Annons:
Etikettcosplay
Läst 5062 ggr
somace
2011-01-31 23:53

Peruk!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej :)

Jag tänkte försöka cosplaya Hisoka från Hunter x Hunter (se bild) men har väl lite problem med hans hår. Det ska väl gå lösa enklast med peruk tänkte jag (själv har jag långt mörkt hår och är inte så sugen på att klippa det än). Ville bara höra efter ifall någon här har lite erfarenheter av att köpa peruk?

Vart inhandlades den? Något tips om vad man ska tänka på, t.ex speciellt material så att man kan styla det? Och om det inte är för mycket begärt…nått tips på vilken peruk som skulle funka bäst för att cosplaya Hisoka? Röda/orange peruk vet jag att man kan hitta men jag har hittills inte hittat någon som är precis som Hisokas hår så jag tänkte att jag köper en som verkar ha rätt längd och bara stylar det bakåt själv sen. Kan det funka, tro? Vill helst inte behöva klippa till det för jag är inte alls konstnärlig av mig och är rädd att jag skulle förstöra peruken.. :P

Annons:
somace
2011-01-31 23:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer en bild från sidan. Bara för att förtydliga :)

Tack för hjälpen!

[Tan-chan]
2011-02-01 00:00
#2

Jag tipar om eBay. Och om du ska styla peruk så måste du ha speciell peruksprej. Använd inte vanlig hårsprej för peruken kan börja fräta sönder.

Material har jag inte större koll på dock. Jag köper det jag tycker ser bra ut och därmed får det vara bra. xD

somace
2011-02-01 00:14
#3

Jaha! Oj där ser man! Vanlig hårsprej är alltså ute ur leken. Bra, då vet jag det :) Kanske inte spelar någon roll vilket material det är bara man använder rätt produkter. Ska kika på eBay. Tack! :)

Liss
2011-02-01 00:24
#4

Tipsar också om ebay och att skaffa en värmetålig peruk.
En peruk jag har är "heat-resistant" så den går utmärkt att ha vanlig spray i utan några problem. (beror lite på materialet också) Och man kan även använda hårblås och plattång - med ganska låg värme. Och handtvätt.

Länk - till en bra ebayåterförsäljare.

Du får nog helt enkelt köpa en och klippa/styla själv.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tan-chan]
2011-02-01 00:25
#5

#3: Ja, hårsprej är aja baja! Man måste ha stylinggrejer speciellt till peruker. Annars vet man inte vad för slags marsiansoppa det blir av hela peruken. xD

Japp, gör du det! Sök på "Hisoka cosplay" eller något så dyker det kanske upp.

Liss
2011-02-01 00:37
#6

Som på återförsäljaren jag tipsat om;
Ultraserien kan man använda alla slags vanliga kemikaliska grejer för att styla och det kan fortfarande gå tillbaka till sin ursprungliga form när man tvättar det.

Premieserien kan man använda kemikaliska grejer EN gång och efter det återgår det inte till sin ursprungliga form även om man tvättar det.

Och det är japanskt kanekalon fiber, som min peruk är i och även dem.

Btw - Om du ska ha peruk. Skaffa en wig-cap (perukkappa?:P) under. Då kan du dölja ditt eget hår mycket bättre och det sitter på plats bättre. Desutom mår ditt eget hår bättre av det med.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Zawty
2011-02-01 22:08
#7

En kanekalon/heat resisting peruk är ett MÅSTE till att börja med!
Sedan måste du tänka på att du inte kan borsta den med vad som helst, en borste med stålpiggar, finns på glitter. (om det är plast så kommer det bli plast mot plast och peruken trasslar sig och blir förstörd)

När det gäller styling så vet jag att en kompis använder den starkaste hårsprayen från märket Fudge! Kolla in det! :3 Hennes peruker blir skitsnygga och de har inte blivit förstörda av det, men var noga!

somace
2011-02-02 20:49
#8

Tack för alla superbra tips!! =D Vad skoj!

#6 Men vad bra att du nämnde det där med perukkappa!! Jag har ju ganska mycket hår på huvudet så jag var lite orolig över hur det skulle gömmas på bästa sätt. Men jag tänkte att jag klipper till det liiite och tunnar ut det+perukkappa så blir det nog bra :) Det blir nog något från Ultraserien…vill gärna kunna återanvända peruken :)

Liss
2011-02-02 21:41
#9

#8 Ja en perukkappa är ganska behövligt. Tänk på att köpa några "peruknålar" då också. Så kappan sitter på plats. Annars vill den gärna glida bakåt med tiden.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Upp till toppen
Annons: