Annons:
Etikettergeografihistoriakultur
Läst 1960 ggr
KamratRakel
2010-02-19 20:30

Japanska romer?

Finns det romer i Japan? Och isåfall, blir dem också förtryckta och nekas bostäder, får bo i containrar och nekas skolgång för att dem är 'tattare'?

Hur ser romer i Japan ut, har dem liknande utseende som japanerna eller påminenr dem mer om indier?

Annons:
Magnuzk
2010-02-19 20:45
#1

Det finns säkert romer i Japan, men hur de ser ut vet jag inte och vet inte heller om dem behandlas illa.

I Japan finns burakumin som har behandlats väldigt illa. De har varit förtryckta, nedvärderade och hänvisade till sina områden. Urbefolkningen Ainu har också blivit illa behandlad.

Här är en artikel från NY Times: http://www.nytimes.com/2009/01/16/world/asia/16outcasts.html

Om en artikel på Wikipedia kan hjälpa: http://en.wikipedia.org/wiki/Burakumin

Magnus.

KamratRakel
2010-02-19 20:46
#2

Magnuzk; Ja, se där. Inte ens japanerna är rena.

Magnuzk
2010-02-19 21:00
#3

Nej, inte ens japaner är helt rena, och burakumin kommer nog att fortsätta behandlas illa under en obestämd framtid om ingen stark ledare kommer fram och tar tag i det och får med sig majoriteten av folket tror jag.

KamratRakel
2010-02-19 21:01
#4

Magnuzk; Jag skulle vilja se en liberalsit förklara ur denne kan försvara förtrycket av Burakumin.

Magnuzk
2010-02-19 21:07
#5

Ja, det kan bli svårt, det håller jag med om, men en stark ledare behöver inte vara liberalist. Det kan hända i framtiden att någon annan lyckas ta sig så långt fram. Fast ser vi på hur det ser ut i dag blir det kanske svårt.

KamratRakel
2010-02-19 22:01
#6

Magnuzk; Det jag menade var att det är komiskt, för liberalister påstår att marxister är pro-förtryck, när liberalisterna själva förtrycker. Som tex. Japans liberala regim och Burakumin.

Jag är antiliberalist och du fick nog något lite om bakfoten. Liberaler kan ta och fly till Jamaica, röka på och våldta kvinnor, det verkar vara det som dem vill.

Annons:
Magnuzk
2010-02-20 00:29
#7

Ja, då förstår jag. Jag är inte alltför skarp så det händer ofta att jag får saker om bakfoten.

Glad

Huygens
2019-08-12 13:38
#9

Begreppet burakumin (wiki) är en omskrivning, en eufemism, som betyder "byfolk" på japanska och är en förskönande omskrivning från tidigare beteckningarna, t ex eta, som betyder "full av smuts" eller "överflöd av orenhet".

En annan utstött grupp var hinin, som sedermera också kom att räknas till burakumin.

Eta bestod ursprungligen av personer som arbetade med "förbjudna" aktiviteter, ungefär som islams haram. Dödgrävare, likbärare, avloppsarbetare, slaktare, garvare som kom i kontakt med djurhudar etc, alla yrken som gav dålig karma till buddhister.

Eta kom hela tiden i kontakt med "orenheter" och kunde på så sätt aldrig helt rena sej i dom traditionella buddhistiska ritualerna. Vidrörde du slaktkött drabbades du av kegare, "synd". Har du drabbats av synd måste du gå till en särskild plats och "renas". Jobbar du med att samla in avföring från marken eller hanterar lik, kommer du ständigt att vara märkt av kegare och du kan antagligen aldrig bli helt ren.

Hinin bestod av människor från i grupper som allmänheten antingen sågs ner på eller som var direkt olagliga; prostituerade, gycklare, skådespelare, bedragare, artister, tjuvar, konstnärer etc, dvs "onyttiga" personer.

Även besegrade samurajfamiljer eller familjer som trängts ut och fråntagits sina landområden, blev utstötta, burakumin.

Ursprunget till att tänka i termer av burakumin (eta, hinin) och i övrig befolkning kom ursprungligen från Indien till Kina, där ett kastsystem skapades av Konfucius och med dom kastlösa, oberörbara. Kastsystemet i Kina med fyra kaster fördes över till Japan. Två lägstagrupper utanför kastsystemet uppstod i Japan - orena och ickemänniskor - eta och hinin. Deras hemort listades i deras papper, så att företag inte skulle anställa dom av misstag och ingen skulle råka gifta sej med en burakumin utan att veta om det och på så sätt dra vanära över sitt namn. Myndigheterna tvångsförflyttade och tvångstatuerade ickemänniskorna, burakumin.

Därför har yakuza idag tatueringar som hågkomst av sitt ursprung och bär ofta dessa tatueringar med stolthet. Det japanska samhället skapade sina egna utstötta, sin egen maffia.

(YT/Rare Earth, 2017-08-15, 9 min)

Om du är utan framtid och dina barn är fast i ett kastsystem, räknas du som en smutsmänniska, en burakumin. Det gör att du får mycket svårare att få jobb som vanliga japanar har och du måste bo i särskilda stadsområden med nedgångna och förfallna hus - burakuminbostäder.

Hemlösa efter Fukushima blev snart burakumin och tidningarna slutade snabbt skriva om dom som blivit hemlösa. Många unga japaner tror idag att dom hemlösa från Fukushima har fått bostäder på annat håll och inte lever i containrar, för media i Japan skriver ju inget längre om Fukushima.

Istället har dessa hemlösa hamnat i det kastlösa burakumin. En burakumin räknas som 1/7-dels människa. Vanliga japaner vill inte ses tillsammans med burakumin.

Även handikappade, efterblivna och äldre som saknar pension eller saknar barn, blir snabbt burakumin. En berättelse kom från en västerlänning, som noterade att han sällan såg någon i rullstol eller handikappade i Japan, tills han en dag på en biltur tog sej till ett stadsområde han aldrig varit tidigare.

Där såg han på morgonen mer än 100 burakumin: handikappade, efterblivna, blinda, mentalpatienter, äldre, som togs ut på en gruppromenad. Dom snarast föstes runt på morgonpromenaden. När han frågade sin bekanta fick han inga eller generade svar. Det var "fattiga", oberörbara, smuts, burakumin.

En annan västerlänning hade lärt känna en blind Japan som han ofta tog en öl med på kvällen. En afton såg hans chef honom med den blinde. Chefen blev blek i ansiktet och sa nästa dag till västerlänningen att han skulle sluta umgås med den blinde.

Varför då? frågade västerlänningen.

"Burakumin." svarade chefen i ett ord och gick sedan sin väg.

Det visade sej att den blinde inte ursprungligen var burakumin, men var så fattig pga sitt handikapp att han varit tvungen att flytta till ett burakuminområde för att ha råd med hyran.

Rent genetiskt skiljer sej inget mellan burakumin och vanliga japaner. Systemet med burakumin gjordes visserligen olagligt år 1860, men Japan är ett land av traditioner.

Man kan förstås fundera på hur personer från andra länder placeras in i det existerande systemet.

Magnuzk
2020-02-18 15:21
#10
Magnuzk
2020-02-18 17:49
#11

Men, ta bort #10. Jag försökte förut, men det gick inte. Jag var på iFokus på mobilen och då såg det ut som att det jag skrev om i #10 var skrivet på mitt namn. Jag gick sen till datorn för att ta bort inlägget, och trodde att jag gjort det, men tydligen funkade det inte. Mitt inlägg #10 ska bort, raderas, det gäller inte.

Magnuzk
2020-02-18 17:52
#12

Jaha… ta bort #11 och #12 också då… Det gäller inte heller längre för det ser ut som att #10 är raderat trots allt… Mobilen lurar mig tydligen.

Upp till toppen
Annons: