Annons:
Etikettcosplay
Läst 2337 ggr
[Tan-chan]
12/14/10, 5:53 PM

Detaljer kring Kamui Gakupo

Någon som har bra koll på Kamui Gakupo? Jag planerar att tillverka en superavancerad cosplay med honom med lysande svärd i tre färger, lysande hörlurar och annat.

Men problemet är bara att jag inte riktigt fattar hans "underställ" under kimonon. Lyser det neonblåa på det, eller är det bara neonblå? Tänkte om det är dioder i hans dräkt…

Är det någon som vet om han har dioder på "understället" under kimonon? Det ser ut så på vissa bilder, men inte på andra. (^_^,)

Annons:
Zawty
12/14/10, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har planerat göra en Gackpoid cosplay till min fästman, så har lite koll.

Det enda som lyser är vad jag vet den där ringen på bröstet.

Skickar med den bild jag användt mig av! Lycka till!

[Tan-chan]
12/14/10, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ah, oki! Tack! Men på många andra bilder så ser det ut som att kanterna på ränderna över revbenen lyser också. (^_^,)

Zawty
12/14/10, 6:06 PM
#3

Är stor gackpoid nörd och vad jag vet så är det enda som lyser >w<

[Tan-chan]
12/14/10, 6:09 PM
#4

#3: Oki, perfekt! Tack! ?

Btw, hans svärd… Exakt vilka färger är det på den? Ser typ lila och turkos.

Tänkte bygga in dioder i plexiglas så att jag får olika färger om jag kan lyckas med det. Då ser det lite småfräckare ut.

Zawty
12/14/10, 6:11 PM
#5

#4: Hade för mig att det var grön, röd och blå jag?

Kör hårt, enda jag sett med lysande svårt så var det sandade taggar på det och vita dioder. Rätt snyggt, men det är ju faktiskt färger i det så kör hårt!

[Tan-chan]
12/14/10, 6:30 PM
#6

#5: Hm, vill vara säker på vilka färger det är i svärdet, men alla bilder säger ju olika. LOL!

Kanske de hade vita dioder för att de inte kunde programmera in färgerna på dem? Det är inte så svårt om man kan programmering av microprosessorer.

Annons:
Zawty
12/14/10, 6:35 PM
#7

#6: Nah, såg snarare ut som om hon inte visste alls hur svärdet skulle se ut.

[Tan-chan]
12/14/10, 6:38 PM
#8

#7: Haha vilken fail i sådana fall att man cosplayar något utan att studera det ordentligt!

Zawty
12/14/10, 6:39 PM
#9

#8: ..Uhm, har du missat att det är precis vad majoriteten av alla cosplayare gör?

Eller "Åh, hittar inget tyg i den limegröna som karaktären har :( ÄH, Jag tar skogsgrön istället" </3

[Tan-chan]
12/14/10, 6:48 PM
#10

#9: Jo tack, det har jag märkt. Men många som cosplayar köper ju dräkterna också, och de som tillverkar dräkterna gör inte det som syhobby, utan de tillverkar för att tjäna pengar. (^_^,)

Ja, men det där kan jag förstå med tyger. Vissa karaktärer har omöjliga mönster på sina tyget. Bland annat har ju min Rin från Togainu no Chi. Hittade inte tyget någonstans så fick ta det nästbästa som var skottrutigt. (^_^,)

Zawty
12/14/10, 6:52 PM
#11

#9: Mjo sant.

Men det är då man TRYCKER och målar med tryckfärg : ( Det löser typ… Allt. Krävs inte särskilt mycket förkunskaper heller.

[Tan-chan]
12/14/10, 6:58 PM
#12

#11: Då ska man ha råd till det också. Samt att man måste lyckas få trycken att bli bra. (^_^,)

Zawty
12/14/10, 9:46 PM
#13

#12: Cosplay är mestadels dyrt om det sk bli bra!

Men inte svårt att få trycken bra ifall man testtrycker på en testbit först. De enda man behöver tänka på är att det blir mer täckande med mer vitt i, så man behöver se efter hur många gånger man måste dra över färgen för att det ska bli jämnt och fint :3 Inte så svårt?

Annons:
[Tan-chan]
12/14/10, 10:36 PM
#14

#13: Lätt att säga så när man inte har pengar men ändå vill cosplaya. (^_^,)

Men om man ska ha mönster och sådant, hur trycker man då? Och smetar inte färgen ut sig på tyget, du vet - flyter ut? Och vart köper man färger då? Hur bra täcker de över varandra om det behövs målas över?

[Tan-chan]
12/14/10, 10:37 PM
#15

Menar alltså mönster som tex långa streck över tyget. Är det inte svårt att få dem raka och skarpa?

[Tan-chan]
12/14/10, 10:39 PM
#16

Och det viktigaste av allt: Hur blir tyget efteråt? Stelt eller är det i samma skick som innan?

Zawty
12/15/10, 3:02 PM
#17

Alltså det beror helt på tryckfärg och teknik.

Men de flesta tryckfärger gör inte det särskilt stelt.
Ska du rita mönster så späder du ut tryckfärgen med ett speciellt medel så det är lättare att måla med. Den rinner inte ut :3

Hur man skulle göra t.ex. randigt och rutigt vet jag inte. Sådant brukar man oftast göra när man gör själva tyget, eller väva det vad jag tycker är otrolgit krångliga tekniker.

Färg kan man köpa över internet, vet inte riktigt mer än så.. Kanske kan höra med vår lärare. Men jag antar att skolans färger är lite extra dyra, men hon håller på med tryck privat också så hon vet nog.

[Tan-chan]
12/15/10, 4:16 PM
#18

#17: Tack för tipsen! Vore också härligt om du kunde fråga hur man trycker upp rutigt och sådant. ?

Sedan lade jag märke till en grej angående Kamui Gakupo. Allt det neonturkosa på hans dräkt lyser enligt vissa MMD-videor med honom. Alltså när han är i mörker så lyser de där ljusa strecken upp. Inte lika mycket som den där runda grejen på hans bröst, men tillräckligt för att det ser ut som ljus.

Hm… Tror jag ska maila företaget som skapade honom. Hahaha!

Zawty
12/15/10, 4:21 PM
#19

#18: Ska se om jag minns det xD

Hm, kanske. Måste faktiskt säga att jag försökt lista ut vad som är rätt kläder och allt till alla vocaloid karaktärer men haft lite problem på de flesta xD

Men vad jag vet är det väl ändå tecknaren till berserk som står för Gackpoids design?

[Tan-chan]
12/15/10, 4:46 PM
#20

#19: Ja, jag med. Är störtförvirrad. Tycker att företagen borde ge ut en detaljerad beskrivning på karaktärerna. På vissa officiella bilder på tex Hatsune Miku så har hon dioder på knäna och i ankeln, men på andra inte. LOL!

Japp, det är Berserk-tecknaren som har designat Gakupo. Undrar om det är han man ska maila?

Annons:
Zawty
12/15/10, 11:11 PM
#21

#20: Du ingen aning, tror de som har hand om vocaloidsen är bättre. De kan nog mer engelska.

Du vet, japaner.

Liss
12/15/10, 11:40 PM
#22

Men är det inte bara så att det är dioder i den runda grejen. Och ränderna över benen etc är bara tyg som lyser i uv ljus eller liknande?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
12/15/10, 11:55 PM
#23

#22: Problemet är bara att jag vill att det ska lysa i vanligt ljus så att man får den "rätta effekten". Men jag vet inte, jag kanske ger mig in på någonting alldeles för komplicerat. (^_^,)

Liss
12/16/10, 12:36 AM
#24

Om du VILL att det ska lysa, så försöker du väl med att ha dioder där med då?

Jo, det är nog avancerat jaa.. men går, går det.

Reflexer? ;) haha

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
12/16/10, 12:39 AM
#25

#24: Jodå, men vill få det så rätt det bara går. xD

Men erkänn att det hade varit awesome att gå omkring med en dräkt som det lyser om. xD Men jag och en kompis ska sätta oss på fredag och fila på detta problem och se hur man löser det på enklast sätt. Har redan kollat upp strömförande sytråd och sådant.

Liss
12/16/10, 12:42 AM
#26

Jaaa det hade varit lätt värt! Sjukt speciellt också och verkligen något jag skulle vilja se med egna ögon :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
12/16/10, 12:43 AM
#27

#26: Får bara se hur jag får ihop det. Det är ett enormt jobb. (^_^,)

Annons:
[KilledbySnape]
12/16/10, 12:46 AM
#28

#25, Det där låter som science fiction för mig! XD Sjukt avancerat! Och jag som var så stolt när jag klippte sönder en fleece-filt och gjorde benlindor till hunden när han fick köldkramp ute, LOL.

Hoppas du lyckas, vore ju skitkul att se resultatet sen!

[Tan-chan]
12/16/10, 1:00 AM
#29

#28: Jag är livrädd för projektet för är rädd att jag lägger ut sjukt mycket pengar men sedan misslyckas. Men man vet ju aldrig förrän man har provat. Men som sagt så vet man ju inte än om det kommer att fungera. Experten (kompisen) ska råda mig på fredag. Sedan ser vi vart det leder. (^_^)

Liss
12/16/10, 1:01 AM
#30

Ja, det är ju sant. Man får kolla på det riktigt ordentligt, om det är värt att lägga ut pengar på. Fast planerar man jäkligt bra så borde det inte vara utkastade pengar för att misslyckas åtminstone.

Men du får kolla med experten som sagt ;) haha

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
12/16/10, 1:03 AM
#31

Hittade teknologi som får tyg att lysa. Får kolla närmare på detta. Tror det är fiberoptik som de använder.

http://www.luminex.it/

Det ser riktigt awesome ut!

Liss
12/16/10, 1:05 AM
#32

Åh, vad coolt. Väldigt dyrt skulle jag nog tro.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
12/16/10, 1:09 AM
#33

#32: Ingen aning. Kanske det är det. (^_^,) Men jag ska kolla runt på andra teknologier först innan jag bestämmer mig för något av dem. Hittade lite länkar till olika företag med olika teknologier.

Upp till toppen
Annons: