Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 5516 ggr
ParaKiss
12/12/08, 5:58 PM

Plugga japanska

Pluggar du japanska? Har du kanske tillomed vart till Japan o pluggat? Berätta lite=)

Annons:
Tina-A
12/15/08, 8:49 AM
#1

Jag pluggar japanska hemma. Ska försöka göra det mer regelbundet än förut och sitta i alla fall 40 minuter om dagen (om jag hinner..!). Hoppas att de börjar flyta på sen ;)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

TriciaJohansson
1/11/09, 9:53 PM
#2

Jag "pluggar" oxå hemma, dock blir det ganska sällan nu för tiden, eftersom jag går i skolan, och det kräver mycket tid. Håller på och lär mig japansk skrift Kata Kana och Hiragana.

ParaKiss
1/13/09, 9:56 PM
#3

Vilka inlärningssätt använder ni? =)

Emmell
1/13/09, 11:05 PM
#4

Jag pluggar hemma på egen hand. Mina första ord på japanska lärde jag mig för typ tre år sen eller så, fast sen dess har jag väl läst kanske fem timmar, all tid sammanlagd, så jag kan inte särskilt mycket. Jag älskar språk, men är inte så ambitiös av mig. :)

Behärskar kana och en del Kanji, kan läsa bättre än jag skriver själv. Men just nu tänkte jag börja fokusera på verb och verbändelser, hittade en så bra bok här för ett tag sen.

#3 Hur menar du, inlärningssätt?

ParaKiss
1/17/09, 11:37 AM
#5

Ha inlärningssätt ^^ Hur ni pluggar in språket typ :P

TriciaJohansson
1/18/09, 9:26 PM
#6

Nu utgår jag bara från mig själv, men när jag ska lära mig japansk skrift så skriver jag det om och om igen på ett papper tills det fastnar. Sedan väntar jag några minuter, och försöker skriva de igen och ser om jag fortfarande kommer ihåg. Sedan väntar jag några timmar, och försöker sedan igen försöka se om jag kommer ihåg xD

Annons:
Emmell
1/19/09, 1:01 PM
#7

Jag har aldrig funderat på inlärningsmetoder, jag bara "gör".

Men qui scribit bis legit liksom. (Den som skriver läser två gånger.) Jag läser, skriver, och upprepar, upprepar, upprepar.

TriciaJohansson
7/31/09, 12:52 AM
#8

Jag har en riktig lärobok och har även beställt en cd som tillhör boken för att klara av att uttala rätt.

redblood
8/16/09, 2:47 AM
#9

just nu pluggar jag själv hemma..men har valt japanska som språk på gymnaset så nu kommrt jagsnart lära mig i skolan Skrattandehoppas det är bra lärare ^^ just nu lär jag mig genom att se på Anime och försöka lyssna noga .. sen har ja hittat en sida där man kan lära sig ord också ^^
och har skrivit ner Hiragana tecknen o håller på o försöker lära mig dom någorlunda xD

[Tan-chan]
8/16/09, 1:31 PM
#10

#9: Nä! Det där är sååå fusk! Japanska på gymnasiet! Det hade inte vi när jag gick på gymnasiet för 2 år sedan. Vi nästan krälade som maskar vid rektorns fötter så att vi kunde få japanska på gymnasiet, men nej det fick vi inte! (T_T)

Tölpen sade att man skulle vara minst 12 sökande, och vi var 16 (!!!), och ändå fick vi det inte. (T_T) *Upprörd*

Jag pluggade ju japanska på Folkuniversitetet här i Trollhättan för 3 år sedan eller något. Har två böcker där man ska lära sig japanska också. Men jag lär mig nog mest genom att lyssna på Drama CD till de Manga som jag tycker om och har läst (Oftast yaoi). Just nu vid dagsläget förstår jag typ 75% av allt de säger på Okane Ga Nai Drama CD 1-4. (^0^)

redblood
8/16/09, 2:33 PM
#11

hahaha jaa jag har tur att just det gymnasiet har japanska :) ingen utav mina andra polares gymnasium har det… xD

[Tan-chan]
8/16/09, 4:16 PM
#12

#11: Du ska känna dig lyckligt lottad. (^_~)

redblood
8/16/09, 4:17 PM
#13

Jao de gör ja också xD hahah får hoppas de e bra lärare också :)

Annons:
[Tan-chan]
8/16/09, 5:01 PM
#14

#13: Håller tummarna för att det är det. (^_~)

aida97
8/17/09, 7:20 PM
#15

jag ''pluggar'' på ett roligt sätt  typ ja kollar på många serier o skriver  ner massa ord som jag läser ungefär 10 gånger i veckan så brukar jag lära mig att använda orden tilll rätt tillfällen X) så jag har lärt mig rätt mykke

[VictoriaR]
8/18/09, 7:05 PM
#16

Jag är 80% säker på att jag ska få börja på japanska nu i höst.Vi har en fritidsledare som är Japan i skolan,han har hemspråk (japanska) med min klasskompis.

Jag och mina kompisar kanske ska få var med på hans lektioner och lära oss lite grunder i alla fall^^

Om det inte går så ska vi börja på en kurs i japanska för undgdomar på medborgarskolan i Stockholm,tror det var där ialfx)

Daenerys
9/4/09, 6:17 PM
#17

Jag pluggar japanska i skolan. Min lärare heter kiyomi och är äkta japanska. Hon har dock lite problem med att säga mitt namn eftersom det innehålller L.

Hon jobbar i ett fasligt högt tempo. På sex månader skulle vi kunna ALLA Hiragana och Katakana plus så är hon bra på att krossa all denna fejk japanska som vissa har lärt sig på nätet. DVS japanska som antingen är ganska ohövlig eller talspråkig.

Jag har fortfarande lite problem med småorden men annars går det bra.

redblood
9/4/09, 9:43 PM
#18

nu har jag börjat plugga japanska i skolan :) min lärare är jäätte bra ^^ och japanskan e en av dom roligaste lektionerna Skrattande så varje måndag bah "jaaa nu blir det japanska :D" 
vi har precis börjat lära oss Hiragana tecknen och att räkna och presentera oss mm. ^^

Rosa-li
9/13/09, 10:57 PM
#19

Gud vad orättvist ! Jag håller helt med Tan-chan  du ska känna dig lyckligt lottad. Nu fick jag nästan lust att börja om gymnasiet haha ! men bara nästan. Flört

Jag lär mig oxå hemma men jag studerar på högskola så har ytterst lite tid över. Men grammatiken börjar fastna och uttalet sitter där behöver bara få in så många ord som möjligt!

För er som vill studera japanska hemma så kan man göra det på distans på NTI VUX, där får man material och har en personlig lärare som man kan få hjälp av. Jag funderar på att göra det .

Men nu har jag fått en chans att åka till Japan och faktiskt lära mig språket på plats samt ha min praktik där. Hoppas det går vägen för det skulle vara en dröm som går i uppfyllelse!

Lycka till alla japanska- språket- älskare !

redblood
10/25/09, 1:06 AM
#20

för er som e nyfikna och för er som e grymt avundsjuka på mig som får plugga japanka på gymnasiet xD ahahahah nää xD men ialla fall :) jag fick 3 poäng från MVG på första provet ^^ yay me xD ahhaha vi är snart klara medatt lära oss alla Hiragana tecken hade ett prov på dom 40 tecknen som vi lärt oss hitils för nåra veckor sen o fick alla rätt :) men nåra slarvfel när vi skulle skriva japanska ord med Hiragana xD hahah
nu vet ni att de går bra för mig xD ahhahaha

hur gårre med självstudierna? Tungan ute

Annons:
Rosa-li
12/10/09, 5:45 PM
#21

Jag studerar nu Japanska steg 1 på distans på NTI-skolan. Rekomenderar detta till alla som är intresserade av att lära er språket. Jag studera iof på 25 % men det är väldigt lärorikt. Det går bättre än förväntat faktiskt.

Kom igen Sveriges befolkning lär er japanska!! Glad

[Tan-chan]
12/10/09, 5:51 PM
#22

#21: Amen! (^_~)

gris3n
12/11/09, 10:48 AM
#23

jag har precis blivit antagen till en distanskurs i japanska vid dalaras universitet :D så till våren blr de plugga av xD

[Tan-chan]
12/12/09, 2:34 PM
#24

#23: Vad skoj!

Har också funderat på att börja studera japanska igen. Gjorde det för några år sedan, men har sedan dess inte haft varken pengar till det eller tid. Men funderar på att börja med det igen.

gris3n
12/14/09, 1:30 PM
#25

de ksa bli skit kul :D

va roligt :) va de svårt?? :S jag e lite nervös för pluggandet, jag ju inte världens bästa studieteknik om man sejer så ^^

[Tan-chan]
12/14/09, 2:40 PM
#26

#25: Nej, det var inte så svårt. Det svåraste var bara att komma ihåg alla tecken från katagana och Hiragana. Resten gick väldigt bra. (^_^)

Rosa-li
12/20/09, 7:17 PM
#27

Jag håller med Tan-chan om att det svåraste är att komma ihåg tecknen speciellt eftersom de påminner om varandra. Annars har de en logisk struktur i meningsbyggnaden tycker jag i varje fall!

Lycka till gris3n!

Annons:
Azmaria
12/20/09, 8:31 PM
#28

varifrån lär ni er japanska? har underat över det länge…lär ni er från böcker utan skolans hjälp eller? isf kan ni tipsa mig en bra bok, för jag sku vara intresserad av att lära mig språket ^^

Make Pasta not War, Vee~

Rosa-li
12/20/09, 8:43 PM
#29

28#:

Jag studerar Japanska steg 1 vid NTI skolan på distans. Så jag fick köpa en lärobok som heter Japanska för nybörjare man fick då med en skiva som hjälper till med uttal och sådant.

Jag har även en liten fick bok som är köpt på bokhandeln som är en hnadbok när man reser och den är skit bra ! Japanease phrasebook lonely planet har gett ut den.

Sedan finns det ju andra saker på bokhandeln med. Vet att et ska finnas bok och cd där. Nätet har mycket. Men rekomenderar att du ivf har en skiva så man kan öva uttal det är t ex vissa bokstäver uttalas inte så det kan blir fel.

Lycka till!

gris3n
12/20/09, 8:59 PM
#30

#27 haha jo…fast brukar faktist kunna se skilnad på dom ^^

e inte deras meningsbygnad bakvänd…typ som i tyskan?? :S

Rosa-li
12/20/09, 9:03 PM
#31

#30: Jorå man ser vilket sorts tecken det är bara genom att titta på det men när man vet innan vad man ska skriva och inte har tecknena framför sig blandar ivf jag lätt ihop dem. det kan vara så små skillnader så har man råkat skriva ett annat tecken för man missade ett streck typ.

Subjektet är ju först i meningen och verbet sist så ja det är väl som tyskan? =/ Har haft tyska men minns inte haha !

gris3n
12/20/09, 9:11 PM
#32

jag försår vad du menar, det kan ju räcka med att man har lite fel vinkel så blir det ett annat tecken :P

gramatik e ju inte riktit min grej, men jag har för mejj att dom pratar "baklänges", å va jag kommer ihåg från tyskad i högstadiet så gör dom de åxå :P

[Tan-chan]
12/20/09, 10:03 PM
#33

#28: Jag gick japanska på Folkuniversitetet här i Trollhättan. Men efter det fortsatte jag studera lite ur boken som jag fick köpa som kursmaterial. Boken är väldigt bra och heter "Japanese for busy people". Fick också en handbok från en japansk kompis som var och hälsade på sin mamma här i Sverige. (^_^)

Sedan lär man sig väldigt mycket från Anime och drama cd. (^_^)

#31 & 32: Baklänge och baklänges. Ibland gör de det, ibland inte. Det beror helt på vad som sägs. Det är som typ i finskan också. Vissa meningar har olika uppbyggnader beroende på vem och vad det handlar om.

Nu är jag inget proffs på japanska (långt ifrån), men min japanskalärarinna sade att japanska språket har mycket gemensamt med finska språket i såväl uttal som meningsbyggnad. Tur att jag är en finneballe då. (^_~)

Azmaria
12/20/09, 10:18 PM
#34

#29 & 33 okej ska se om ja råkar hitta de böckerna nånstans i den närmaste staden hos mig :P

som finska?! no shit Dx hatar hatar finska tyvärr. argh de språket är bara föör svårt för mig. lol och de ska ja säga som är  finländare :P (största orsaken varför jag vill flytta till sverige) meeen eftersom jag har haft kontakt med finska språket hela(ehum) tiden borde man man kanske ha en chans att kunna studera  japanska om de  är lite gemensamt med finska. (lol japanska skulle istället kunna vara gemensamt med franska, för de har jag lättare i) ^^

Make Pasta not War, Vee~

Annons:
[Tan-chan]
12/20/09, 10:50 PM
#35

#33: Jag kan förstå varför du är så irriterad på finska. Till och med jag är det, och jag som har kunnat språket felfritt när jag var yngre! LOL! Tycker finska språket i dagens läge är jättesvårt på grund av allt slang som har börjat komma in. Jag får jätteont i huvudet när folk börjar prata finska med mig. Haha!

Jag kan bara "riksfinska", typ sådan finska som inte pratas i Finland i dag men som min pappa - som är 65 år och flyttade till Sverige för lite över 40 år sedan - pratar. Det betyder ju att jag har lärt mig "gammelfinska" eftersom pappa inte har haft så bra kontakt med finska språket. "Hans" finska har ju bevarats som det som man pratade för över 40 år sedan. (O_o)

Förstod inte allt slang man hörde när jag var i Helsingfors senast, och tycker det är hemskt synd att språket har blivit det det har blivit.

(Lite OT - sorry guys…)

Därför upplever jag en bitterljuv känsla med japanska språket. Liksom det är lika frustrerande att lära sig som finska, men samtidigt kan jag förstå deras grammatik väldigt bra tack vare mina nuvarande kunskaper i finska. Men jag är ju helt klart mer intresserad av japanska än finska. (^_~)

Dock är det festligt för mig som förstår finska att lyssna på japanska, för vissa japanska ord har en annan betydelse på finska. Haha!

Rosa-li
1/1/10, 2:38 PM
#36

Jag vill tipsa om en blogg jag hittade i dag:

http://drkarin.wordpress.com/

Det är en forskare som arbetat i Japan och hon skriver om allt möjligt. Tyvärr verkar den inte vara aktiv längre men ändock.

Azmaria
1/1/10, 2:53 PM
#37

#35 förstår, finskan vill lite fara på sina egna vägar ^^' själv använder jag vissa finska slangord  i vardagen fastän jag kanske inte är medveten om det men de bara rullar på tungan. haha. Men det är grammatiken jag stör mig på, jag får bara int in grammatikreglerna i hjärnan. o.O DX

 och de är såå orättvist när mina klasskamrater påstår att dom inga orkar plugga finska till ex. prov men får sen jätte bra betyg på provet efteråt. Och jag själv som satsar stenhårt och pluggar ihjäl mig på finskan men får sen sämsta resultatet i provet.(blev t.o.m. underkänd en gång T_T) det är bara för orättvist. jag vill kunna språket men jag får de bara inte in de i hjärnan. >.O usch.

men tror nog att jag ska pröva på japanska och se hur de går. Går det bra skall jag fortsätta såklart med det ^^ för det är ett språk jag verkligen vill lära mig.

Make Pasta not War, Vee~

[Tan-chan]
1/1/10, 3:13 PM
#38

#37: Men stackare då! Fast jag skulle säkert inte heller kunna lära mig allting på nytt. Det är ju så svårt. Man har ju fler ordböjningar i finskan än i svenskan, så det är så sjukt komplicerat att hålla reda på vilken böjning som ska gå vart. (O_o)

Azmaria
1/1/10, 3:29 PM
#39

heh, bara man tänker optimistiskt att man inte kan vara bra i allt så gör de inte så mycket. Tror inte heller att jag har nån nytta av språket heller för har tänkt flytta utomlands när jag har möjlighet ^^ finskan hör till ena orsaken till oxå varför jag vill flytta till sverige tillexempel, för att slippa finska språket och inte ha samma press som att " du måst lära dig finska för detta är snart ett hel finskspåkigt land"" typ. Så därför ser ja optimistiskt på sverige för att där pratas de ju svenska, det språket jag kan 100% haha ^_^ och vad jag har läst tidigare från denhär tråden så får man lättare japanska "kurser" i sverige. har int hört nån utbildning ennu i finland som sku råka ha japanska. om de sku finnas sku den förstås gå på finska. uh.

ordböjningarna e jobbiga jag vet. skulle jag ha varit mer aktiv på det i lågstadiet och haft intresse mer på finskan, skulle säkert mina finskakunskaper vara goda ^^

wiieee nu går de lite mer off topic och ja skriver som sjuttons igen ^^'

Make Pasta not War, Vee~

[Tan-chan]
1/1/10, 4:05 PM
#40

#39: Jag kan förstå dig. Jag hade nog också velat det om jag var i dina skor.

Jag vet inte hur det är i Finland, men att japanska kurser ebjuds i gymnasieskolorna nu är ett rätt så nytt fenomen i Sverige. På min tid (haha, jag är ju trots allt 21) hade vi inte det och vi bönade och bad rektorn om att skapa en japanska-grupp. Men det blev inte av. (^_^,) Jag önskar att jag fick en ny chans att gå i gymnasiet i dag.

Jag var inte heller så aktiv i det när jag gick i låg-/mellanstadiet. Jag gick i finsk klass då och fick bra betyg i det ändå. Men jag har inte använt finska på sååå länge att jag har tappat det mesta. (^_^,)

Upp till toppen
Annons: