Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2355 ggr
[Ai-chan]
2010-09-19 20:11

OT: Valet 2010

tjattttt det är om valet. Men i fredags röstade jag allafall. Bara för att jag inte vill vissa skulle vinna! :D

Jag röstade på MP. =)

Hoppas på att MP eller  V vinner för vargens och andra rovdjurens skull. =)

Har du röstat?
Om du inte får rösta än,
Vilken hadde du velat rösta på?

Annons:
[VictoriaR]
2010-09-19 20:27
#1

Vi hade skolval, moderaterna vann..:3

Jag röstar på de rödgröna Glad

bea28
2010-09-19 20:31
#2

#1 vi hade oxå skolval, moderaterna vann hos oss med :P

det mest oroande (i mitt tycke) var att SD kom in på 3de plats efter moderaterna och socialdemokraterna! :O

[VictoriaR]
2010-09-19 21:25
#3

#2 uush, SD, fattar inte ens det är lagligt att ha ett sånt parti Skrikandes

[VictoriaR]
2010-09-19 22:27
#4

SD kom över 4% spärren, fy f'n

[wylga]
2010-09-19 23:22
#5

#4 Det är vansinne, jag fattar inte hur folk kan rösta på ett så genomskinligt parti.

Nu börjar det bli riktigt nervigt. Heja heja heja rödgröna!

[VictoriaR]
2010-09-20 19:23
#6

att SD spelar en så avgörande roll är helt sjukt, 20 mandatplatser o.o

Undrar om moderaterna kommer pakta med SD för att få igenom sina förslag? >.<

Annons:
Pu-Chan
2010-09-20 23:54
#7

Alliansen behöver så vitt jag vet inte pakta med SD för att få igenom sina förslag, däremot så om de paktar med MP så får de majoritet :)

[wylga]
2010-09-21 00:38
#8

Hur de än gör blir det, tyvärr, en lose-lose situation. Arrrgggh, jag fattar fortfarande inte hur valresultatet kunde bli så friggin fel! D:

Pu-Chan
2010-09-21 00:42
#9

ja eller hur, hörde att MP inte ville gå med på det om det inte skedde mellan alla de 7 partierna,

ens tanken på att SD blev folkvalda är, förlåt för mitt uttalande, rent utsagt äckligt.

Usch nej, allians eller de rödgröna räcker :)

[wylga]
2010-09-21 00:50
#10

Ärligt talat har jag ingen aning om vad som skulle vara det minst dåliga alternativet; att MP byter block eller att M går med på att samarbeta med SD för att få majoritet.

Håller dock fullständigt med dig angående SD. Det är nog det sämsta val Sverige har gjort på länge länge… Nej, de måste ut ur regeringen, och det illa kvickt.

[VictoriaR]
2010-09-21 19:14
#11

#7 Om inte MP sammarbetar är Alliansen tvungen att ta hjälp av SD, så chansen är ändå inte såå liten >.<

fatta att 13% i skolvalet röstade på SD, WTF O.O

Pu-Chan
2010-09-21 23:48
#12

#11, Alliansen måste inte ta hjälp av något av partierna, varken SD eller MP, det är bara att de vill ha total majoritetsriksdag som de då skulle på med MP, men jag tror inte ens att det var det förra valet heller, hur som helst så bestämmer ju det rödgröna blocket och allianser på alla frågor tillsammans (de flesta), men det är faktiskt inte så många frågor som de måste besluta, så fortfarande är ju de flesta patier större än SD, förutom typ Centern och KD, stackars dem säger jag bara….

haha, i min skola var det 3 %, var det 13% totalt i alla skolor eller bara på Lilla Akademien, det är  ju typ omöjligt eftersom alla har annan bakgrund än sverige där liksom xDD

[VictoriaR]
2010-09-22 20:35
#13

#12 jo iofs kommer de ha många lika synpunkter som S, men om det nu fins ngt de tkr olika om behöver ju de hjälp och MP har sagt att de inte håller med i många av Moderaternas frågor. Men de kanske kommer prata ihop sig haha

Då finns bara SD kvar, men du har nog rätt i att M inte vill sammarbeta med SD, kan ju bara gissa hur många väljare de kommer tappa isf ..>.<

Fast om Alliansen får majoritet i riksdagen kommer de inte ha några sånna här problem..

måste bara dra ett fint citat från metro ang SD

"I söndags sällade sig Sverige till den majoritet av Europas länder som har ett främlingsfientligt parti i sitt parlament - med den skillnaden att Sverigedemokraterna är ett av få med rötter i nazism"

Hur kan man rösta på detta parti???

Annons:
Pu-Chan
2010-09-22 21:11
#14

#13 många som röstat på SD vet knappt vad de står för och var de har sina röster, de flesta proteströstar och tror att det är SD som är bäst på att "ta hand om invandrarna"

de vill inte precis skicka ut alla invandrare eller stoppa invandringen, bara skära ned på den

alltså förlåt men de som röstade på dem måste fan bli ägda när de fattar att de röstat på nazister haha

[VictoriaR]
2010-09-22 23:31
#15

#14 sant! försten så var det bara LA's röster de hade räknat, haha Victoria Jonsson råkade rösta på dem, hon trodde SD stod för Social demokraterna lol

Pu-Chan
2010-09-23 00:13
#16

# hahaha nää seriöst xDD det är ju synd om henne :p Men jag tror att de la ihop alla skolors resultat i någon undersökning eller något sådant :P

[VictoriaR]
2010-09-23 00:23
#17

#16 som ja fattade det var det bara LA, men ja kollar i morgon igen ^^ haha hon blev lite ägd där lol

bea28
2010-09-23 01:15
#18

92 av 697 röster på min skola gick till sverigedemokraterna. helt stört! men jag tror att det är så att många som röstar på SD inte har någon aning om vad dom sagt tidigare, och vad deras tillsnyggade åsikter egentligen grundar sig på, och hur de ställt sig i olika frågor när det gäller svensk politik.

Är det någon som läst deras åsikter om svensk konst till exempel? Dom tyckte att allt som "inte var svenskt" skulle få statliga bidrag, likaså med konst som ansågs stötande. Och så var det en intelligent SD-riksdagsledamot som sa att "muslimer (alltså inte etniciteten araber, utan specifikt personer som utövar Islam) har en gen som gör dom våldsamma", och att det inte ska få finnas muslimer i sverige, för dom är inte svenska! Liksom, hallå?! Kan inte en renodlad Svensson-Svensson också vara muslim i ett land som faktiskt har religionsfrihet?? Slutar hen att vara svensk per automatik då eller? :S

jag är så fruktansvärt irriterad på folk som säger att de röstade på SD för att lyfta fram att invandrarpolitiken måste ses över. Det kan jag förstå då det är frågor som alla andra politiker i stort sett ignorerat ett bra tag. Men att de vill dra ner på invandrarna är inte det enda partiet står för, sanningen är ju att de är ett parti som har rasistiska åsikter och grundar sig i nynazisism. Röstar man på SD har man inte bara röstat på invandringspolitiken.

Nej, jag tycker att man ska ta reda på ordentligt innan vad partierna till fullo står för innan man lägger sin röst, det borde faktiskt vara ens skyldighet som medborgare i ett demokratiskt sammhälle. Kanske, kanske hade vi sluppit SD i riksdagen om alla hade gjort det.

[Tan-chan]
2010-09-23 15:50
#19

Så hur är regeringen nu? Jag kan inte se det från fartyget för internetet tillåter inte det riktigt. Hehe!

Om M tar över Sverige igen kommer jag gå i taket. Det betyder stora problem för mig som sjöman: De ska höja skatterna till sjöss, vilket kommer innebära problem för anställning och annat. Och på grund av det har de pratat om att införa en lag där man har rätt att sparka svenskar från svenska fartyg för att ersätta dem med billigare arbetskraft, som filippinare till exempel… (O_o)

Och hur går det ihop om SD sitter med dem? Liksom tillåter svensk arbetskraft att försvinna för att ersättas av "icke-svenskar".

Rena parodin kan jag säga… (O_o)

bea28
2010-09-23 16:27
#20

#19 Alliansen fick 173 , de rödgröna fick 156 och SD fick 20 mandat.

Eftersom att varken Alliansen eller de rödgröna vill samarbeta med SD har de nu fått en vågmästarroll, då Alliansen inte har full majoritet i riksdagen. Saknades 2 mandat eller något för att de skulle få det.

Nu spekulerar man i om MP väljer att gå över till Alliansen, så att SD ska förlora sin roll som vågmästare.

Annons:
Mona22
2010-09-24 12:51
#21

Jag röstade inte på SD men tycker verkligen invandringspolitiken ska behöva ses över. Jag har kompisar utomlands som skrattar åt Sverige för vi tar in alla och de får pengar och lägenheter och de behöver inte ens lära sig svenska.Förvånad
Efterssom ingen av blocken vågar prata flygktingpolitik utan att bli beskyllda att vara rasister så valdes detta parti in.

Tycker att vi ska ta hand om de som redan bor i Sverige, det finns så många arbetslösa, hemlösa och sjuka i Sverige som vi måste hjälpa först. Sen kan vi hjälpa resten av världen.

Tycker partierna ska sopa vid sin egen dörr innan de attackerar andra. Både S och M har mycket dåligt bakom sig.

Om man ska ta någon helt annan. Bert Karlsson som är en omtyckt och känd person har ju inte världens bästa bakgrund heller då han varit med i ett rasistparti, men han är med i tv och ingen bryr sig. Det går att leta fram massor om olika folk om man vill det.

Tycker inte det är hemskt att SD kom in. De kommer inte få någon makt alls så ni behöver inte vara oroliga.

Vi gillar olika så länge man är lika. Man får alltså inte tycka olika i olika frågor. Trodde man hade åsiktsfrihet i Sverige.

[Tan-chan]
2010-09-24 14:02
#22

#21: Jag kan hålla med dig, men jag vågar inte yttra mig riktigt eftersom jag har sådan dålig koll på vad alla partier har sagt nu eftersom jag inte har tillgång till den informationen för tillfället.

Men flyktingpolitiken måste defenitivt ses över. Man måste ju kunna ta hand om sina egna innan man kan hjälpa andra.

Misstolka mig inte; Jag är själv andragenerationens invandrare och har ingenting emot andra invandrare, men Sverige kan inte ta in hur mycket flyktingar som helst. Landet kommer ju krascha ekonomiskt om det fortsätter såhär…

Mona22
2010-09-24 16:53
#23

#22 Tycker det är hemskt att man ska behöva försvara sig och säga att man ej är rasist bara för att man tycker att invandrarpolitiken ska ses över.

Tror också landet kommer gå under då vi tar in fler än vi kan ta hand om. vi kan ju inte ens ta ta hand om de vi har så hur ska detta sluta.Förvånad

[Wildglow]
2010-09-25 21:24
#24

Vi hade skolval och Piratpartiet vann, 19% hade de. SD hade 6% Skrikandes

Upp till toppen
Annons: