Annons:
Etiketteranimemanga
Läst 2968 ggr
bea28
2011-03-30 21:35

Tips på Shounen-ai?

För att vara helt ärlig så har jag aldrig varit ett fan av shounen-ai eller Yaoi. Inte förräns igår, vill säga. Hehe.

 Slöläste en svensk serie där killen i huvudrollen och hans plågoande blir kära i varandra. Huvudrollsinnehavaren är känslig och lite av en tänkare, medan plågoanden tror att han är guds gåva till tjejerna och coolast i världen.

 Kärleken är inte pangbom utan mer subtil och växer fram med tiden. Kan väl tilläggas att det tar lååång tid innan "plågoanden" överhuvudtaget vill inse att han är förälskad ;)

Jag tänkte först, när jag insåg vilket håll det började gå åt, att jag inte alls skulle gilla det, men sen.. ja, jag gillade det, riktigt mycket faktiskt!

Nu undrar jag om ni här inne på Japan iFokus, som verkar vara mer insatta på shounen ai än vad jag är, om ni har något tips om en bra Shounen Ai manga som liknar det jag beskrev här ovanför. Innehåller den action också är det ett plus. ^_^

Annons:
[Tan-chan]
2011-03-30 22:34
#1

Junjo Romantica är så gulligt romantiskt att man lär smälta genom golvet. Också Gravitation är riktigt bra! Gravitation slog igenom STORT!

Junjo Romantica handlar om en kille, Misaki, som har lite väl dåliga betyg för att komma in på det universitet han vill. Hans bror gick i skolan tillsammans med en författare som var riktigt duktig på de ämnena Misaki måste läsa på för att klara intagningsproven, så Misakis brorsa ordnar så att hans vän kan hjälpa Misaki.

Usami heter mannen och är för tillfället hemligt kär i Misakis brorsa. Men när Misakis bror måste åka i väg på affärsresa flyttar Misaki in hos Usami en lite längre tid, och innan han ens är medveten om det har Usami plötsligt börjat intressera sig för honom istället. What should he do?!

Serien har ockå två andra berättelser om två andra par som är knytna till varandra.

Gravitation handlar om en ung kille, Shuichi, som vill bli världskänd sångare. Han skriver sina låtar själv och hans kompis Hiro hjälper honom - de är en duo och kallar sig Bad Luck. En kväll får Shuichi riktigt hård kritik från en okänd man som läste igenom hans låttext av misstag. Misaki kan inte släppa det och försöker leta upp mannen för att tvinga ur honom ett förlåt - men det visar sig vara en väligt berömd författare - Yuki. Saker och ting händer, och de är så omaka par som det bara går att bli. Men ändå kan de inte låta bli varandra…

Båda serierna är riktigt humoristiska men också härligt romantiska. Det var Gravitation som drog mig in i shonen-ai/yaoi-träsket. Och Junjo Romantica was the final blow. xD

bea28
2011-03-30 22:41
#2

Tack Tan-Chan för två fina tips! De kollas upp direkt ^_^

Men jag måste bara undra en sak, hette inte huvudpersonen i Gravitation Shuichi? Det står nämligen Misaki istället lite längre ner i stycket ;)

Jag hoppas verkligen att jag fastnar. Det var längesen jag fastnade för något, och det är underbart härligt att vara totalt beroende av en serie i några veckor. Typ den bästa känslan som finns. :D

Liss
2011-03-30 23:02
#3

#2 Haha, Misaki är från Junjo Romantica fortfarande. Tror Tan vart lite snurr ;)

Jag måste ju få fråga vad det är du själv har läst för någon, om denna plågoande? ^^

Och sen har jag ju själv så¨många jag älskar att det blir kaos i hjärnan.

Jag tipsar dock om att gå in på www.mangafox.com till exempel. - gå in på Manga directory - vidare till opion och välja shounen-ai .. så kan man gå efter vilka som har mest rating etc. Så kan man kolla lite själv. För det är svårt att ge tips när du kanske gillar något helt annan handling än en själv :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-03-30 23:15
#4

#2: Som #3 säger så råkade jag snurra till det lite. Huvudpersonen i Junjo heter Misaki, och i Gravitation Shuichi. xD

Jag var totalbesatt i Gravitation och Junjo Romantica. Det finns en animeserie till båda mangorna också som jag tycker du ska titta på. xD

Fast Gravitation mangan är KÄRLEK!

bea28
2011-03-30 23:17
#5

#3 Tänkte väl! ;)

 Hehehehe, det är nästan lite pinsamt faktiskt.. men hittade några gamla KP-tidningar när jag städade, och eftersom att jag helst gör en massa annat än just städa, så började jag läsa i dom. I slutet av varje tidning finns en serie, Blackmossen Boys heter den, och jag blev så nyfiken på hur den skulle sluta, så jag läste alla publicerade delar (finns på nätet) på en kväll! Haha!

Men det finns ju så måååånga olika serier! Ska man hitta någon bra måste man antingen ha lite tur, eller få bra tips :) Annars tar det ju liksom evigheter att leta igenom alla dessa sökresultat man får upp. Sen tycker jag också att det är så svårt att veta om en Manga är bra. Ibland kan jag ge upp innan jag ens läst första kapitlet, trots att den kanske utvecklas senare. Det är då man behöver lite uppmuntran av andra för att läsa vidare ^^ ( ett exempel är Death Note. Såg första avsnittet och blev jätteuttråkad. Sen blev jag intresserad igen när en kompis tipsade om den. Jag skippade första avsnittet, men forsatte att se resten av avsnitten. Tur var väl det, för Death Note är den bästa animen jag sett! :D)

Lite i motsats till vad jag skrev här ovanför, så lyckades jag faktiskt med att hitta en bra Manga nyss. Grymt snyggt ritad, maffia-action (vilket jag gillar!) och  romans. Okej, inte så mycket romans än, men det blri nog mer. Tyvärr är bara 5 kapitel uppladdade på mangafox D:

bea28
2011-03-30 23:22
#6

#4 Det blri ett projekt efter mangan i så fall, brukar se animen när jag får abstinens på mangan, haha :3 Kan inte se för många avsnitt heller på en gång, mitt bredband har en gräns på 20 GB nedladdat/ månad.. Överskrider man den går internet i snigelfart.

Annons:
tesushie
2011-04-02 13:16
#7

bea28 vad hette den svenska serien som du läste ?

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

bea28
2011-04-02 14:34
#8

#7 Bleckmossen Boys. står i inlägg #5 ;)

Liss
2011-04-02 20:08
#10

Jag tipsar om allt som Yoneda Kou har skrivit btw.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

bea28
2011-04-06 21:36
#11

#10.

Åh.

Tack för tipse!

[Angel88]
2011-04-07 12:12
#12

http://www.mangaupdates.com/authors.html?id=6374

e länk för Yoneda Kou serier..

kuusou
2011-04-07 14:43
#13

Några som jag tycker är söt så är det Cafe Latte Rhapsody och Brothers Battle Skrattande

http://minihingstar.n.nu

Annons:
tesushie
2011-04-08 19:45
#14

0_0 jag har läst lite av den men inte visste jag att det var en Shounen Ai serie. serien kyo kara maoh är både rolig och inehåller action men jag skulle rekomendera att se animen först gakuen heaven ,gravtation är också bra.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Ikajo
2011-11-06 16:09
#15

Komatta toki ni ha hoshi ni kike!

Ett måste för Shounen Ai älskare!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: