Annons:
Etiketteranimemanga
Läst 3639 ggr
ParaKiss
2008-12-12 17:47

Tipsa anime

Här kan ni tipsa varann om Anime serier/filmr :D

Annons:
Emmell
2008-12-26 06:13
#1

Kan väl tipsa om Kakurenbo (Kurragömma), som kanske är lite udda. Tror den kom ut 2005 (i Japan), minns att den gick på svensk tv för ett år sen eller två. Den är lite speciell tycker jag, inte det bästa jag sett direkt, men den kändes ändå sevärd.

ParaKiss
2009-01-17 11:15
#2

Jag tipsar om animen (och live action serien för den delen) utav Hana Yori Dango! :D

nyappy1
2009-01-20 19:29
#3

Jag tipsar om Naruto ^^

så rolig e den Skrattande har nån sett den??

ParaKiss
2009-01-20 19:33
#4

#3 Jag har sett första delen. Dock inte shippuden ännu ^^

[Tan-chan]
2009-01-20 19:45
#5

#3: Naruto… I … hate … Naruto. Mest för att jag somnade efter ungefär 13 avsnitt. Jag försökte ge den en chans 3 hela gånger för att förstå varför den är så populär, men lyckades somna varje gång. Haha!

ParaKiss
2009-01-20 20:04
#6

#5 Nog så är Naruto överskattad. Men tycker den blir bättre längre fram i serien. Typ när allt börjar :P me äventyren o de. Jag gillar musiken, effekterna osso Neiji & Gaara ^^

Annons:
nyappy1
2009-01-20 22:33
#7

#6

eller hur e Gaara cool ^^

Musiken e också bra Glad

nyappy1
2009-01-20 22:35
#8

#6 

oj glömde fråga vilket avsnitt blir sasuke ond????

Min kompis spoila för mig -_-'    taskigt xD

ParaKiss
2009-01-20 23:17
#9

#7 japp =) love him. plus att Akira Ishida är röster. Så det är inte minus =)

#8 Det rä några år sedan som jag kollade på det ^^ så jag vet inte :P

CaithSith
2009-01-25 14:34
#10

Fullmetal Alchemist är bra. Den är så mysig.

Alla filmer jag sett hittils från Studio ghibli har också varit bra, det är så gullig stämning(Kikis delivery service, princess monoke, totoro, laputa - castle in the sky, spirited away osv)

ShaSha
2009-01-27 01:58
#11

Några jag tipsar om är Trinity Blood, Hellsing, Vandread, Get Backers, Vampire knight, Gun X Sword, ..å det bästa är att hur olika smak man har så hittar man något man tycker om =D

www.animecka.se  hjälper mig att hålla koll på mina avsnitt och vilka jag planerar att se, det lönar sig att bli medlem där me =)

[LucyInTheSky]
2009-01-29 22:12
#12

Ranma! XD Jag gillar honom/henne.. =)

[Tan-chan]
2009-03-19 22:22
#13

Jag måste tipsa om några nysedda animeserier som garanterat har fått kultstatus hos mig (dvs att dessa animes kommer vara några som jag kommer återkomma till flera gånger):

Annons:
Emmell
2009-03-20 00:46
#14

#13, Nabari är jättebra som Manga också!:) Tror inte du blir besviken.

[Tan-chan]
2009-03-20 10:59
#15

#14: Ah! Toppen! Längtar tills maj då jag får köpt den första volymen! (^0^)

DarkAnge1
2009-03-21 20:21
#16

Jag tycker KKM (Kyou Kara Maou) är jätte bra så jag tipsar om den ^^

#3 Jag har sätt alla episoder förutom kanske de 7 nyaste episoderna ^^

ParaKiss
2009-03-27 11:04
#17

Dessa Anime har nog dom flesta sett. Men för dom som inte har sett dem så tipsar jag om dom. Jag själv tycker dom är bra allafall =) Även några som redan har blivit tipsade, men men…

Escaflowne
Saiyuki
Toward the terra
InuYasha
vampire princess Miyu
Howl's Moving Castle
Ouran High School Host Club
The Rose of Versailles
Paradise Kiss
My Wife is a High School Girl
Gravitation
Witch Hunter Robin
Ghost Hunt
Kodomo No Omocha
Kyou Kara Maou
I My Me Strawberry eggs
Black Blood Brothers
Tactics
Gankutsuou
The Girl Who Leapt Through Time
Lovely complex
Prince of tennis
Death Note
Nana
Hana Yori Dango
Onii-sama E…
Beck
Daddy Long Legs
Rurouni Kenshin

Kan lägga upp mera info om dom sedan. Så länge så får ni kolla in på:  http://animenewsnetwork.com/ :D

Catta89
2009-03-27 12:30
#18

#17 Jag kollar mycket på Anime men har inte kollar på någon av dem du skrev ^^

ParaKiss
2009-03-27 12:37
#19

#18 Då har du missat en del bra =) Ropå vad för typ av gener o sånt du gillar på Anime ^^

Catta89
2009-03-27 12:57
#20

#19 det är lite olika =) Kan ju skriva några jag kollat/följer på så du ser på ett ungefär :)

  • Vampire knight + Guilty
  • Naruto
  • Naruto shippuuden
  • One piece
  • Bleach
  • School rumble
  • Fruits basket = Älskar både anime+ mangan <3
  • Kenichi
  • Ikki Tousen alla säsongerna
  • Clannad
  • Clannad after story
  • KuroShitsuji
  • Berserk
  • Devil may dry
  • Maris + Holic
  • Elfen Lied
  • To Aru Majutsu no index
  • Zoku Natsume Yuujinchou

Det är dom jag kan komma på just nu men det är fler, det vet jag ^^, 
Så det är en ganska salig blandning jag kollar på hehe =)

Annons:
ParaKiss
2009-03-27 13:05
#21

Testa o kolla på Toward the terra =) Den tror jag dom flesta kan tycka om vare sig vad man gillar för gener.

"Genres: drama, psychological, science fiction
Themes: Bishounen, Esp Powers, Space"

Läs mera här: http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=7510

ParaKiss
2009-03-27 13:09
#22

Å. Glömde. Witch Hunter Robin tipsar jag stort om å!

"Genres: drama, mystery, supernatural
Themes: Polic"
[http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=913

](http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=913)

Även Black Blood brother: http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=6449

"Genres: action, adventure, comedy, drama, fantasy, supernatural
Themes: vampires"

Såg ut som att du gillade en del fantasy (vampyrer, krafter, osv) o sånt =)

Catta89
2009-03-27 13:30
#23

Jo, detär la det o schoold days och triangeldrama, haha älskar sånna komedier där man bara kan sitta och asgarva sig egenom en hel serie för det är värsta kärleksproblemen som school rumble fast gillade inte slutet men det va kul ändå =)

Men ska ta och ta en titt på dom du skrev när jag kollat klart på kenichi som jag tittar på just nu =)

[Tan-chan]
2009-03-27 17:22
#24

#23: Kan ju tipsa om Nabari no Ou och Chrono Crusade.

Tror du skulle gilla dem när jag kollar på din lista. Båda är roliga och samtidigt spännande. Den sistnämnda storbölade jag till. Haha! (^_~)

Båda är toppenserier som kommer ingå i min DVD-samling snart! Chrono Crusade är redan beställd. Väntar på att Nabari no Ou-boxen ska släppas av FUNimation. Sen ska den bli min! Mwaha! (^0^)

Catta89
2009-03-27 18:06
#25

#24 Okej, de låter bra =)

Catta89
2009-03-29 01:59
#26

Har ni något tips på nån hemsida där man kan beställa hela animé boxar hyfsat billigt? :) Ginza vet jag har ett par stycken serier jag tycker om till bra pris, men skulle vilja veta en sida som har mycket större utbud om ni förstår ^^,

ParaKiss
2009-03-29 11:57
#27

Tradera =) Finns en del där tycker jag :D

Annons:
ParaKiss
2009-03-29 11:58
#28

Och sen så har du ju även SF: http://www.sfbok.se/

Catta89
2009-03-29 14:32
#29

Okej tack :) Brukar inte kolla på tradera så ofta men kan juh kolla läget =)

Emmell
2009-03-29 14:43
#30

En liten varning bara: det säljs mängder av bootlegs på tradera, så var försiktig när hela animeboxar blir för billiga…

Catta89
2009-03-29 14:52
#31

Okej, då vet jag de.. Ska ha lite koll efter det då !

CaithSith
2009-03-29 15:41
#32

Webhallen och cdon kanske?

Själv skulle jag inte köpt Anime från tradera

Emmell
2009-03-29 15:46
#33

#32, Inget fel på tradera, det finns människor som säljer officiella releaser där med.

[Tan-chan]
2009-03-29 15:59
#34

Om det står att regionen är 0 eller "all regions/alla regioner" så ska man inte köpa dem. Men däremot om det står en exakt region så är de okej att köpa. Brukar oftast vara region 4 och 2 om jag minns rätt.

Så passa er för region 0! De är oftast tillverkade på svarta marknaden.

Annons:
Emmell
2009-03-29 16:04
#35

Precis! Och utöver det tan-chan skrev:

Passa er för Anime som är subbade på engelska och kinesiska! Dessa DVDer är ofta (för att inte säga alltid!) översatta från japanska till kinesiska och sen från kinesiska till engelska. Med resultatet att översättningen knappt går att förstå, stora bitar av handlingen försvinner, dialogerna blir knäppa…

….Och ja, jag har råkat få hem en bootleg en gång. =_=

[Tan-chan]
2009-03-29 16:38
#36

#35: Är inte oftast de animes som är subbade i engelska och kinesiska region 0? Själv har jag inte mött på en enda Anime som är subbad i engelska och kinesiska som är i någon annan region än 0.

Emmell
2009-03-29 16:51
#37

Det stämmer säkert! Har inte kollat så noga to be honest, men japanerna själv subbar väl väldigt sällan till kinesiska, så det låter ju logiskt som du säger. ^o^

[Tan-chan]
2009-03-29 17:00
#38

Måste bara peta in en rolig översättning de har gjort av Yu-Gi-Oh! DM-serien som översattes från japanska till kinesiska, och sedan till engelska.

Yugi heter inte "Yugi", utan han heter "Game".
Kaiba heter ibland "Seahorse", och Anzu kallas för någon slags frukt som jag inte minns namnet på nu. Haha! (^0^)

Man har fått sig många skratt av att titta på den subbade versionen. Tyvärr den enda subbade versionen också som finns att ladda ner. (=_=) Men har hört att några sub-teams ska sätta igång med att subba hela serien med hög video- och audiokvalité! Yaaay!

Catta89
2009-03-29 17:15
#39

http://www.tradera.com/Ikki-tousen-Battle-Vixens-Oklippt-All-Sasong-1-2-3-auktion_88346148

Det är en säljare som har massa ute på tradera nu, men det står att dom inte säljer bootlegs o sånt men det är region 0 så är det bara skitsnack från deras sida eller vadå? :/

[Tan-chan]
2009-03-29 18:24
#40

Ja, för mig ser det ut som att det är skitsnack från deras sida. Om det är region 0 så betyder det att den inte är officiellt och lagligt licenserad.

Som ett exemel har vi Rurouni Kenshin som är officiellt och lagligt licenserad av Madman Entertainment. Då är den licenserad i en viss kontinent, och beroende på vad det är för kontinent har den också en regionkodning för att skydda materialet då de släpper dem under olika tidpunkter i olika kontinenter. Detta för att bolagen ska kunna kontrollera släpp och material som har med en produkt att göra.

Rurouni Kenshin har regionkodningen 4, och det indikerar på att regionkodningen gäller i Australien och Sydamerika. Då är en regionkodning angiven. Så länge regionkodningen är allt annat än 0 eller "All" kan du vara 100% säker att det är en original-DVD och att det är en laglig och officiell produkt från ett företag.

Men om man ska köpa en DVD-film på till exempel region 1 vilket gäller i USA, så måste man kontrollera att DVD-spelaren klarar av den regionen. Nu för tiden brukar DVD-spelare vara regionsfria, det vill säga att de klarar av alla regionkodningar.

NTSC och PAL (i sällsynta fall SECAM) brukar också vara angivna på dvd:n, och detta indikerar också på att den är släppt i en viss del av världen.

Kort och gott: Om du läser på ett fodral där du ser att de anger regionkod och NTSC eller PAL, kan du vara säker på att det är ett företag som officiellt har släppt DVD-skivan och skyddar sitt material med dessa kodningar. (^_~)

[Tan-chan]
2009-03-29 18:35
#41

Och ska också tillägga att även om det står att DVD-skivorna med region 0 är licenserade och liknande så luras antagligen säljaren av hologramstickern, eller så försöker de lura kunderna. Det är inte svårt att tillverka en hologramsticker och påstå att det är äkta vara.

Dessutom har inte en enda box som jag har köpt haft någon sticker på sig, och de är officiella utgåvor av australienska och amerikanska bolag. Så kontrollera gärna vad det är för företag som har släppt boxen med den påstådda stickern, och på så sätt se om det är äkta.

Det värsta som kan hända när man köper region 0 kan vara att texten är osammanhängande, fattas översättning på vissa ställen, och att översättningen är åt skogen (så som jag nämnde ovan i inlägget #38).

Jag rekomenderar helt enkelt att du köper boxarna från SF-bok, och om de inte har den inne så be dem beställa in den. I andra fall finns ju Discshop och Ginza, men där brukar de ibland vara dyrare och boxarna klumpigare. Jag köpte Kenshin-boxarna från Discshop och de är gigantiska och otympliga. (=_=) Hade velat ha dem i en slim-box edition…

Annons:
[Tan-chan]
2009-03-29 18:39
#42

Kolla också på säljarens sida och se alla negativa kommentarer. Det är också ett tips om man vill köpa från Tradera. De flesta kommentarer handlar om dålig video-, översättnings- och audio-kvalité på region 0 dvd. (^_~)

ParaKiss
2009-03-29 18:48
#43

Kan föreslå om att starta en ny tråd kanske om vart man köper Anime =)

och sedan detta med att köpa ifrån tradera o sånt ^^

[Tan-chan]
2009-03-29 19:09
#44

Jo sant, en artikel också kanske vore bra?

Catta89
2009-03-29 19:15
#45

Okej, tack för informationen :)
Låter som en bra idé att ha en tråd om vart man kan köpa animé och bra och dåliga erfarenheter man fått när man beställt med kasnke? :)

stalgren
2009-04-05 12:31
#46

mina favosar:

code greass sess1å2

cowboybebop 1å2

escaflowne

my otome å alla serier runt den

totoro,laputa,porococoroso…ja nästan alla från chibli studion

devilman

Pumpkin Scissors

Macross å de flästa runt den med

oj jag slutar där det finns många fler men jag kan nog hålla på längge dåFlört

[Tan-chan]
2009-04-05 20:09
#47

#46: Oh, ja! Code Geass är totalt underbar! Köper Limited Edition-boxarna allt eftersom de kommer ut. Finns bara en ute just nu senast jag kollade dock, men de andra ska jag ha med! (^0^) Den är gött bra dubbad också! De flesta animes brukar vara dåligt dubbade, men Code Geass är faktiskt görbra dubbad. Så som X TV med. Hehe! (^_~)

Däremot Gravitation och Yami no Matsuei är bara pinsamma när det kommer till dubbning. Två av de allra värsta jag hört. (=_=)

altrheio
2009-07-14 01:09
#48

10#

* FullmetallAlchemist

Jag tipsar om samma serie. Jag kan titta om avsnitten hur många gånger som helst. Jag tycker verkligen att det är en sevärd serie.  Tungan ute

Annons:
CAFEKKO
2009-07-16 22:50
#49

NANA

Vampire knight

Vampire knight guilty

Death note

Kuroshitsuji

Är jättebra animeserier som man blir fast i redan i första vasnittet :D värt att kolla in ;3

Azmaria
2009-07-19 23:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Saiyuki kan jag tipsa.

Handlar om fyra personer(Sanzo, en präst, Gojyo, en halv demon, Goku, en "monkey  king" eller Seiten Taisei och Hakkai, en människa som har blivit en demon) som har fått till uppdrag att resa till västra indien för att ta reda på vad som har orsakt minus vågen i Sangri-la landet som driver alla youkai(demon) galna. På vägen möter de faror som hindrar dem på resan västerut.

det var i ett ungefär om vad den handlar om, vill ni läsa detaljer så får ni fara till wikipedia.  

en annan Anime jag kan tipsa om e Soul Eater. en riktigt rolig Anime :) vill ni veta om den så får ni fa ti wiki oxå för ja orkar int berätta om handlingen :P (är lite lat idag xD )

Make Pasta not War, Vee~

AnnaMoonshadow
2011-11-14 22:34
#51

okej gänget, jag behöver något nytt att kolla på. Det behöver inte vara en Anime eller komma från Japan men jag känner att jag behöver nått nytt att glo på.

Jag är ett stort fan av Shojo, smut och romance när det kommer till Anime och Manga och det är något i denna stil jag letar efter nu. Vill ha något roligt och mysigt, så inget för allvarligt här xD

tipsa tipsa tipsa!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

TokyoWings
2011-11-15 07:13
#52

Jag har för tillfället fastnat för Fairy Tail <3 Testa den^^ Så långt från allvarligt du kan komma typ xD

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

AnnaMoonshadow
2011-11-15 16:21
#53

det ska jag göra ;)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: