Annons:
Etikettermatdryck
Läst 5685 ggr
emee
2009-04-14 01:56

Vegetarian i Japan

Jag är vegetarian…och jag har hört lite olika om vegetarianismen i Japan…både att vegetariskt är svårt att hitta på restaurang, om man beställer vegetariskt så är det ofta fisk eller räkor i…jag har också hört att djurrätt inte är något man bryr sig så mycket om, vilket nästan känns lite rasistiskt om man går lite längre med det…jag har också hört att det finns vegetarianer i JapanGlad även vegetariska festivaler och sånt och att vegetarianismen mer kopplas till religion eftersom Japan är ett buddistiskt land, Dalai lama är ju vegetarian och buddist, han är ju inte Japan men ändå…är det nån som träffat nån Japan(som är uppväxt i Japan) och som är vegetarian?

Annons:
stalgren
2009-04-14 02:31
#1

jag har hafft ett par kompisar som har studerat japanska i Japan :P

och den ena var veg. men hon hade inga problem vad hon har nämt om iaf.

batski
2009-08-20 10:06
#2

Jag har en japansk facebookvän som är vegan och håller på att översätta en vegansk guide till Japan från japanska till engelska. Han är även djurrättare, men ja intrycket jag har fått är att djurrätt i Japan fortfarande är ganska nytt och inte särskilt utbrett, men att den växer.

[Tan-chan]
2009-08-20 13:53
#4

En japansk kompis till mig har berättat att det inte är så svårt att hitta vegetarisk mat. Hon sade att det är samma som det ser ut i västvärlden nu när det gäller hälsoflugan: Folk börjar övergå mer till grönsaker och frukter för att det är hälsosammare.

(Kan också påpeka när du sade att det är rasistiskt av dem… Japan är ett rätt så rasistiskt land. Har pratat om det med japanska kompisen, och hon säger att hon skäms lite över att landet är så pass rasistiskt. Vet inte om det stämmer och om det är hennes egna åsikt, men det skulle inte förvåna mig ändå om det stämmer till viss del.)

emee
2009-08-20 22:46
#5

#3 tack för länkarna^^

#4 samtidigt tycker jag att japanerna verkar äta mer hälsosamt från början^^ och inte så mycket rött kött…men det låter bra att de kanske inte gått över till rött kött så mycket^_^

Jag menade inte att japanerna är rasistiska utan att det är rasistiskt av oss att säga att japaner inte bryr sig så mycket om djurrätt, då det kan uppfattas som att man anser att de är så på grund av att de är japaner…det kan leda till fördomar…men det är ju svårt att inte generalisera ibland…

men jag har läst att japaner(här är en generalisering igen^^;) är rasistiska…jag läste en bok där det stod att utlänningar inte får komma in i en del affärer. Men det handlar ju bara om vissa japaner inte alla.

Jag tror det handlar mycket om brist på information

[Tan-chan]
2009-08-20 23:07
#6

#5: Jo, jag förstod hur du menade. Men kom att tänka på det kompisen sade så tänkte putta in det här när man ändå hade nämnt rasism i Japan. (^_^)

Sant att generalisering omöjligt kan stå för ett helt land. Men samtidigt kan det stå för en del av massan. Det kan ju vara så att den stor del av det japanska folket är en aning rasistiska. Men sedan - i vilket land finns inga rasister? Tyvärr finns de lite överallt. (^_^,)

Ja, det är ju där de flesta rädslor (och kanske rasism till en viss del också) härstammar ifrån: Brist på information. (^_^)

Annons:
emee
2009-08-21 00:40
#7

#6 ok^^

jag såg att det ser ut som att jag menade att rasismen beror på brist på information, men jag menade att, att djurrätt inte är så stort i Japan beror på brist på information, men rasism kan nog bero på det också

…sen tycker jag att det finns rasism mot japaner i Sverige

[Tan-chan]
2009-08-21 13:09
#8

#7: Jag tror att jag uppfattade det så som du menade - att djurrätt inte är så uppmärksammat pga bristen på information. Men nu har jag glömt bort det om det verkligen var så. Haha!

Ja, men det finns rasism mot alla folkslag i Sverige. Så ser det ju ut i alla länder, tyvärr. I vissa länder mer tydligare än andra. (^_^,)

batski
2009-08-21 13:23
#9

Utöver okunskap brukar rasism även bero på historiska (vilka folkslag man har varit i krig med och förlorat mot/vunnit över), kulturella (kulturkrockar) och även geografiska faktorer. Hur isolerat ett visst folk har varit kan vara en bidragande faktor. Japan är ju en ö och därför har deras kontakt med omvärlden varit något begränsat i århundraden före modern tid.

Men visst finns det fördomar och rasism överallt. Tyvärr!

[Tan-chan]
2009-08-21 13:32
#10

#9: Där sade du något riktigt bra angående rasism. Tänkte också något liknande i går (ang krig och kulturkrockar), men du formulerade det mega-bra. (^_^) När man tänker efter så kan det ju vara så som du säger.

Ja, tyvärr finns de överallt. (=_=)

batski
2009-08-21 16:55
#11

Tack för komplimangen Skrattande

Ja jag tror faktiskt att den rasismen som faktiskt finns i Sverige (tyvärr!) mest beror på okunskap och kulturkrockar. Nu menar jag verkligen inte att det skulle vara ok för det - rasism är ju aldrig något positivt oavsett motiv. Men det är ju alltid bra att veta vad som driver männsikor till att känna och tycka som de gör, för då är det också lättare att göra nånting åt saken - förhoppningsvis.

[Tan-chan]
2009-08-21 20:03
#12

#11: Håller med dig återigen. (^_^)

batski
2009-08-21 20:38
#13

Great minds think alike Tungan ute

Annons:
[Tan-chan]
2009-08-22 17:50
#14

#13: Haha, sant sant. (^0^)

batski
2009-09-01 13:02
#15

Hej emee!

Hittat lite info om Shojin Ryori som är zenbuddhistisk matkonst. Shojin Ryori är vegetarisk och serveras även på en del restauranger.

http://www.hachinoki.co.jp/origin/shojin1.html

http://smt.blogs.com/mari_diary/2006/11/shojin_ryori.html

http://www.veggiemind.com/en-zenbuddhistisk-matkonst/

På den här sidan finns även en lista på ingredienser som är vanliga i japansk vegetarisk matlagning:

http://www.btinternet.com/~bury_rd/japanese.htm

batski
2009-09-05 19:45
Upp till toppen
Annons: