Annons:
Etiketterjapanskaspråkstudieröversättningar
Läst 1323 ggr
Magnea
2009-12-16 21:56

Att prata japanska

Hej!

Jag läste en grundkurs i japanska nu i höstas och det var ju ganska omfattande. Man är som en nyfödd som ska lära sig sina första ord och saknar helt referenser.

Hur som helst var det jätte intressant och nu gillar jag att hitta roliga filer på youtube för att lära mig mera. Här nedan är en länk på en sång ur en Tim Burton film, Nightmare before Christmas. Den är på japanska och textad!

Det här är ett roligt sätt att lära sig mer om språket eftersom det sjungs saktare än vad det pratas vanligtvis, så man hänger med lite bättre liksom! Lättare att komma ihåg orden också tycker jag.

Har ni några fler tips?

Annons:
pentsium
2009-12-16 22:49
#1

Du har ju karaoke på alla animeintros, det är ju bara att sjunga med för full hals:D

Magnea
2009-12-16 22:59
#2

jo, men de låtarna kan jag ju inte alls :) Men där finns en massa Disney låtar också! :)

[Tan-chan]
2009-12-16 23:31
#3

Man måste väl inte kunna låtarna för att hänga med den engelska översättningen och karaoken? (O_o) Eller syftar du på att du vill höra låtar som du redan känner till sedan tidigare?

Man kan också se på videor till olika artisters musikvideor som är textade och översatta i form av karaoke. Man lär sig väldigt mycket därifrån också.

Och om du gillar Anime och Manga är ett tips att lyssna på japanska drama cd till serier du redan har sett/läst så att du någorlunda vet vad de handlar om. Där pratar de bara japanska, och det är lite tufft till en början. Men när man väl kommer in i det så går det bättre och bättre. (^_~)

Magnea
2009-12-16 23:37
#4

Tack så mycket för tipsen! :)

Jag är inte alls inne i Anime och Manga och känner ingen riktig dragningskraft dit men jag ska se om jag inte kan hitta lite musikvideos med karaoke :)

x

Upp till toppen
Annons: