Annons:
Etikettermatdryck
Läst 4484 ggr
ParaKiss
2009-01-13 21:55

Lätta recept

Jag vill ha recept på lätt gjord god japansk mat :D Eftersom man inte är en sån bra kock annars heller ;P

Annons:
Emmell
2009-01-13 23:02
#1

Det enda jag kan göra är Onigiri :D men det är ju inte så mycket till recept kanske, haha… forma ris i händerna, om du vill trycker du dit nån fyllning och viker in risbollen i Nori. Klart!

ParaKiss
2009-01-17 11:38
#2

Vad för fyllning kan man använda?
Nori, vart kan man köpa de?

Emmell
2009-01-19 15:37
#3

Typ vad som helst, det finns ju vissa "traditionella" fyllningar, typ umeoshi (konserverade plommon) men det är ju bara att använda vad du tycker om. Googla!

Nori, torkat sjögräs, finns att köpa på ICA.

Magnuzk
2009-01-20 01:19
#4

Hej ParaKiss!

Jag har enkla recept att sända dig. Det är yakisoba, Ramen och två olika saker till om jag minns rätt. Idén är att använda råvaror som du kan finna i en vanlig affär, grönsaker, Ramen och annat. Titta i hyllan där det finns Blue Dragon. Där finns några japanska saker, men inte de bästa. Tofu, Nori, miso, Soja (men min rekomendation är KIKKOMAN, som jag tycker är den bästa till japanskmat) vinäger, gari och lite kan du hitta där.

: )

Magnus.

ParaKiss
2009-01-20 02:20
#5

#4 Vill ha :D:D
Min mejl: Anniiie86a@hotmail.com :D:D

[Tan-chan]
2009-01-20 19:07
#6

Lägg gärna ut receptet som artikel! (^0^)

Annons:
[Tan-chan]
2009-02-09 01:31
#7

Om inget annat så har jag ett recept på hur man kokar japanskt ris. Det är ju en början i alla fall. (^_^)

**

Japanskt ris (sushiris, sumeshi)**

Japanskt ris har korta, smala korn som innehåller mycket stärkelse, vilket gör att det klibbar. Det finns både polerat (vitt) och opolerat (med silverhinnan kvar).

Riset går lätt att äta med pinnar och används mycket i det japanska, kinesiska och koreanska köket.

Riset skall först sköljas ordentligt i kallt vatten. Häll riset i ett såll och ställ i en stor kastrull med vatten. Massera kornen med handen. Byt vatten 5-7 ggr, tills vattnet inte längre är grumligt. Låt riset ligga i blöt i minst 30 min innan det kokas. Skölj igen innan kok.

Koka riset på svag värme under lock. Eftersom riskornen är vatten­fyllda behöver de mindre vatten än torra korn. Lägg riset i en stor kastrull och fyll på med vatten så att det täcker kornen (3 dl ris + 2,5 dl vatten).

Koktid: ca 15 minuter (efter uppkok), plus 15 minuter på avstängd platta. Se förpackning. Provsmaka. Riset skall ha kvar lite tuggmotstånd. Japanerna äter ris osaltat.

Sushiris (sumeshi) är inte en rissort, utan japanskt ris smaksatt med sushi-su (dressing gjord på risvinäger).

_
Hittad på menyse.se_

Magnuzk
2009-02-12 13:52
#8

Kom på något jag improviserat fram efter att min bror givit mig ett enkelt recept på Ramen. Jag hade inte det japanska som jag behövde  så jag improviserade istället.

* Ramen - snabbnudlar man kan finna i affären.

* Vatten i en kastrull - hur mycket? Vet inte, men mer än så det täcker ramenblocket.

* Häll i Kikkoman soya - Hur mycket? Vet inte, lite.

* Socker - Hur mycket? Vet inte det heller, men en aning.

* Grönsaks eller köttbuljong - vet inte hur mycket.

* Kanske den smaksättning som kommer med i ramenpaketet ska i också. Ibland har jag det och ibland inte och ibland bara hälften.

* Provsmaka under tiden.

* När det kokat upp, lägg i Ramen och koka 3-4 minuter kanske.

* Hitta grönsaker i kylskåpet, eller var du nu har dem. Skär upp. Kan lägga i skinka också tex, kassler, nån annan typ av kött, kyckling… Koka ett ägg, skär i två delar på längden och lägg i…

* Kan kanske krydda med Curry om du vill ha starkare…

* Jag lägger i grönsaker mm, när det nästan har kokat klart..

* När det är klart, häll upp allt i en skål.

* Sitt inte och bara titta på det fina du har gjort utan ät nu!

* Det blir inte alltid helt gott, har jag märkt. Tur att jag inte har bjudit nån ännu på min konkokt. Det är ätbart i alla fall.

Magnus.

Thea-Cazzy
2010-05-22 17:27
#9

Testade mig fram och gjorde detta, vilket i alla fall min familj älskade (har inte bjudit någon annan på det xD), så skriver in det här:

Du behöver:  Ramen-nudlar, kycklingfilé, lite kycklingfond, lite curry, morötter, ev. vitkål om man gillar det, gul lök

Skär kycklingen i små bitar. Stek kycklingfilén i olja tills den nästan är helt genomstekt, och tillsätt sedan alla grönsaker (hackade) och stek tills de har blivit lite mjuka, och kycklingfilén är genomstekt. Om du vill kan du steka kyckling och grönsaker i curry istället för att ha det i kokvattnet sedan xD

Koka nudlarna eventuellt i lite kycklingfond och lite curry (beroende på hur mycket man vill ha, men tänk på att det blir starkt om man har i alldeles för mycket xD hah)

När nudlarna är så gott som genomkokta stoppar du i kycklingen och grönsakerna, och låter allt koka ihop (akta så att nudlarna inte blir överkokta!)

KLART! xD haha

Solianna
2010-07-09 23:28
#10

Jag har recept på en laxversion av rätten sukiyaki om du är intresserad ^^ Det är riktigt oishii ^w^ Och det är inte så jättesvårt att laga heller OwO För jag klarar av att laga det och jag brukar faila när jag ska koka vatten -.-''

emee
2010-07-10 01:20
#11

Om du vill ha nåt jätteenkelt, finns ju misosoppa. Det finns på hälsokosten och liknande affärer. Man blandar en påse med kokat vatten. Man kan lägga till lite mer alger och tofu. jag brukar dela tofun i små tärningar och algerna bryter jag sönder och låter dem ligga i vattnet ett tag. Alger går nog också att köpa på hälsokosten eller liknande och tofu på ICA t.ex.

Pu-Chan
2010-07-10 03:46
#12

Jag har hört att misosoppa är jättesvårt att göra O_o men det är nog lite mer än att blanda en påse :p

Upp till toppen
Annons: