Annons:
Etikettövrigt
Läst 2240 ggr
KamratRakel
2010-02-09 19:25

Wapanism

Vad anser ni om dessa wannabe japaner som går runt och tror att dem blir 100% japanska bara för att dem läser Manga eller kan säga några ord på japanska, lyssnar på J-rock, dem som ääälskar Japan fast dem egentligen kan ingenting om historian, traditionerna och kulturen?

Att säga att man är intresserad av Japan när man bara är intresserad av viss japansk popmusik eller Manga, är samma sak som att jag skulle säga att jag är intresserad av slaviska länder/ fd. Sovjet eftersom lyssnar på serbisk, rysk och ukrainsk folkmusik, tycker ryska är ett fint språk, betecknar mig som marxist och är intresserad av Tjernobylkatastrofen.

Så vad anser ni om wapaneser?

Annons:
KamratRakel
2010-02-09 19:29
#1

http://www.youtube.com/watch?v=9IibmGZTpOc

Den halvjapanen är cool, och jag är övertygad om att nästan alla japaner och halvjapaner, precis som henne, är trött på weabos.

[Tan-chan]
2010-02-09 19:38
#2

Låt dem vara wapaneser om de vill. I don't care. (^_^)

Pu-Chan
2010-02-09 20:05
#3

Eller hur #2, och jag tror också att wapaneser inte är helt pantade och inte vet något om kulturen, jag har träffat wapaneser som kunnat extremt mycket om japans kultur. Dessutom så tror jag i alla fall att det gynnar japans ekonomi, som vi köper japanska kläder, Manga, merchandise och skivor från Japan, haha!

[Ai-chan]
2010-02-09 21:05
#4

men shit haha :D Spela roll vad man kan eller inte kan. alla kan ju olika saker o vill lära sig olika saker. xD

Låt dom hålla på om dom vill så som tan-chan säger. xD
 orka bry sig ^^

Jag ÄLSKAR Japan. Och jag kan nästan inget om deras historia eller så mkt om det landet - fast det är bara såååå intressant :D  Men de jag kan kan jag. Det jag inte kan kan jag inte. Det jag vill lära mig lär jag mig väll…. Om jag nu orkar lära mig. :P är ju så tråkigt o plugga! hate school.
 
Älskar Japan. Älskar Anime och Manga. Älskar språket japanska. Som jag inte änns kan så mycket. Men slänger ord hit o dit. Men man lär sig lite allt möjligt allt eftersom. Och jag skulle verkligen inte ha något emot o bli en Japan. Men det är rätt så omöjligt. Men att gifta sig me en snygg japan o flytta till Japan är inte så omöjligt. ^^ Närmaste man kan komma o få nå blandras ungar :P

ooops. Jag måste va en wapanism xD yeaaah coooool :D

Spela roll. ALLA människor är så olika. Tycker o tänker olika. Orka haka upp sig på små saker. Och försöka provocera hela tiden. -_-  ^^ haha fast rätt så skoj ändå o kolla på såna människor som verkar ha världs tråkigt xD

[VictoriaR]
2010-02-09 21:20
#5

Okej, föst VI TROR INTE ATT VI ÄR JAPANER :D Jag förstår inte vart du har fått det ifrån..?

Varför ska vi inte få ha på oss japanskt mode, titta på anime/läsa manga och lyssna på japansk musik? Japanerna lyssnar på musik från väst, tittar på filmer från väst och har på sig samma kläder som människor i väst. De färgar till och med håret blont och använder blåa linser. är Japanerna också wannabee i så fall?

KamratRakel
2010-02-09 22:05
#6

Pu-chan; Ja, vi ger pengar till en regim som stödjer Israel.

Annons:
Pu-Chan
2010-02-09 22:07
#7

Ja, DU behöver inte göra det men JAG gör det, herregud människa, om du inte har något annat att prata om än palestina/israel kan du ju prata om det på någon annan sajt för det här är JAPANforumet :) sorry :p

KamratRakel
2010-02-09 22:16
#8

Ai-chan; Om det nu är så intressant, varför sitter du inte på fritiden och läser om det då? På min fritid coh lediga tid brukar jag läsa om tex. Sovjet-Nordkorea-Mao, jag är intresserad och vill veta allt. Borde inte du göra samma sak, fast om Japans kultur? Om man inte orkar läsa 500-sidorsböcker om Japans historia och historia så är man inte intresserad.

I mina ögon så är det dubbelmoral att vara intresserad av något men inte söka upp information om det. Det är komiskt, alla som 'älskar' Japan kan inget om dem sino-japanska kriget, rysk-japanska kriget och hur de högerpolitiska japanerna har ockuperat och behandlat kineser som om dem inte vore människor. Se bara när dem ockuperade manchuriet…

Du har många stavfel i din tex. särskrivning.

VictoriaR; Sorgligt nog, har många japaner tagit efter trenden i USA. Jag tycker det är fel när man går och har ett borgerligt liv, speciellt om man tycker om det.

KamratRakel
2010-02-09 22:19
#9

Jag blir mörkrädd när 20-åringar skriver som om dem vore 12 med konstiga tecken och 'ååhh kawaii chan' och om hur mycket dem älskar ett land dem inte vet något om. Är man intresserad av Manga och japansk musik så är man intresserad av det, och inte Japan. Jag trodde att ett forum om Japan skulle handla om Japan också, och inte någon subkultur som dessutom är störst hos germanerna och vitingarna. Manga iFokus borde det isåfall heta, musik iFokus finns och kläder iFokus finns..

Om jag tänkte som er så skulle jag ääälska Kuba och gå runt och prata spanska ord hela tiden, ja, jag är ju marxist och tycker om deras statsskick. Jag skulle ääälska dem slaviska länderna, eftersom en händelse som fascinerar mig är Tjernobyl & för att jag lyssnar på slavisk folkmusik. Jag skulle prata tyska och älska tyska eftersom Rosa Luxemburg och Marx var därifrån.

[VictoriaR]
2010-02-09 22:40
#10

#8 Om de tycker det är snyggt är det klart att de ska få se ut sådär. Jag förstår faktist inte ditt problem där..O_o

Vad har modet med landet de lever i att göra? Mode kommer från hela världen och blandas in i olika kulturer. Vi lever i en global värld, olika kulturer påverkar varandra,that's it.

[Ai-chan]
2010-02-09 23:31
#11

#8 men orka läsa när man har en massa annat i livet o ta itu ;P som att ha sex :P

Pu-Chan
2010-02-09 23:33
#12

#11, HAHA I lol'd xD

Jaaa, någon som sett något intressant j-drama på sistonde då? ^^

[Ai-chan]
2010-02-09 23:36
#13

#12  Vissa vet inte om att man kan ha flera intressen o mkt annat att göra om dagarna. Och att man verkligen kan upplever sina intressen på olika sätt ;P

Annons:
Pu-Chan
2010-02-09 23:42
#14

#13 Ja, verkligen! Håller med dig :D Bara för att jag är intresserad av till exempel matte så sitter jag inte och räknar 6 timmar per dag, jag har andra saker att ta itu med också ;D

KamratRakel
2010-02-09 23:45
#15

VictoriaR; Är det bra att uppmuntra bourgeoisi, är det bra att genom sin klädsel förespråka klassamhälle och förtryck av arbetarklassen? Borde inte japanerna se Kuba och kubanerna som förebild?

Ai-chan; Så då är du inte så intresserad av Japan, trots allt.

Pu-Chan; Jag ser också på japanska filmer, bara för att man gör det betyder det inte att man älskar Japan.

[Ai-chan]
2010-02-09 23:50
#16

#14 haha precis :D en del kan ju vara insnyltade i sitt o sina liv så dom blir blinda. ^^ Eller skiter i hur andra lever och utlever sina liv ;P

Azmaria
2010-02-09 23:59
#17

när har det kommit en regel eller lag att man inte får tycka om ett land eller ta inspiration därifrån? o.O

själv är jag en frankrike beroende ^^ haha, gillar mycket staden paris, gillar modet där ibland och språket <3 som jag nu håller på att studera och tillsätter då och då franska ord i mina meningar. något fel med det? med andra ord jag är inspirerad av landet ^^

samma är de med Japan, där är jag också intresserad av landet.Jag har planerat att studera språket en vacker dag och tar en inspiration från deras mode.  och kanske möjligen resa dit en vecker dag när jag har förtjänat tillräckligt med pengar.

säger som #10

 vi lever i en modern värld. olika kulturer stöter på varandra och påverkar varandra. ^^

Make Pasta not War, Vee~

elyse
2010-02-10 09:17
#18

Jag tror inte att någon här inne tycker att det är ett problem om det finns de som är här för att diskutera musik och mode. Vill man starta en tråd om litteratur så gör man det. Vill man starta en tråd om traditioner så gör man det. Vill man använda överdrivna ord i sina inlägg så gör man det. Och personligen ser jag inga problem i det och tror inte att någon annan gör det heller.

KamratRakel
2010-02-10 18:59
#19

Azmaria; Absolut får man det. Men av nästan alla som säger sig vara intresserade av Japan, så är dem inte det, dem är intresserade av Manga och j-pop. Japan och Manga är inte samma sak. Get over it.

elyse; Skulle du säga att jag var intresserad av Tyskland, som har en ideologi skapt av en tysk? Skulle du säga att jag var intresserad av Ukraina, för att jag tycker att Tjernobylkatastrofen är fascinerande och vill åka till Pripyat? Skulle jag börja prata ryska eller serbiska, eller tyska?

elyse
2010-02-10 19:45
#20

#19 Vad jag tycker om t.ex. din ideologi tycker jag inte spelar någon roll. Det viktiga är väl vad du själv känner och vad just du associerar till din ideologi. För vissa kanske det även ingår ett intresse i tysk historia, för andra inte. Att döma andra efter min egen definition av "intresse" är jag inte intresserad av.

Annons:
[VictoriaR]
2010-02-10 20:50
#21

#15 Jag har inget intresse av att diskutera det där med dig, ämnet är dessutom helt OT :)

Nordqvist
2010-02-10 21:16
#22

Jag kan väl inte säga att jag älskar Japan, men jag gillar kulturen, religionen och arkitekturen väldigt mycket! Men jag sitter inte och studerar Japan i minsta detalj för det! jag kan inte allt om Japan och det som intresserar mig. Men vill jag veta något så tar jag reda på det!

Jag måste ju inte veta allt!

Jag vet ju inte ens allt om Sverige fastän jag bor i Sverige och jag (inte älskar!) tycker om mitt land jag bor i!

Jag håller med de övriga att bara för att man älskar något så behöver man inte kunna allt om det! Jag ÄLSKAR hästar t.ex men jag kan kanske bara 1/50 om hästar, ridning och allt rumtomkring! Betyder det då att jag inte älskar hästar?

Och jag älskar att läsa Manga och kolla på Anime! Men jag kan inte allt om de olika "kategorierna" och tecknarstilarna.. Jag kan ärligt inte en enda typ! Men jag älskar att kolla på det ändå!

Jag tycker inte att man ska vara för snabb att dömma. Alla är olika och man kan tolka "älska" på så många sätt!

Men man har rätt till sin åsikt, men för att ha det så måste andra få ha det oxå! Och då måste man respektera den andres åsikt och inte försöka motbevisa och tjafsa emot! Respekt!!

KamratRakel
2010-02-10 22:38
#23

Nordqvist; Man kan fortfarande inte älska ett land man inte vet något om, men man kan älska en musikstil som råkar just komma från det landet.

VictoriaR; Hur kan detta vara OT när diskussionen har hållit sig till ämnet?

[VictoriaR]
2010-02-10 22:54
#24

#23"Är det bra att uppmuntra bourgeoisi, är det bra att genom sin klädsel förespråka klassamhälle och förtryck av arbetarklassen? Borde inte japanerna se Kuba och kubanerna som förebild?"

Din fråga hade ingeting med tråden att göra, dvs vad anser ni om wannabe japaner?

KamratRakel
2010-02-10 23:24
#25

VictoriaR; Man tror att du menar att du inte vill diskutera hur människor som älskar Manga och musik som råakr komma ifrån Japan, kan älska landet.

Tänk på det, var gärna konkret när du pratar med mig.

Nordqvist
2010-02-11 00:28
#26

#23 Så jag älskar inte Sverige om jag är svensk och bor i sverige? bara för att jag inte kan alla landskapsblommor, alla, sjöar och floder, alla kungarna och drottningarnas namn och historian om Sverige?

Och vid det här laget har jag insett att du inte riktigt vill diskutera Japan, utan Kuba, Ryssland och alla andra länder (Även om du som det säger finns asiatisk kultur i dessa länder)… Så varför skapar du inte ett eget iFokus med den inriktningen och slutar gnälla på de som faktiskt tycker om Japan och japaner och dess kultur m.m…..?

[Tan-chan]
2010-02-11 13:18
#27

Tycker det är helt värdelöst att irritera sig på småsaker som till exempel wapaneser. Det är ju inte direkt så att wapaneser påverkar mitt liv negativt. De påverkar mitt liv negativt om jag låter dem, och så är det med allt.

Och med negativt menar jag att man lägger ner energi på att irritera sig och motverka sådana småsaker som till exempel vad folk tycker om och inte. Finns bättre saker att lägga ner energin på. (^_^)

Annons:
[VictoriaR]
2010-02-11 20:08
#28

#25 Det är du som är vääldigt otydligt i vad du vill fråga. Det du frågade mig (ja det var ett frågetecken efter meningen = fråga) var OT.

musicpanda
2010-02-11 20:48
#29

Jag blir börjar bli lack på att sitta på det här forumet med dig KamratRakel. Du snackar en jävla massa skit om andra länders kultur på en nivå som är allt annat än akademisk. Tror du att vi är idioter eller? För det enda dina trådar går ut på är att starta en enkät där enbart din åsikt är den mest politiskt korrekta. Får du inte glänsa tillräckligt i den sociala världen eller vad är ditt problem? Jag hoppas verkligen inte att du sitter på någon viktig tjänst i samhället för dina kollegors och vår skull.

[VictoriaR]
2010-02-11 20:56
#30

#29 Ja, det verkar som att KamratRakel är ute efter att glänsa, efterom han inte kan hålla en normal diskussion där alla  åsikter respekteras.

Dessutom har har inte fattat den enkla meningen med att ett Japan forum är till för att diskutera frågor kring JAPAN och inget annat Obestämd

musicpanda
2010-02-11 21:36
#31

#30 Precis! Alla forum har ju sina "bulldogs" men det här är ju inte klokt. Har man tur så blir KamratRakel snällare med tiden eller bannad..

[Tan-chan]
2010-02-11 23:05
#32

Låser tråden för samma anledning som de förra…

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: