Annons:
Etikettövrigt
Läst 11139 ggr
Zawty
12/14/10, 5:34 PM

BJD

BJD eller ABJD (Asian ball jointed dolls)

Bara fundersam om någon annan sysslar med dessa underbara dockor?
Jag fick min första docka sommaren 2008 och delar intresset med min mamma. I nuläget har vi 16 dockor och en påväg!

För er som inte vet vad det är så är BJD, på svenska kulledsdockor. Det är handgjorda dockor med leder, så att de är lätta att posera och så. Många ser väldigt verkliga ut och du kan byta ut och förändra i princip allt. Byta ut ögon, måla om dem, byta peruk, byta händer och andra kroppsdelar osv. Eller sy fina kläder till dem!

Vad gör man med dockorna? Tja, det är helt upp till ens eget intresse. Bara ha dem till prydnad, byta kläder och pyssla om dem. Men de flesta fotograferar dem, antingen som såkallade photostories där dockorna "lever" och agerar i en slags historia. Eller konstbilder.

Vart kan man köpa dem? Det finns många olika företag som säljer dockor, man kan även köpa dem begagnade.
www.bjd.nu
www.saiainodoru.se
www.denofangels.com
Ovannämnda är tre forum om bjds, de två första svenska och tredje internationell. Det finns även en hel del folk på bilddagboken som visar upp sina dockor på speciella bdb's där.

Vad kostar dem? En bjd kan kosta allt från 1000-30 000kr. Men då är 1000 väldigt lite och 30 000 endast för sällsynta limited dockor, och väldigt få det också!
De flesta kostar mellan 3000-7000kr ^^

För övrigt så finns de i alla möjliga storlekar. Minsta är såkallade puki och är 10cm höga och vad jag vet största är 70-75cm kallade model.
Det finns även lite speciella bjd's, och det blir mer och mer populärt med hybrider. Ni vet, hälften djur? Tänk vad sött med en docka med hovar och svans!

Många dockägare ser sina dockor nästan som individer. Det är poplärt att ge dockan en helt egen personlighet, bakgrund och historia. Ofta i samband om man gör photostories.
Ingenting läskigt med detta, då de ser såpass verkliga ut är det svårt att förstå att de inte lever. Men man kan ju låsats?

Vet inte riktigt vad jag mer ska skriva, bara att fråga på!
Jag är själv mest aktiv på bdb under namnet LOST-HEAVEN, kolla in mig.
Bifogar även en fil med mina samlade BJD relaterade sidor!

Annons:
Zawty
12/14/10, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och så en bild på hela min familj <3

Nordqvist
12/14/10, 6:23 PM
#2

Åh dom är så fina de där dockorna! Fast min ekonomi räcker inte till en sån hobby… ;)

Zawty
12/14/10, 6:34 PM
#3

#2: Det gör den säkert, om det är ens hobby så får man det att räcka!

Nordqvist
12/14/10, 7:00 PM
#4

nja jag får inte ens min ridning att gå ihop och jag betalar 320 kr i månaden! haha!

Liss
12/14/10, 7:18 PM
#5

Dem är otroligt coola/snygga i alla fall.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Zawty
12/14/10, 9:44 PM
#6

#4: Bara att spara :D Man blir förvånad vad snabbt man kan tjäna ihop pengar genom att lägga undan alla tior man får t.ex.

Annons:
AnnaMoonshadow
12/14/10, 11:13 PM
#7

jag tycker också att BJD är sjukt coolt! men som arbetslös har man inte ett enda öre över, till något :(

.. nä nu ska jag inte sitta och beklaga mig!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Zawty
12/15/10, 3:02 PM
#8

#7: Tycker man kan roa sig rätt länge att bara titta på andras bilder dock, och någon gång ha råd med en egen? :3

[Tan-chan]
12/15/10, 4:14 PM
#9

Jag skulle vilja ha ett gäng med sådana dockor och styla dem lite hur som helst ut efter humör. Redan nu vet jag att jag skulle styla dem efter animekaraktärer. Haha!

Zawty
12/15/10, 4:19 PM
#10

#10: Låter kul! Tror det är volks som har en speciell serie dockor som har typiska anime/manga form på kropp, huvud och ögon. De har även gjort efter några karaktärer. BL.a. Chii och lite Rozen Maiden karaktärer.

Annars så finns de dem som tar sina vanliga dockor och låter dem cosplaya haha! Så kan man ju specialbeställa.

[Tan-chan]
12/15/10, 4:49 PM
#11

#10: Hade varit nice att göra om en animekaraktär till att se mer verklighetstrogen ut. Har sett några sådana bilder på ABJD på nätet, och det ser riktigt spännande ut.

Hm… Vill ha en vuxen Rin från Togainu no Chi… *drägel*

AnnaMoonshadow
12/15/10, 5:46 PM
#12

#8 det gör jag ju ^__^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Zawty
12/15/10, 11:10 PM
#13

#12: Nice :3 Har du någon drömdocka?

Annons:
AnnaMoonshadow
12/16/10, 4:06 PM
#14

oj, tror inte jag kommit så långt :D Men tror jag vill ha en liten söt tjej i alla fall. Gärna med någon form av sweet lolita-stil. historia och namn och sånt har jag ännu inte spånat så mycket i. Vill ha en pojke också… Så mycket jag skulle vilja ha men vågar liksom inte riktigt börja, känns som om man fastnar så otroligt ^__^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Zawty
3/12/11, 2:31 PM
#15

Shit, jag har inte varit inne här på evigheter pga datorbrist >_> Hoppas det är okej jag bumpar upp här.

#14: Men spännande! Hoppas du hittar någon söt :3 På tal om söta lolitatjejer har jag precis köpt en Asleep Eidolon Matcha på preorder! Så söt *3*

Zawty
3/12/11, 2:31 PM
#16

Shit, jag har inte varit inne här på evigheter pga datorbrist >_> Hoppas det är okej jag bumpar upp här.

#14: Men spännande! Hoppas du hittar någon söt :3 På tal om söta lolitatjejer har jag precis köpt en Asleep Eidolon Matcha på preorder! Så söt *3*

[Tan-chan]
3/12/11, 6:51 PM
#17

#16: Självklart är det okej! xD

Kan du inte visa foto på den? (^0^)

[linnzy]
3/13/11, 3:29 PM
#18

Jag har fyra styckenv "billigare varianter" som såldes på toys r us för ett par år sedan. De sålde inte så bra och fick säljas ut billigt.

Självklart är jag riktigt sugen på en äkta bjd från Japan ( jo dt lär inte hända på ett tag)

För tillfället nöjer jag mig med de nya balljoint barbiedockorna ^^

Zawty
3/14/11, 12:14 AM
#19

#18: Åh, jag har också sådana! Juku girls eller något hette de va? Synd, tyckte de var ganska roliga faktiskt >-> Synd att sveriges barn inte verkar tycka detsamma.

Det finns ju några billigare företag? ^^ Som Angel of Dream, bobobie, resinsoul, custom house eller annars obitsu dockor (som dock är gjorda i vinyl)

[linnzy]
3/14/11, 12:37 PM
#20

Yepp, Juku Couture hette de eller nåt…och kollar man på ebay så finns det två olika varianter av den rödhåriga och den mörka (om jag mins rätt)

Den blonda (som skulle vara svensk och hette Hayley ?!) har jag gjort en rejäl make-over på.

Min photocomic;

http://linnzy.deviantart.com/gallery/11862910#/d2mnuud

(fast Kim har bytt namn till Kira)

Annons:
Zawty
3/14/11, 5:11 PM
#21

Åh, jättekoolt ^^ Roligt att se att folk har fantasi nog att kunna göra roliga saker med annat än bara dyra dockor. Bara man fixar tillräckligt mycket så kan man fixa dem jättefint :D

KaiPon
6/30/11, 7:21 PM
#22

Haha, här sitter jag och dreglar över min kommande BJD, så hittar jag detta inlägget på forumet XD

Men ja, jag ska skaffa en om möjligtvis lite mer än en månad. Har bestämmt att ha köpstopp fram tills Gackt, sen får vi se hur mycket pengar som blir över efter det :3

Har velat ha en BJD aslänge, men morsan har alltigt sagt nej >.< Men nu ska jag ha råd med en iaf ;3

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Zawty
6/30/11, 10:38 PM
#23

Åh :D Men det är bra! Alltid kul att hitta fler dockälskare :3

Hejja! Vilken är det du suktar efter?

Det är ju inte direkt din mamma som ska "leka" med den, och de utvecklar ens kreativitet förmåga något enormt!

KaiPon
7/1/11, 6:00 AM
#24

Mamma har alltid sagt att jag kommer tappa intresset och bla bla bla..

Just nu har jag ögonen inställda på Mei från Bobobie.com, har en kompis som beställt henne me.. Hon är så fin <33

Har btw räknat ut att jag kommer nog ha ca 1300 över efter konserten som det ser ut nu, och hon kostar lite över 1000 med frakt inräknat.. o3o Sitter och har beslutsångest om jag ska beställa henne redan nu eller inte D:

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Zawty
7/1/11, 1:46 PM
#25

Man behöver inte pyssla med de 24/7, de är lika fina som prynader i ett skåp… annars är det inte svårt att sälja för det mesta.

Åh, varning för att de kropparna inte är sådär jättebra alls. Men annars tycker jag deras dockor är söta! Mei är nog populärast därifrån, finns en hel del i sverige xD

Beställ ;D Tar ju ett tag att få hit henne

KaiPon
7/1/11, 4:58 PM
#26

Ne jag väntar med att köpa henne tills efter konserten, så jag vet att jag har nog pengar på konserten ifall nåt händer lixom ;3

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[rebornsmother]
3/3/15, 8:31 PM
#27

jag har kyo (krille) och maemi en puki! <3

Annons:
Upp till toppen
Annons: