Annons:
Etikettcosplay
Läst 3652 ggr
[Ai-chan]
2010-05-11 19:55

sy cosplay

Undrar hur ni gör när ni syr cosplay? Hur börjar ni när ni börjar sy kläder?

och ni som även gör skorna, hur gör ni skor? ^^ Hur börjar man.

O vill gärna ha tips på bra ställen där man kan hitta billigt och bra tyg o tbh o sånt. inge e-bay för mig :P

Gärna ha tips o råd då jag vill börja sy. Även funderar på att jag skulle vilja göra skor med.

Annons:
[VictoriaR]
2010-05-11 21:30
#1

Du kan ju alltid fråga Tan-chan haha

[Ai-chan]
2010-05-11 21:38
#2

Men roligt o få tips ifrån andra med =)

[Tan-chan]
2010-12-01 14:15
#3

Hur jag börjar när jag ska sy:

Jag ritar upp en sketch på cosplayen först utefter en bild från anime/manga. Jag tänker ut i vilken ordning allting måste göras (man måste planera noga innan man börjar) och skriver en bockningslista så att jag kan bocka av det jag har gjort.

På vägens gång kan man stöta på enskilda problem, men dem tar man tag i när de kommer.

Sedan går jag över till att rita av symönster som jag har köpt från "Svenska Mönster" (finns länk till denna butik i länksamlingen), och ritar om dem lite utefter behov. Det är bara att föreställa sig hur man ska rita dem för att plagget ska bli så likt karaktärens. Behöver man en bredare fålla så ritar man fållan i mallarna lite bredare.

Ibland har det hänt att jag har fuskat också genom att rita av en tröja jag redan har, och som liknar karaktärens.

Sedan är det ju bara att nåla ihop mallarnas kanter till varandra och sy.

Skortillverkning har jag bara nuddat på. Jag har försökt sy överdrag till skor som jag redan har, men problemet är att man måste ha dragkedja till dessa, och det var jag så dum och inte tänkte på. Så överdragen gick rakt åt h*lvete. Haha! Men man lär sig av sina misstag.

Så om  ni ska sy skoöverdrag, tänk på en dragkedja i sömmen bak i skorna så att ni får in fötterna!

Men jag har letat upp lite information tidigare om skotillverkning, och för det måste man ha lite verktyg hemma. Om man gör platåskor kan man såga ut platån ur trä och sedan limma till en gummisula undertill. Men jag vet inte hur bra det är att tillverka med trä.

[Tan-chan]
2010-12-01 14:18
#4

Här är lite länkar om skotillverkning. Finns jättemycket böcker om det, och de flesta finns nog på Adlibris.

Bespoke Shoemaking

Simple Shoemaking

Det enda svåra med skor är själva sulan och tåspetsen. Resten är lätt som en plätt.

Upp till toppen
Annons: