans, sorry :P
15.000 per månad kanske, men ett halvår, definitivt inte.
Vet du ens bostadspriserna här, eller gissar du bara?

[Tilde]
2012-10-19 19:01
#9

#8 Ja det har jag och bara för det inte är LITET i Japan betyder det inte att vi svenskar inte tycker det är litet? :S Jag har väl rätt till min åsikt, lmao.

Alltså… herregud människa. Du är inte den enda personen som kan något om Japan, det är väldigt omoget att bete sig så. Alla japaner jag känner klagar på hur smått de bor, så de tycker också att de har små lägenheter, fast det är ok för dem för de har en annan standard då det är så tätbefolkat i Tokyo.

Och varför skulle det vara ett skämt? Det verkade väldigt seriöst med ånga utländska som hade lämnat recension.

Aily
2012-10-19 19:38
#10

#8

Just den här artikeln ingår i en artikelserie där man jämför boendet i andra länder med Sverige.

Jag tror du har missförstått. Det finns ingen anledning att bli upprörd.

 

Aily
2012-10-19 19:44
#11

#9

Japanska drömmen verkar faktiskt vara Skandinaviska hus. Vi bor  störst i världen. (kvm/pers) Har en vän som bor i hus i utkanten av Tokyo, så långt ut att där är åker på andra sidan vägen, men det är fortfarande Tokyo. Han berättade för lite sedan att det finns ett byggföretag som nischat sig på just Skandinaviska hus. Lite kul, men förmodligen svindyrt att bygga. För att inte tala om att man måste ha en tomt också.

Just i avseendet bostadsyta har vi det riktigt bra i Sverige. Glad
Även om bostadsköerna till hyresrätter har mycket kvar att önska.

 

AnnaMoonshadow
2012-10-22 07:42
#12

Mina vänner, det finns ingen anledning att bli arga och upprörda i tråden! VI har olika förförståelse och måste acceptera det. Annars kommer jag bli tvungen att gå in och redigera eller låsa tråden för vi vill inte ha otrevligheter här på forumet oavsett om de är grundande på privata saker eller om man är tydligt osams om något! Diskutera går jättebra men inte på ett negativt vis!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Tina-A
2012-10-22 18:45
#13

Såg inte vad det stod, hur trångt och dyrt var det?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Aily
2012-10-22 19:49
#14

#13

När du tryckt på bildlänken, kan du högerklicka på den större bilden, och välja "visa bild" för att få den läsbar.

 

KlaDkAkA!:D
2012-10-25 22:07
#15

värkar ju faktist rätt mysigt :3

Gurky
2012-11-02 01:03
#16

#3 Min pappa betalar ca 50k i hyra för sitt hus i Tokyo(Kichijoji) :P

Aily
2012-11-02 09:08
#17

#16 Hur många kvm är det? Spännande att jämföra med hennes lägenhet menar jag. :)

 

Gurky
2012-11-02 09:25
#18

#17 Vet inte exakt men jag gissar på att den är på 120 kvm eller något sånt.

AnnaMoonshadow
2012-11-02 22:05
#19

#16 åh, det blev så fel för mig när jag läste inlägget först, läste nämligen 50kr xD kändes ju liiiiite billigt :P

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Aily
2012-11-03 13:44
#20

#17 Då är det ungefär lika mycket som hon betalar per kvm i Ebisu.

Någon som inte bor i Tokyo och har prisuppgift på hyra? Är det dyrt att bo överallt i Japan eller är det endast Tokyo?

 

Annons:
Gurky
2012-11-04 00:02
#21

#20 Det är mycket dyrare i Tokyo än om man skulle bo på landsbygden.

Upp till toppen
Annons: