Annons:
Etikettcosplay
Läst 3339 ggr
[yyoshistyle]
2012-01-22 19:52

Cosplay

Jag ska vara med i en cosplay tävling om några veckor, och då skulle jag vilja ha lite tips på japanska mangafigurer! Jag är inte så inne i den här "manga-världen" (just nu!), så jag uppskattar alla förslag! :)

Annons:
KaiPon
2012-01-22 21:39
#1

Yosh! Är inte så inne i coplay (har dock typ sex stycken planerade) än, men jag vet att Death Note och Bleach är populära x3

Själv ska jag bla cosplaya från Boku ga Tomodachi ga Sukunai med en kompis nån gång XD

Men vilken typ av manga/anime hade du tänkt dig? ^^

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[yyoshistyle]
2012-01-22 21:56
#2

Kan inte du skicka en länk elelr nått på Yosh? :)

Jag har ingen aning. Vet bara att eventet jag ska på ska inehålla BL.a cosplay, och då ville jag såklart vara med! Så alla sorter, typ ;)

KaiPon
2012-01-22 22:03
#3

Haha 'yosh' är ett uttryck jag använder som jag snappat upp från Tora från Alice Nine (ännu en grej jag fått från Alice9 Channel Oskyldig) XD Sen vet jag inte om det finns nån karaktär om heter Yosh, though. Skrattande

Sen innehåller ju cosplay inte bara från manga/anime heller. Alla förutom en (Maria från Boku wa Tomodachi ga Sukunai) är från live actions, och en (David Tennant som den tionde doktorn) är inte ens från en japansk serie av dom jag har på min cosplaylista. Tungan ute Samt att jag 'cosplayat' maya från LM.C på deras konsert 2010 Skrattande

Så mitt tips är att ta en karaktär du gillar, helt enkelt. Flört

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

AnnaMoonshadow
2012-01-23 11:43
#4

om du vill ha tips så kanske sidor som cosplay.com skulle vara till hjälp men grunden är ofta att man tar en karaktär från anime/manga/spel m.m. som man verkligen gillar. Så har du några karaktärer du är intresserad av?

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[yyoshistyle]
2012-01-23 22:39
#5

Jag är verkligen noob på det här med cosplay, men vill väldigt gärna lära mig mer! Även allmänt om Manga, Anime osv. Lånade hem en hel drös med mangaböcker från biblioteket för att få lite insparation. ^^

Men karaktärer är jag väldigt dålig på. Men spel är jag väl lite mer inne i. Kan man ta t.ex något från Nintendos alla underbar spel? Super Mario? Zelda? Funderade lite på prinsessan Zelda, men visste inte riktigt om sånt går bra o.O

KaiPon
2012-01-23 22:49
#6

#5 Sånt går helt utmärkt, det är ju trots allt cosplay. :)

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Annons:
[yyoshistyle]
2012-01-24 09:36
#7

Vad bra! Men är det väldigt vanligt? Är ju inte så kul om man kommer likadan som flera andra ;]

KaiPon
2012-01-24 09:56
#8

Tror inte det är så vanligt, men jag är ingen expert precis.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Onslow
2012-01-24 12:41
#9

#5 Säger som KaiPon, klart det är cosplay! :)

Zelda är nog inte helt ovanlig, men inte så vanlig heller. Det är nog svårt att få till en bra cosplay med hennes klänning och sådär, men lägger man ner mycket tid och tålamod tror jag man kan göra en fantastisk cosplay med henne!
Hade du tänk dig "orginalversionen" eller typ… Sheik (som jag älskar btw. xD)? Jag är inte en sucker för just Zelda-serien, men det finna väl alternativa versioner/kläder/whatever för henne?
Det tycker jag personligen är mer intressant om man vill "sticka ut". ^^,

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[yyoshistyle]
2012-01-24 21:58
#10

Orginalversionen är det tänkt :) Men jag har inte tänkt så mycket på hur svår den kommer bli, och tänker jag efter nu så är det nog ett för avancerat arbete med tanke på den tid som är kvar! Men då vet jag i alla fall vilket stuk man kan välja karaktär ifrån! Tack för alla svar föresten! :)

Onslow
2012-01-24 22:33
#11

Jag har för mig att reglerna på de flesta cosplaytävlingat i Sverige är att det ska vara från något producerat från Japan - rätta mig om jag har fel nu - typ anime, manga, spel, osv. 
Dock räknas det mesta som cosplay, som ju betyder "costume play". Man kan cosplaya till exempel en artist, en bokkaraktär eller varför inte en lolita? :)

Dock handlar ju cosplay mest om glädje, tror jag. Så länge man trivs och är glad spelar det ingen roll om cosplayen är perfekt gjord eller om man kanske inte har det där exakta utseendet - det är lugnt, liksom. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[PeterWem]
2012-01-26 09:29
#12

Var kommer det hållas en sådan cosplaytävling de närmsta veckorna?

Onslow
2012-01-26 09:40
#13

#12 Jag tror att det är främst på Konvent som tävlingar hålls, men ibland anordnas det lokala cosplayträffar. Det finns andra här inne som definitivt har mer koll på Konvent osv, du får kolla upp det. Google is your friend. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Annons:
AnnaMoonshadow
2012-01-27 21:30
#14

Största cosplaytävlingar som hålls i Sverige är under Uppcon och Närcon. Nästa Uppcon hålls i juni och Närcon kommer antagligen inträffa någon gång i augusti. Jag har btw sett en riktigt bra cosplay på Zelda från Uppcon:08, den sidan är för ävrigt bra om man bland annat vill kolla upp olika cosplays på olika Konvent här i Sverige.

#11 jag undrar inte om de ändrat reglerna lite? Eftersom de gjort om bland annat uppcon-tävlingen fungerar som kval till Euro Cosplay så går de efter deras regler, vilket innebär att man faktiskt får cosplaya allt möjligt, alltså inte bara från Japan. Dock finns det en underliggande, vad vi kan kalla "överrenskommelse" att det är främsta Japanska karaktärer/artister/m.m som man använder. Dycker du dock upp utklädd till tex musse pigg så får du i alla fall tävla på vissa ställen. Det som är viktigt är att läsa reglerna noga innan man anmäler sig.

En annan sak som brukar vara värt att tänka på är att göra så mycket av dräckten själv, då många tävlingar bannar "köpta" kostymer och en bra tävling bedömmer arbetet bakom/svårighetsgrad i större utstreckning än just "vem" man gör.

För att hitta lämpliga Konvent kan du kolla lite i vår länklista, då några förslag på "cons" ligger där, det brukar också gå att leta upp event på facebook och google. Hemsidorna brukar ofta nämna om en cosplaytävling kommer äga rum ^__^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[PeterWem]
2012-01-27 23:41
#15

Ok, kommer vara i Japan i ett år, så juni hinner jag inte med detta året. Ska ta en titt på länklistan.

[PeterWem]
2012-07-16 00:10
#16

Fann Cosplay i Japan. Helt klart värt de 120 kr.

Aily
2012-07-16 09:46
#17

#16 Underbara bilder. Skrattande

 

Upp till toppen
Annons: