Annons:
Etikettövrigt
Läst 920 ggr
[Ai-chan]
2011-03-07 10:21

J-folk & otaku

Är jag den enda med känsla om att dom flesta otaku och j-folk tävlar om vem som ska veta bäst? och som är störst och bäst? Tycker det är rätt så ofta man stöter på sånt folk med näsan i vädret bland j-folken och otaku. Tråkigt nog. Och den som inte kan så mycket så ser man ned på den människan.
Tyvärr så har även några utav mina otaku vänner blivit det. :( Från att vara "vanlig" till en som har näsan i vädret.
Har lite svårt för sånt folk. :/ Och är lite irriterande att det är så många i j-världen som är så. Vare sig ungdomar och som vuxna.

Annons:
[Tan-chan]
2011-03-07 11:04
#1

Har aldrig mött på sådant folk så jag ska inte uttala mig. Men det skulle inte förvåna mig om det är så som du säger. Det är trots allt Sverige vi talar om, och där ska det vara att "jag är stört, vackrast och bäst medan du krälar i skit" typ.

Liss
2011-03-07 15:12
#2

Ja, som sagt.. det är sverige, i sverige tävlar man om allt. Därför är det tur att man inte är helsvensk ^^

#1 Men vadå, märkte du inte de när du var här.. jag visste ju ALLT ;D

Men man får helt enkelt ignorera och skita i det. Vi vet olika bra om olika saker, inom olika genrer etc. Och ärligt talat ger jag blanka fan i ifall någon råkar veta lite mer.
Det man är intresserad av, lär man sig mycket om.. och utöver det tänker jag inte alls på ifall någon vet mer om det ^^ Spelar roll.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-03-07 17:22
#3

#2: Ja, men när såg jag ner på dig? xD

Jag tror Ai-chan syftar på folk som ser ner på andra när de inte vet saker. Eller ja, hon skriver det till och med. xD

Det är okej att inte veta saker om vissa ämnen. Ingen kan allting liksom. Då får man visa varandra och lära istället. Men att se ner på andra är att bara vara en dålig människa.

Liss
2011-03-07 23:13
#4

#3 Jo, jag förstod vad Ai-chan menade ;)

Indeed.

Men jag har inte märkt av något sådant speciellt mycket. Det är väl japanskan då, om något. Att vissa "tävlar" om hur mycket japanska dem kan. Vilket är så larvigt. Det är ett språk som alla andra, som man lär sig med tiden - om man nu vill det.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-03-08 09:43
#5

#4: Precis! Men jag tror också att mycket beror på hur man möter folk själv. Har varit med om det många gånger att folk är wannabes och låtsas att de vet någonting som man själv faktiskt kan mer om, och då blir jag irriterad och kan fräsa till när de tror sig vara så "coola" som kan det där - när de egentligen inte gör det. Det är bara för att försöka göra sig intressant på något vis, tror jag, så att man inte slutar snacka med dem eller något.

Just be yourself dammit!

somace
2011-03-10 14:29
#6

Jo, men vet du vad. Jag tycker jag stöter på sådana människor lite överallt, speciellt i plugget, och inte bara bland otakus. Men jag bryr mig inte så mycket såvida det inte går helt överstyr och personen i fråga börjar bli otrevlig :) Jag lär mig sånt jag tycker är intressant, så lätt är det.

Jag håller helt med #3 om att folk som ser ner på andra egentligen är ganska dåliga människor själva och kanske har problem med självkänslan osv och därför måste hävda sig genom att trycka ner andra. Så det är bara att tycka synd om dem egentligen :)

Annons:
[Tan-chan]
2011-03-10 14:34
#7

#6: Precis! Jag har inte upplevt heller att det är just bland otakus som detta är vanligt. Så är det överallt. Om man inte har en touchscreen mobil så anses man vara korkad. Jag har ingen touch och har mött det många gånger från folk som just har det. Men det är ju dem det är fel på för att de anser att det är prylen som sätter värdet på människan. Ganska sjukt att tänka så…

somace
2011-03-10 14:41
#8

#7 Herregud, jag har också råkat ut för lite höjda ögonbryn här och där för att jag inte har en touch utan en gammal Nokia och jag blir lika förvånad varenda gång. Jag förstår inte ens hur man orkar lägga märke till vad andra männiksor har för mobiler!! :P Haha, jag har så mycket annat roligt att tänka på så jag bryr mig verkligen inte om sånt! Men visst är det sjukt att det är så himla viktigt för en del människor…

Azmaria
2011-03-10 15:01
#9

#8 YAY Nokia! wohoo. ;)

måsta hålla med där oxo -.- fast som #6 skrev så syns det rätt ofta i skolan mer tycker jag.

Jo visst har jag märkt på konserter att vissa börjar typ skryta om hur mycket de vet om artisterna och kollar snett på dem som kanske inte är så insatta men är endå på konserten för intressets skull. det är ganska irriterande tycker jag och onödigt. -.-'

well, de e bara ti ignorera såna typer.

Make Pasta not War, Vee~

Liss
2011-03-10 15:04
#10

Jag blir tvärtom jätte glad när jag träffar folk med samma intresse. Jag sätter mig inte då och pratar om allt jag kan och hur mycket bättre jag skulle veta om något än dem. Utan snarare åt andra hållet, lära och lyssna vad dem tycker och tänker.

Träffade en tjej i skolan förra veckan, på engelskan. Vi intervjuvade varandra och jag berättade att jag är intresserad av Anime. Hon blev liksom "men åh jag med!" och då kom vi närmare varandra på ett plan vi båda är intresserade utav liksom.
Hon ritade mycket Manga, och jag pushade på henne att göra serier för att vi behöver mer i Sverige.
Jag såg ingen mening i att typ vräka ur mig att jag med är duktig på att rita. Utan nu var det hennes moment liksom. Jag tänker inte tävla om mina egna egenskaper.

Och det där med prylar (mobiler) är ju bara absurt. Jag har touch och vill inte ha något annat, för att jag trivs med det. Jag tittar inte ens på andras telefoner heller. ^^

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-03-10 15:33
#11

#10: Ja, man ska ju lyssna på folk. Dock kan jag inte hantera människor som just försöker göra det till en tävling och låtsas veta mer än de gör. Eller sedan sådana wannabes.

Liksom jag: "När jag öppnade datorn såg jag vad som var problemet. Den där IDE-kabeln satt åt fel håll, och till råga på allt så hade också kondingarna svällt på moderkortet och en hade börjat läcka! Jag förstår inte hur folk kan göra sådana missar och inte ser dem om man arbetar i en datorverkstad."
Den andra: "Ja, jag vet vad du menar! Har också fått öppna datorn och kolla om något är fel i den en gång när skärmen började blinka och sedan gick sönder. Då såg jag också att något var fel på mina kondingar."
Jag: "…? Öh… Vet du vad kondingar och IDE-kablar är?"
Den andra: "Datorkomponenter såklart."
Jag: "Jo, men vet du vad de är till för?"
Den andra: "Öh… Um… … Nä…"
Jag: "För de påverkar inte din skärm alls… Och kondingar sväller inte på nya datorer som din…"

När jag hade denna diskussion med en tjej så utgav hon sig för att veta om datorer, och jag började direkt misstänka att hon inte gjorde det när hon talade om att skärmen hade gått sönder när vi talade om andra komponenter som inte har med skärmen i sig att göra. Jag blir galen på sådana och tappar intresset med en gång. Pinsamma människor! (=_=)

Liss
2011-03-10 15:54
#12

Haha. Jag brukar inte vilja dumförklara folk heller. Sitter inte och gottar mig i att någon skulle vara sämre än mig själv. Men när dem uppenbart försöker vara "bättre" än vad dem är, så som wannabes, så blir det bara fel och pinsamt.

Det är ju skit bra att vi kan olika mycket i olika saker. Då kan vi sammarbeta och hjälpa varandra i stället.

Som med att sy/fixa cosplay. Jag frågar jätte gärna hur många frågor som helst, till stackars lilla Tan-chan. :D

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-03-10 16:01
#13

Btw, den datorn jag talar om i #11 brann upp i slutändan. Bokstavligen. xD Fast som tur var, var den ju inte min. xD

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Tan-chan]
2011-03-10 16:06
#15

#12: Haha ja, men dessa slags människor bjuder på det. Det är som att de skriker om att man ska dumförklara dem. LOL! Pinsamma är de i vilket fall som helst.

Och du får fråga hur många frågor du vill, det vet du, Tårtsmulan. xD

[Tan-chan]
2011-03-10 16:09
#16

Men vad fasen har hänt med denna tråd! Allt det ni och jag skriver försvinner ju. Ser ingenting mer än #11. Men jag svarade nyss på #12. LOL!

[Tan-chan]
2011-03-10 16:09
#17

Nu dök mina svar upp, men de var borttagna av någon konstig anledning. LOL! Skriver in det igen då:

#12: Haha ja, men dessa slags människor bjuder på det. Det är som att de skriker om att man ska dumförklara dem. LOL! Pinsamma är de i vilket fall som helst.

Och du får fråga hur många frågor du vill, det vet du, Tårtsmulan. xD

Liss
2011-03-10 16:24
#18

Varför försvann mitt inlägg för :ccc

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-03-10 16:45
#19

#18: Mina inlägg försvinner också. Och alla andras med. LOL!

Liss
2011-03-10 21:29
#20

NUU ser jag det igen ^^ Såg inget mer än inlägg #11 heller xD

Men bra att jag får fråga ;) haha. Vad har man annars vänner till, om inte för att ge och ta.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
[Tan-chan]
2011-03-10 21:44
#21

Nu vet jag att någon har skrivit något i denna tråd, men jag kan inte se det. LOL! xD

Upp till toppen
Annons: