Annons:
Etikettermatdryck
Läst 2248 ggr
LenaR
2010-04-07 22:48

Kokta ägg

Jag var en gång i Japan. Jag gjorde en minnesvärd resa dit för snart tio år sen. Jag bodde ett par månader i Ikeda, norr om Osaka, och gjorde mina flesta utflykter i det området. Kyoto låg inom dagsreseavstånd, så dit var jag också. Och, eftersom jag är keramiker, Imbe, huvudstad för bizengods.

Men det var inte det jag skulle säga.

Det var väldigt roligt att handla mat i Japan, eftersom utbudet av råvaror och halvfabrikat och färdigmat skilde sig så från vad man hittar i svenska livsmedelsbutiker. Det fanns många varianter på Sushi t.ex, från fattigmansrisrullar till riktiga lyxvarianter. Och så den japanska varianten av filmjölk förstås! Vad jag förstått, inte en form av yoghurt utan just en sorts filbunke.

Det som jag tyckte var lustigast var att man kunde köpa kokta ägg, styckvis. Är inte det väldigt udda?

Nu har jag en fråga till er. Varför säljer de kokta ägg i japanska livsmedelsaffärer? Och varför inte i svenska?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Magnuzk
2010-04-08 12:12
#1

Oj, ja, det är en mycket intressant fråga som jag bara kan gissa ett svar på, det finns säkert ett annat som stämmer bättre.

Min gissning är det att när japanska män blir ensamma när deras fru har dött, eller de kanske har blivit lämnade ensamma av någon annan anledning, så står de ofta handfallna när det gäller hushållssysslor, så en enkel sak som att koka ägg är för svår, så de kan behöva köpa redan kokta. Det finns kurser för män i hushållssysslor, diska, damsuga osv. Fanns iallafall vet jag, hur det ligger till idag vet jag inte.

Det gäller inte alla män, men en hel del, och det är nog inte lika vanligt som förr längre, då jag är säker på män i Japan klarar sig bra på hushållssysslor idag.

Magnus.

LenaR
2010-04-09 01:33
#2

Låter faktiskt trovärdigt. Är man van vid att någon annan sköter hela hushållet, vad gör man då om man plötsligt står helt ensam?

Det förklarar samtidigt varför det inte säljs kokta ägg i det här landet. Måste vara svårt att hitta någon svensk man eller kvinna som aldrig kokat ett ägg.

Vore kul med fler teorier! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

AnnaMoonshadow
2010-10-17 02:25
#3

jag tror också det kan stämma till viss del. en annan anledning skulle ju kunna vara lathet? Jag menar, vi här i sverige har ju numera fryst potatismos för de som inte tycker om pulvermos och som inte orkar göra riktig…

Dessutom är ju japanerna stora på allt som har med obento (matlåda) att göra. Man kan ju köpa färdig Onigiri och obento i affären till de som inte gör iordning dem hemma. Ett vanligt innehåll i en obento är just kokt ägg, så de säljer dem antagligen färdigt som ett mellanmål eller tillval till maten.

i sverige kan nog det jämföras med bröd/smörgåsförsäljning eller frukt. Det är något som helt enkelt är lätt att ta med sig i matlåda och är relativt vanligt som just det ^_^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[VictoriaR]
2010-10-17 12:25
#4

#3 Bra teori, låter faktist väldigt rimligt Glad

Liss
2010-10-22 18:08
#5

#3 Ja, det tror jag med på. Eftersom kokt ägg är vanligt till lunch där, precis som du säger.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Upp till toppen
Annons: