Annons:
Etikettövrigt
Läst 1526 ggr
[Tan-chan]
2008-12-16 21:02

Hjälp mig med en artikel

Nu tänkte jag att man måste ju ha en artikel om japansk ungdomskultur i Sverige och kanske övriga världen. Och för att få till denna artikel tänker jag leka en liten "lek" som heter:
**
Vem vet mest om japansk ungdomskultur i Sverige?**

Någon som vill vara med? Det hela går ut på att ni ska hjälpa mig att samla information om japansk ungdomskultur på denna diskussion, och efter att jag tycker att jag har fått tillräckligt med information publicerar jag allting som en samlad artikel på Japan.ifokus's artikelsektion.

Det är nämligen svårt att komma ihåg allting som ingår i japansk ungdomskultur i Sverige, och något stämmer ju med talesättet "Fler huvuden är bättre än ett". Och för att dessa förvirrade stackars vuxna inte ska oroa sig att deras barn har fått en livsfarlig sjukdom då de klär sig konstigt och lyssnar på konstig musik samt glor på Anime dagarna till ända så kan det vara bra att förklara att vi inte alls har blivit sjuka. Vi har bara fått en hobby och hittat gemenskap i en underground-kultur.

Den enda regeln är att ni inte får upprepa information som redan står i tidigare inlägg. Det blir ju tjatigt att läsa då. Sedan är det bara att komma med all information som ni bara kan komma på! Givetvis får ni alla credit för denna hjälp i artikeln.

Som lite hjälp till inspiration kan ni tänka på dessa rubriker:

  • Vad har Anime för roll?
  • Vad har Manga för roll?
  • Vad är en otaku, och hur lever denna?
  • Hur ser klädstilar ut i denna kultur?
  • Finns det olika "kategorier" av människor i denna kultur?
  • Hur kommer landet Japan in i bilden, och varför?
  • Vad gör människor som tillhör denna kultur?
  • Hur umgås man?
  • Vad är det centrala i en "otakus" vardag?
  • Varför otaku?
  • Finns det en fara i att vara otaku?

Ni kan också komma på egna rubriker. Tänk er att ni ska förklara för en människa som aldrig har mött denna kultur förut och inte vet vad kulturen går ut på. Vad skulle denna person tänkas fråga en som tillhör denna kultur?

Så… Ready, steady, Go!

(Börjar tralla på Fullmetal Alchemist opening 2: L'Arc-en-Ciel - Ready Steady Go!)

Annons:
new-CHAN
2008-12-29 14:34
#1

Att vara en otaku:

Otaku betyder ordagrant "missbrukare" på japanska men i västvärlden har det blivit en synnonym för "japan/anime-fantast". För att räknas som otaku innebär de att man använder hela sin fritid och mer än hälften av sin lön åt att utleva sitt intresse. (Kommer inte ihåg var jag läste de men de var så skoj så de satte sig i huvude på mej Tungan ute).

de börjar väl med alla Anime som Sailor Moon, Transformers och Pokémon och alla de som kom då. Då Akira kom till europa 1988 blev det ju ett genombrott för Anime. Sedan spreds de ju med Evangelion och Ghost In The Shell och liknande till en större massa. Jag tror de hela började i Italien och Frankrike runt 60 eller 70 talet. Sedan kom Finland med Dragonball och de. Spirited away och de filmerna från studio ghibli spelade ju en avgörande roll också, för de flesta (inte bara otakus) vet ju några filmer från ghibli. (Miyazaki Hayao e ju underbar!)

Otakus träffas på Konvent och andra evenemang. Nu har de ju blivit vanligt att man träffas när man köar till konserter också.

[Tan-chan]
2008-12-29 14:53
#2

Tack! Äntligen någon som kunde något! (^0^)

Upp till toppen
Annons: