Annons:
Etiketteranimemanga
Läst 2658 ggr
Ilokay
2009-04-16 21:27

anime tips?

Hej alla gladaSkrattande

jag har lite idétorka på vad jag kan tänka mig se, har letat igenom tråden där ni tipsar om Anime men har inte riktigt hittat "rätt" tror jag. så jag slänger upp den här tråden för att få lite idéer.

serier jag utgår från både stilmässigt och inehållsmässigt är bland annat ohshc, gakuen heaven och JR..

romantisk Anime i skolmiljö alltsåSkrattande BL är inget måste men ett stort +

tack på förhand //Zandra

Annons:
emee
2009-04-16 22:19
#1

Jag vet en Manhwa som är romantisk i skolmiljö; Snow Drop, men det var ju Anime du var ute efterObestämd

Emmell
2009-04-16 22:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Oj, det är alltid svårt att veta vad nån annan kommer tycka om… men här är lite tips att till att börja med i alla fall! Hoppas det inte gör nåt att det blev lite långt =_= jag tänkte hålla det kortfattat, men det gick inte..!

Så.

Först av allt - har du sett Gravitation? Annars har du ju missat något inom BL. :D Inte nu min absoluta favorit (eftersom jag sett så mycket sen dess), men lite av en sån där must-see serie inom BL och Anime över huvud taget. Den är dock inte i just skolmiljö.

Sukisyo? En gammal favorit, skolmiljö och romantik OCH BL.

Och om du gillade Junjou och Gakuen Heaven skulle du kanske gilla Papa to kiss in the dark. Lite samma stil sådär. Kolla upp den om du inte redan sett den. Eller Kirepapa kanske?

På tal om serier som utspelar sig i skolmiljö - har du sett Princess Princess? Ganska så BL-ig, och seriöst, den är för bra för att INTE ses. Lova att du kollar upp den i alla fall! <3 :)

DNAngel? Måste ses om du inte sett den! Skolmiljö, lite inslag av BL (hävdar jag och många andra, även om vissa säger emot på den punkten), romantik absolut (tyvärr en del non-bl, men ändå), ganska lättsam men långt från ytlig. Måste ses, nästan. ^o^

Har du sett Fruits Basket? Grymt bra, mangan är egentligen långt bättre, men animen är absolut sevärd. Romantik, delvis i skolmiljö, ett visst BL-värde (beror på hur bra du är på att "övertolka" saker), spänning osv. Underbara karaktärer.

Sist men INTE minst… Loveless? Sett den? Om inte, SE den, that's all I'm saying.

Annars liite liknande är kanske: Nabari no Ou, Amatsuki, Meine Liebe, Harukanaru toki no naka de, Vampire knight och Onegai Twins. Kanske värt att kolla upp i alla fall, sen kan jag ju inte lova att du gillar dom, men hey, jag försökte i alla fall..;)

En längre serie i lite samma stil som dom tidigare är ju Kyou Kara Maou. Egentligen varken BL, skolmiljö eller värst mycket romantik, men lite av allt och ganska rolig. :)

Catta89
2009-04-16 23:03
#3

sorry att sno tråden lite men vad betyder BL? Tungan ute

Emmell
2009-04-16 23:05
#4

BL är en förkortning för "Boys' Love", och är Anime och Manga som fokuserar på (eller i alla fall innehåller) homosexuella förhållanden mellan två killar. :)

Catta89
2009-04-16 23:08
#5

#4 Okej, tack :) med andra ord inget för mig som har homofobi :P

Emmell
2009-04-16 23:17
#6

#5, nej, antagligen inte. ;)

Annons:
Catta89
2009-04-16 23:23
#7

#6 Fast Fruits Basket är min absoluta 1:a :) Och kan förstå att man kan tro att det är lite BL p.g Akito e som det är men inte när man läst mangan :P

Emmell
2009-04-16 23:27
#8

#7, fast det är faktiskt Hatori och Shigure som jag tänker mig tillsammans!;)

Akito är min favoritkaraktär i furuba, på tal om ingenting.

[Tan-chan]
2009-04-17 00:47
#9

#2: DNAngel har ju lite hintar av BL när Hikari-kun börjar stalka Daisuke i början där. (^0^)

BL.a. med sliskig röst och tittar mysko på Daisuke:
"Are you free tonight?"

Garvade rätt så gött åt det även om man senare fattade vad han menade med den sliskiga rösten och mysko blicken. (^0^)

Emmell
2009-04-17 01:43
#10

#9, HAHA! Just den scenen är så bra ^o^ fast sen finns ju massa mer "gulliga" scener, också. Speciellt senare i serien, i mangan. Men jag är övertygad om att det är Daisuke och Hiwatari (Hikari) som "hör ihop", inte Daisuke och nån av dumtvillingarna. :P

emee
2009-04-17 01:55
#11

#9: verkar otäckt!Förvånad

[Tan-chan]
2009-04-17 01:58
#12

#10: Håller med dig till 110%! (^_~)

Varning för spoiler, så läs inte detta om du inte har sett DNAngel, men vill se den!

Gillar den scenen också i frysrummet när Hikari-kun typ svimmar över Daisuke, och Dark utbrister: "That's disgusting!" (^0^) Var tvungen att ta om den scenen några gånger då jag och kompisarna kollade på den för att den var så klockren. (^_~)

ParaKiss
2009-04-17 10:55
#13

Helt plötsligt känns det som att jag läre kolla på DN angel. Sista och enda gången jag kollade på den för flera år sen så kände jag mig väldigt besviken över den serien, allt för besviken o den kändes så dålig så att jag inte har kollat på den nå mera. :P plus att jag hatar bruden som förstör hela serien. (precis som med alla brudar i liknande serier som bara förstör -_-) .
Men men, kanska man ska ge serien en ny chans. Nu när man vet hur slutet är o allt annat….

Annons:
Catta89
2009-04-17 12:27
#14

#8 haha, jag ser det bara som dom dummar sig :)
Men ännu värre e juh Shigure och Ayame, dom två e juh hopplösa tillsammans, men dom har juh ändå sina tjejer båda två :)

Ilokay
2009-04-18 00:04
#15

#2 härligt med långa svar:) Dom flesta har jag sett men ska helt klart kolla in princess princess och DNAngelSkrattande

Fruits Basket gillar jag inte, vet inte vad det är men blir uttråkad så jag har inte lyckats kolla igenom hela trots två försökTungan ute

Ilokay
2009-04-18 03:05
#16

dom annvänder samma talessätt i både ohshc och princess princess^^

"when in Rome, do as the Romans do" lite lustigt tycker jagSkrattande

stalgren
2009-04-21 12:13
#17

Code geass kärlek,hat,mec,superpowers,skolliv….vad mer kan man begära Skrattande

pentsium
2009-05-06 00:15
#18

#4 Yaoi är väl den korrekta benämningen…

Om du e på jakt efter en romantisk Anime i skolmiljö så är ju Strawberry Pannic fantastisk.

Men Strawberry Pannic är Yuri och inte Yaoi…

ParaKiss
2009-05-06 18:59
#19

#18

Shounen Ai med fast det är då utan sex typ o är "lättare" i kärleken.   Och med översättning så blir det också samma. Boys love - Shounen Ai =) Fast Yaoi är mera typ sex o sånt. eller hur man nu ska förklara o använda huvudet efter en massa jobb dagar… =)

Emmell
2009-05-06 19:39
#20

#18, Mja, dom flesta fansen i Japan kallar det för BL snarare än Yaoi, men "yaoi" är ju termen som slagit igenom här i västvärlden. Så nej, inget är mer "korrekt" än det andra. :)

Yaoi = BL innebär ofta mer explict och vuxa förhållanden
Med Shounen Ai syftas ofta på mer "hålla-handen-kärlek"

(Fast jag kallar typ all "bögmanga" för BL, personligen.)

Annons:
[Tan-chan]
2009-05-06 22:02
#21

#20: Jag kallar det också BL oavsett om det är Yaoi eller Shonen ai. Men om man ska förklara för någon som vill veta om det är "råare" eller "lättare" BL så brukar jag då skilja BL till Yaoi eller Shonen ai. Men det sker sällan.

Emmell
2009-05-06 22:40
#22

#21, men precis, så gör jag också, för att undvika missförstånd. :)

Siimon
2009-05-13 23:54
#23

Vet inte om nån redan har nämt. Men Elfen Lied.

Det är en av doms bästa Anime jag nånsin sätt. Sorlig och rolig på samma gång. Helt perfekt.

Mycket blod, våld och nakenhet i den. MEn en person som är mogen nog borde klara av den.

(Y)

stalgren
2009-05-14 10:18
#24

Yuri / Yaoi är väll homosexuela båda eller Obestämd

[Tan-chan]
2009-05-14 11:17
#25

#24: Japp, men Yuri är tjej x tjej, och Yaoi är kille x kille. (^_^)

stalgren
2009-05-16 11:01
#26

du menar lesbisk och gay….vad var det ni gilla att se på?

stalgren
2009-05-16 11:07
#27

fattar inte vad det är som är så lockande med just yaoi/yuri serier/filmer?

Annons:
Emmell
2009-05-16 15:07
#28

Folk frågar "why?", jag svarar "why not?"… så right back at you, varför gillar du INTE yaoi/yuri?

Min främsta anledning är inte att jag gillar gayporr -- det är relationerna mellan karaktärerna som lockar mig (relationer mellan karaktärerna är varför jag ser serier; handlingen är sekundär i de flesta fall).

Många vanliga het pairings i film och Anime saknar trovärdighet eller känns sexitiska. Jag föredrar att shippa två kompisar (av samma kön) framför ett ytligt heterosexuellt par, om kompisarna sen är två killar eller två tjejer spelar mindre roll.

Jag kan inte relatera till kille+tjej, men femslash kan jag själv förstå och relatera till. Och Yaoi är en typ av konst skapad med kvinnor som målgrupp, det är MENINGEN att tjejer ska gilla det.

Killarna i Yaoi är ofta like mera sårbara och feminina än den "typiska" (stereotypa) killen i många filmer. Plus, många het pairings känns som att deras enda syfte är den sexuella biten, och det kommer ofta i vägen för en bra handling OCH relation.

Nån annan som har nåt att tillägga? ^o^

pentsium
2009-05-16 19:53
#29

Folk har olika smak, och tur e väl det:P

stalgren
2009-05-16 20:57
#30

jag sa inte jag inte gilla det jag fråga varför ni gilla det:)

jag tycker det är lite sexistiskt mer än i serier jag skulle reckomendera allså inget störe intrese för det

jag rellaterar yaoi/yuri i mer eller mindre ecchi eller ibl. hentai

finns väll massa serier som är gjorda av tjejer för tjejer som inte är BL som är bra eller?

…klart att om bara män skapar en serie att det kan bli mer grabbig

säger inte dom är dom bästa heller jag gillar ochså kärleks historier men "tant snusk" är inte min grej bara

jag ser att många har frågat dig förut men jag har aldrig fått frågat någon innan så jag ville bara veta vad det ni såg i det bara

stalgren
2009-05-16 20:58
#31

ps ta inget illa upp jag menar inget dåligt med det jag skrev…om det skulle uppröra någon ,jag är bara nyfiken

Emmell
2009-05-16 21:14
#32

"Tant snusk", öh ursäkta, vad är det? Och vad har DU sett för serier egentigen!? ^_^ Inte nåt jag ser, i alla fall. Och jag är inte intresserad av någon typ av ecchi, hental, pwp osv.

Klart det finns bra "vanliga" serier… men då blir det exempelvis shoujo, och där är det kille/tjej. Av anledningarna jag nämde innan tycker jag helt enkelt det är "bättre" än vanliga, heterosexuella par.

Jag menar inte att serien blir mer grabbig, jag menar att killarna ofta är stereotypa och okänsliga och deras personligheter saknar djup. Det har inget med att göra vem som skapar serien -- det är en man som skapat Prince of Tennis, och det är en av dom mest gayiga serierna jag vet. :)

Ingen fara, jag tar inte illa upp.

Däremot förstår jag faktiskt inte vad du menar med det andra stycket i #30: skulle relationerna i Yaoi vara sexistiska menar du?! Fenomenet kan väl inte ens existera, i ett par med två av samma kön.

stalgren
2009-05-17 12:56
#33

det är sexistiskt att bara peka ut det som något annat än en relation till att börja med, jag har många homsexuela vänner att peka ut dom för att dom har annan sexuellägning är sexistiskt och att göra speciela serier om det är samma sak

tantsnusk är ofta relaterade noveler med intima relationer jag antog när ni skriver yaoi/yuri att det är intimitet allså tantsnusk för att behaga dig..

inte intreserad av ecchi vad är det du söker i en serie där det handlar om bra kärlek och förhålanden?

sex är ganska valig utgång i ett förhålande..sedan finns det serier med annan handling men med homosexuel/la par i men det annser jag inte yuri/yaoi eftersom det inte handlar om just det

ParaKiss
2009-05-17 13:08
#34

För min del så älskar jag helt enkelt bara Yaoi och Shounen Ai =) För mig äre bästa som finns och jag tycker det är hett. Varför? Inte vet jag e. Bara gillar det. Man behöver inte ha någon annledning för att gilla det. =) Men jag tycker det är bara helt enkelt mysigt eller nåt. inte vet jag som sagt. Bara älskar det =) Gillar även Bishounen och male Harem serier så whatever. ^^ Det är fint…

Finns ju yaoi som är lätt Yaoi för alla åldrar. Och det finns hard Yaoi för "Adults only"

Annons:
Emmell
2009-05-17 16:18
#35

#33, jaha, nej jag håller inte alls med. Jag tycker verkligen inte det kan räknas som 'sexistiskt.', per någon definition.

romantik kallas plötsligt "tantsnusk" för att det är gayrelationer i serien? Ok. Men det var en konstig definition. ;)

Nej, ecchi är inget för mig. Jag har ett intressera av se förhållandena på ett psykologiskt plan. Jag är ointresserad av sexbiten i det hela (i den mening att jag läser inte BL för att se karaktärerna i säng med varandra).

Jag utgår aldrig från sex, när det gäller förhållanden (fiktiva eller ej)!!

Nädu, det du nämner är fortfarande BL. :) En serie kan ha mer än en genre, yaoi+drama, yaoi+humor osv, och en vanlig handling till det, precis som "vanlig" romantisk Manga med kille+tjej.**
Om man vill läsa en serie som fokuserar på sex är ju helt individuellt, men tro inte att det är det som definierar BL.**

#parakiss, precis. :)

stalgren
2009-05-17 17:15
#36

vill bara säga förlåt att vi kapade din tråd med något annat än vad det var mening från början …Ilokay sorry! :)

romantik och intimitet är bra olika saker även om det kan kombineras

okej Emmell, känner inte dig men att ställa fråga med fråga betyder att man tycker det är pinsamt så man måste ställ sig iförsvar och det ber jag om ursäckt för om du blev upprörd jag har märkt att många tjejer gillar homosexuela relationer ville bara veta om det var därför och varför?

och om man inte vet så respeckterar jag detGlad

Emmell
2009-05-17 17:27
#37

#36, "om man inte vet", ursäkta men jag gav ju ett otroligt utförligt svar i #28. :) Jag vet precis varför jag gillar BL och Yuri. Jag tror det är du som inte riktigt läser mina inlägg, men men.

Vi kanske ska sluta kapa tråden då, du har ditt svar i #28.

stalgren
2009-05-17 20:19
#38

och om man inte vet så respeckterar jag detGlad var svar mer på#34

Emmell
2009-05-17 21:07
#39

#34 gav EN anledning. I #28 nämde jag MINST 5 anledningar.

Punkt slut.

stalgren
2009-05-18 09:52
#40

lol….ja sa inte svar på #34 för då hade jag hafft ett #34 före Skrattande

i #34 nämner bara att hon gillar det på olika sätt inte varför mer än hon tyckte om det/hett/mysigt har inga problem med det finns massa saker jag gillar jag inte vet varför, jag gör det bara Glad

ja du gav svar och jag svara på din fråga

Punktslut….

Emmell
2009-05-18 13:58
#41

Ursäkta, då missförstod jag, du skrev lite otydligt.:)

My mistake.

Annons:
[Tan-chan]
2009-05-18 17:24
#42

Alltså… Detta med BL och GL (som jag nu ska börja använda för Girls Love) är någonting mysigt för mig helt enkelt. Som Emmeln skrev tidigare så är det den psykologiska biten i det hela som får en att bli helt "WOW", eller hur man nu ska förklara det. (^_^)

Det finns killar som gillar girl x girl, och tjejer som gillar boy x boy. Sedan kan det också variera med tjejer som också gillar girl x girl och så vidare. Ingenting fel på det. (^_^) Tycker det är mer spännande när det kommer till homosexuella relationer för man är så "fed up" med det heterosexuella, vilket i min mening börjar bli dötråkigt för mig. (^_^) Gött med variation också.

stalgren
2009-05-18 19:06
#43

#41 jag vet jag är ganska så dålig på att utrycka mig i text har alltid varit… så det är lungt jag menar alldrig något illa på något sätt var bara nyficken :)

#42 för killar tror jag det är mer sexuelt jag under strycker tror så jag slipper så inför svar av alla killar som inte gör det :)

#42 är du bisexuel homosexuel eller är det spänande med just för att du inte är det?

jag själv lever ganska så djupt i det homosexuela med dom i släkt å vänner men som stright alldrig har sett det som spännande eller ens nyficken på deras relationer mer än vanliga? kan det vara för att det är typ vardags mat för mig,visst är det roligt se killar använda mer sina tårar än vad matcho män gör men..på ett posetivt sätt :)

[Tan-chan]
2009-05-18 20:04
#44

#43: För att svara på frågan om jag är bi/homo. Jag är pansexuell, men det lutar ändå mer mot tjej-hållet, för "lukten" av testosteron får mig att känna mig otrygg. (^_^)

Kan vara dels pga min läggning, men också just för att BL handlar om sådana relationer som man aldrig skulle finna i verkliga livet (det vill säga äckligt romantiska, haha!). (^_~)

Tror också att min hjärna försöker kompensera bristen av intresse för killar genom BL. (^0^) Och dessutom är det hälsosamt för att det sätter igång fantasin lite, vilket ju aldrig är fel. (^_^)

stalgren
2009-05-18 21:38
#45

oj otrygg låter inte bra…det finns jätte snälla killar om du har dålig erfarenhet av oss oxå men finnns det inget intresse så ska du inte äns försöka…

inte för att jag ska säga vad du ska göra, blev lite paff att vi gör tjejer osäckra baraGlad

tjejer enligt mig är vackrare men jag är ju straight medFlört

[Tan-chan]
2009-05-18 21:41
#46

#45: Nä, men man har ju en historia om varför. Att vara otrygg är ju inte något kul heller när man har så många fantastiska killkompisar. (^_^)

Jo, tjejer är vackra, och mysiga som fasen! (^_~) Därför vill man ha tag i bra Yuri, men har inte hittat en enda som har bra handling. (=_=) Give me some tip!

Upp till toppen
Annons: