Annons:
Etiketterserierfilmerspel
Läst 3429 ggr
AnnaMoonshadow
12/17/14, 10:26 AM

Tales of-spelen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 14
Förhandsgranskning av bild 2 av 14
Förhandsgranskning av bild 3 av 14
Förhandsgranskning av bild 4 av 14
Förhandsgranskning av bild 5 av 14
Förhandsgranskning av bild 6 av 14
Förhandsgranskning av bild 7 av 14
Förhandsgranskning av bild 8 av 14
Förhandsgranskning av bild 9 av 14
Förhandsgranskning av bild 10 av 14
Förhandsgranskning av bild 11 av 14
Förhandsgranskning av bild 12 av 14
Förhandsgranskning av bild 13 av 14
Förhandsgranskning av bild 14 av 14

Tales-serien, eller Tales of-serien som den ibland kallas, är en rpg-spelserie som många världen över gillar. Med sitt ursprung i Japan kan det vara värt att ta en närmare titt...

Tales of-spelen hör alla till kategorin fantasy rpg och utvecklas och publiceras av Bandai Namco. Det första spelet som publicerades var Tales of Phantasia till Super Famicom (japanska SNES) 1995. I väst kom spelet först till Gameboy Advance 2006.

De olika spelen har mycket gemensamt utöver att de tillhör samma genre. En av de saker man ser tydligast likheter mellan de olika spelen på är stridssystemet, Linear Motion Battle System (LMBS), även om det med tiden utvecklats och förändrats.  Som spelare har man genom LMBS möjlighet att till viss del styra alla de deltagande party-karaktärer i en strid även om man har en karaktär som man använder som main. Man kan alltså lägga upp en strategi innan eller under striden så att vissa karaktärer håller sig långt ifrån eller väldigt nära fienden. Att ha rätt strategi när det gäller bossar är nästan ett måste i de flesta Tales of-spel.

Utöver dessa strategier har man sedan som spelare en karaktär i striden som man kan styra på egen hand, och då fritt välja attacker (artes) och rörelsemönster. Man kan också under striden välja att använda en gemensam attack om vissa mål uppnås, detta kan dock variera mellan de olika spelen.

Förutom stridssystemet har de olika Tales-spelen andra saker gemensamt också. Först har de en särskild stil, tydligt inspirerad av Manga men med ett tydligt säreget uttryck. En annan sak som är återkommande är skitsen. Det är alltså samtal mellan karaktärerna i partyt som kan aktiveras efter vissa händelser, dessa för inte bara storyn framåt utan fungerar också ofta som komiska inslag och fördjupar dessutom förståelsen för karaktärernas personlighet. De kan munhuggas, flörta, gnälla och peppa allt beroende på vem det är och vad som diskuteras. De senare spelen har också dessa skits inte bara i textform utan även delvis eller helt med röstskådespelare.

Tales-spelen skiljer sig från varandra en hel del när det gäller de historier de berättar men ofta berör de likartade teman. Det handlar mycket om hur olika raser och folkslag kan (eller inte kan) leva sida vid sida. Äventyren handlar också ofta om att rädda mänskligheten eller världen (nej, alla spel utspelar sig inte i samma värld) och karaktärerna drivs ofta av saker så som känslan för rättvisa eller genom att det är förutbestämt att de ska vara ”hjälten”.

Serien har en djungel av uppföljare och spinn-offs. För att inte nämna alla nyutgåvor som gjorts på vissa spel. Här nere kommer en lista på alla som räknas som ”main” tillsammans med årtalet de först släpptes (många gånger den japanska releasen) och de konsoler spelet finns till just nu.  

1995 - Tales of Phantasia

(Super Famicom, Gameboy Advance, PlayStation, PlayStation Portable & iOS)

1997 - Tales of Destiny

(PlayStation, PlayStation 2)

2000 - Tales of Eternia

(PlayStation, PlayStation Portable)

2002 - Tales of Destiny 2

(PlayStation 2, PlayStation Portable)

2003 - Tales of Symphonia

Nintendo GameCube, PlayStation 2, PlayStation 3)

2004 - Tales of Rebirth

(PlayStation 2, PlayStation Portable)

2005 - Tales of Legendia

(PlayStation 2)

2005 - Tales of the Abyss

(PlayStation 2, Nintendo 3DS)

2007 - Tales of Innocence

(Nintendo DS, PlayStation Vita)

2008 - Tales of Vesperia

(Xbox360, PlayStation3)

2008 - Tales of Hearts

(Nintendo DS, PlayStation Vita, iOS)

2009 Tales of Graces

(Wii, PlayStation 3)

2011 - Tales of Xillia

(PlayStation 3)

2012 - Tales of Xillia 2

(PlayStation 3)

2015 - Tales of Zestiria

(PlayStation 3)

Det är en del! Här är några titlar utanför main som kan vara värda att minnas:

2006 -  Tales of Eternia Online

(PC)

2008 – Tales of Symphonia: Dawn of the New World

(Wii, PlayStation 3)

Tales of Link

(iOS)

Utöver alla spelen finns det även CD-drama, Manga och Anime skapade efter något/några av spelen. Mycket för fansen att ägna sig åt med andra ord.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
DiamondIce
12/17/14, 2:06 PM
#1

Jag har spelat Tales of Xillia! Det var jättejobbigt, alla monster var så söta att jag inte ville döda dem 😭

AnnaMoonshadow
12/17/14, 3:55 PM
#2

#1 haha, det är ju i och för sig ett problem. De är ju oftast som gulligast i början och blir mer skräckinjagande ju farligare de blir ;) Gillade du spelet då?  Har du inte spelat något av dem andra? eller velat testa dem?

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

DiamondIce
12/17/14, 4:28 PM
#3

#2 Nåja, så skräckinjagande kan jag inte minnas att de blev ^^

Jag tyckte mycket om det, men jag visste helt ärligt inte att det fanns fler i serien innan jag läste det här 😞 Ska se om jag kanske kan hitta något på mellandagsrean sen! 🙂

AnnaMoonshadow
12/17/14, 4:41 PM
#4

#3 Haha okej, jag överdrev kanske xD men mindre söt då? :P Och det är ju kanske inte alltid så lätt att veta sånt. Då nådde ju min artikel sitt mål och informerade dig om det! Det finns många bra Tales-spel. Min personliga favorit är Tales of Symphonia, det spelet är riktigt underhållande.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

DiamondIce
12/17/14, 4:44 PM
#5

#4 Jo, lite mindre söta blev de nog 😃

Absolut! Är alla spelen lika fint gjorda, med miljöerna och så? 🙂

AnnaMoonshadow
12/18/14, 9:32 AM
#6

#5 jag har inte spelat alla, så jag kan inte helt säga, men vad jag hört så ska de vara det. De äldre är ju i och för sig lite sämre men det beror ju främst på att konsolerna och tekniken utvecklats. Stilmässigt ska alla spelen vara likartade så kan bara tänka mig att miljöerna i de flesta är väldigt fint gjorda också. De spel jag har koll på har jag gillat i alla fall :D

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
DiamondIce
12/18/14, 5:03 PM
#7

#6 Det är klart! Att miljöerna var så fina och välgjorda var en av de saker som gjorde att jag tyckte så mycket om Tales of Xillia, det skapar ju nästan hela stämningen till spelet :3

AnnaMoonshadow
12/19/14, 7:47 AM
#8

ja, det är miljöerna och de roliga skitsen mellan karaktärerna som gör hela Tales-känslan :D

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: